Přístupy od 1.8.1999

Last update:
30.12.1999, 23:10


The Guardial - logo

 

  


Novinky
Archiv - 09/99
Archiv - 08/99
Archiv - 10/99


Četli jsme:

Excalibur 74
Gamestar 12/99
Level 11/99
PC Gamer 3/99
Score 71

Sledujeme:
Excalibur
Gamestar
Level
PC Gamer
Score

BonusWeb
Doupě
game.cz
Gaming Online
iGames


Doporučujeme:
C64 SK
Cedičovy češtiny
Emulators CZ
Jaydee
Quake CZ
Ondran
RPG Hall
Textovkářův ráj



Kontakt:
  ICQ #2562871

  

  About
 
Smyslem existence těchto stránek je pravidelná, co nejvíc objektivní (leč vzhledem k osobě pisatele často prudce subjektivní) kritika všech českých herních časopisů (a když zbude trocha času v budoucnu, i známějších herních webzinů). Hlavním důvodem vzniku byl fakt, že ačkoliv všechny  časopisy zhusta otiskují spoustu nesmyslů, krom již skoro mrtvého AntiScore neexistuje místo, kde by někdo na tento zlořád upozornil.
A proto je tu...
THE GUARDIAN.

V navigační liště níže jsou odkazy na texty předchozích měsíců, ty starší než 07/99 vznikly z kritik uveřejňovaných na Emulators CZ.
Technická připomínka: všechny stránky jsou optimalizovány pro rozlišení 800x600, poslední IE a povolené CSS. Nelze vyloučit, že při použití jiných rozlišení a jiných browserů stránky vypadají ještě hnusněji, než je vidíte vy.


  23.12.1999 - 3.1.2000
  Dovolená!!!!!!
Ač je to neuvěřitelné, nakonec se mi podařilo vyintrikovat dovolenou přes celé svátky, tudíž relaxuji doma. Veškerý update těchto stránek až do 3.1.2000 je tedy velmi nepravděpodobný, ač nikoliv nemožný...

Proto tedy musím popřát už nyní všem čtenářům

VESELÉ VÁNOCE a ŠŤASTNÝ NOVÝ ROK 2000

 

 

  prosinec 1999
  Denní news a ozvěny herních webů...
Protože hlavní aktualizace bude vlastně jen 4x měsíčně, a někdo by si třeba mohl nevšimnout, níže bude vždy uvedeno co se tu objevilo, a také co za největší hrůzu se objevilo na českých herních webech, uvedených v levém frame v části Sledujeme. Aktualizace těchto novinek se defaultně předpokládá kdykoliv je to možné...
  30. prosince 1999
Dovolenou a konec roku vůbec si nehodlám kazit četbou herních časopisů, a tak všechny čtyři mé resty leží svorně na hromádce ve víceméně netknutém stavu. Přesto se ale v noci občas připojím na Inet, a o následující zážitek se nemohu nerozdělit. iGames. Neuvěřitelný sloh, použitý v posledních novinkách i delších článcích, mi chvílemi vháněl slzy (smíchu) do očí. Třeba se také pobavíte, doporučuji přečíst opravdu vše, i když z nadpisu třeba novinka zajímavě nevypadá. Několik citací:
Codemasters oznámil dvě nové hry, aby vzal je do 21. století. Insane je závodní hra. Společnost také podepsala spornou smlouvu Tyson for a boxing, což jke hra, která měla být vypuštěna na PC na tento nový rok.
To byl kompletní text novinky o Codemasters.
Herní developeři o této hře řekli, že tato hra přinese pro tento žánr mnoho nových vylepšení, nové animační metody a komentář od žádného Kevina Keegana.
Z novinky o nové fotbalové hře od Eidosu. Malý kvíz - co asi bylo v originále na místě slova "žádný", že to translátor přeložil tak divně? Možná fonetický translátor a záměna known/none? :-))
Hra, která bude založená na postavě komika, slavné knižní série Black Horse "Hellboy" je zřejmě připravená k vypuštění. Bude se jednat o third-person akční titul, který bude využívat RTS 3D engine který byl navržen spolupracujícími na tomto projetku společnostmi. [...] Zatím skutečně žádné bližší informace nemáme, ale zkusíme se těšit na další.
Bohužel se mi nepodařilo najít zdroj této zprávy, takže budu trochu vařit z vody. Přesto mám ale, po zkušenostech z předchozími podivnými překlady, chuť vsadit krk, že tentokrát se jedná o obzvláště pikantní záležitost - nikoliv postava komika, ale postava z comicsu, a nevydává ho nakladatelství Black Horse ale Dark Horse. Jinak je to ale skoro dobře, že... A btw - taky se zkusím těšit na další, podobně kvalitní informace... :-)
  15. prosince 1999
Od včerejška se prodává Level 12/99 (plná hra Die By The Sword), PC Gamer 4/99 (nic) a Gamestar Leden 2000 (nic). Což mne stálo ráno v trafice nepříjemných 459 Kč... :-( Onen 400 stran / 4 CD Gamestar je speciální edice, kde jsou přiloženy 2 plné hry (G-Nome a Warhammer 40k: Chaos Gate), a krom českého i německý GS - proto 400 stran. Bohužel ani v jedné ze dvou trafik, které lemují mou ranní cestu do práce, tohle vydání neměli, tudíž jsem si koupil normální - stejně obě ty hry už mám, a německy umím jen ich frštéhe nicht dojč...
Obsahy nových čísel časopisů jsou i na jejich webu: PC Gamer, Level, Gamestar má sice nový web, ale obsah aktuálního čísla na něm není.

Jelikož mi jako obvykle bude trvat přečtení a zhodnocení dlouho, zatím se můžete zabavit na Gamespotu s jejich herním znalostním Aptitude Test 99, který je i letos opravdu podařený, a IMHO o dost těžší než vloni. No a až ho uděláte tak aspoň na 1300 bodů z 1600, můžete se vrátit sem, a pravděpodobně už tu bude update... ;-)

  12. prosince 1999
Krom čerstvě zrecenzovaného Excaliburu 74 se na pultech trafik objevilo i jakési speciální vánoční číslo s vloženým CD Spellcross. Čili zřejmě další zoufalý pokus získat něco peněz z prodeje Spellcrossu, který ovšem byl už přiložen u Ex72. Samotné "vánoční číslo" vypadá jinak velice tenoučce, a já si ho rozhodně za 150 Kč nekoupím - Spellcross se mi líbí, ale myslím že mít ho dvakrát už mi postačí...

Každou chvíli mi někdo vyčítá mizerné technické zpracování a design těchto stránek (a také Emulators CZ, kde je použit stejný), což já pochopitelně uznávám, ale lépe to prostě neumím. No a vida, možná že to přece jen není tak hrozné, když se našel někdo, kdo si design "vypůjčil" pro svůj web kompletně celý, včetně takových detailů, jako jsou mé komentáře v HTML zdroji či názvy CSS tagů... Loosers are here - CZECHGAMES.

Jak jsem tu deklaroval, webzinům se budu věnovat jen ve chvíli, kdy jejich úroveň dosáhne opravdu tragické a nesnesitelné úrovně. Což se stalo minulý týden na GamingOnline v recenzi HOMM3: Armageddons Blade. Stejně jako v papírových časopisech, i zde autor (Honza Krátký) napsal recenzi patrně na základě VELMI letmého seznámení s hrou, a to kdoví jestli ji vůbec viděl. Přitom času na to měl o poznání více.
Ještě před vlastním textem recenze zaujme nehorázné tvrzení o splitscreen multiplayeru, což je samozřejmě třeskutá blbost. Další mínusové body autor získává za HOMAM v prvním odstavci :-), a především za naprosto nehoráznou lež v odstavci druhém, kde tvrdí že AB dohrál... Heh. Tak to teda těžko. Nikdo, kdo hru dohrál, by si nedovolil ani na vteřinu zapochybovat o množství nových vylepšení, či o velké obtížnosti (zejména třetí kampaň). Ostatně screenshot z menu volby kampaní, kde není ani jedna dokončena, napovídá také  mnohé...  [grin] Z familiérního popisu druhé kampaně je jasně vidět, že buď autor hru neviděl vůbec, nebo je jeho angličtina o tolik horší než moje, že vůbec nepochopil o čem příběh je. Odvážné je i tvrzení o možnosti vytvoření celé kompletní kampaně. Škoda, že není přidána nějaká stručná demonstrace postupu, jak KOMPLETNÍ kampaň vytvořit, HOMM3 level designeři na celém světě by mu ruce utrhali. Přiloženým spojovačem scénářů to ale půjde asi jen těžko. Spousta důležitých informací naopak v článku chybí, krom popisu neutrálních jednotek, nových hrdinů, nových vlastností hrdinů či dalších nových nápadů dokonce i tak základní informace, že k datadisku je nutné mít původní HOMM3.
Jak v reakci na tuto parodii na recenzi správně na svém HOMM webu uvedl můj kamarád Gremlin, zarážející je, že přestože hru údajně zapůjčila k recenzi Bohemia Interactive, nějak v textu zcela chybí informace o českém manuálu, a také kdy se konečně hra u nás začne prodávat...

Cokoliv, co mi kdo psal během posledních 10 dní na evilmind@pech.net, je nenávratně ztraceno kdesi v p... v hlubinách internetu, mail přestal fungovat spolu s definitivním koncem domény pech.net. RIP. Můj prozatimní nový mail je tedy evilmind@cyber.cz, a pokud snad někdo na starou adresu posílal něco životně důležitého, může to zkusit znovu.


  6. prosince 1999
Způsob, jakým je distribuován Excalibur, se poněkud vymyká mému chápání. Dnes ho už asi koupite všude, ale ja to zkoušel ještě v o víkendu na našem maloměstě. V trafice ani nevěděli že ještě existuje, ale v samoobsluze ho měli - jako vůbec jediný počítačový časopis na pultu. Zřejmě je jeho čtení doporučeno k pití mléka.
Jinak ovšem Excalibur po prvním prolistování vypadá mnohem lépe než několik předchozích čísel. Jeho koupi ale i tak nelze doporučit - za 150 Kč totiž musíte koupit i bezcenné CD, kde je jako "celá hra" Dink Smallwood, která je za prvé free, a za druhé už byla na posledním coverCD Gamestaru. Bližší info o celém časopise zřejmě někdy v průběhu týdne.

Už dlouho tu nebylo kvantitativní sčítání - především proto, že jsem naivně čekal na Excalibur. Redakce přeskočila dva měsíce přímo do prosince, tudíž níže jsou říjnové a listopadové statistiky jen pro čtyři zbylé časopisy. Tradičně výsledky nehodlám komentovat, i když bych rád upozornil na docela zajímavý fakt, že nezávisle na počtu stran, kterými časopis disponuje, je smysluplnému obsahu věnován všude přibližně stejný prostor...

říjen celkem stran hry hardware mimo zájem
PCG - 149 Kč 96 83 (86%) 1 (1%] 12 (13%)
Gamestar - 99 Kč 96 67 (70%) 8 (8%) 21 (22%)
Level - 45 Kč 112 69 (61%) 12 (11%) 31 (28%)
Score - 60 Kč 128 75 (59%) 3 (2%) 50 (39%)
listopad celkem stran hry hardware mimo zájem
PCG - 149 Kč 96 80 (83%) 0 (0%] 16 (17%)
Gamestar - 99 Kč 96 74 (77%) 7 (7%) 15 (16%)
Level - 45 Kč 112 60 (54%) 19 (17%) 33 (29%)
Score - 60 Kč 128 80 (63%) 3 (2%) 45 (35%)

Vysvětlivky: cena udává nejmenší peníz, za který si lze papírový časopis koupit.

  4. prosince 1999
Nakonec ještě o týden později, a stejně jako minule neúplná (zapomně jsem cover CD v Praze, takže tuhle část doplním v úterý), ale přece jen - Gamestar 12/99.

Na webu JRC už zmizela z recenze na HOMM3 pasáž o tom, kterak recenzent warez verzi hry sobě opatřil... (upozornil jsem tu na ni teprve před týdnem). Nyní je tam místo toho: Konečně HOMAM 3! Přinesl jsem je domů, položil na počítač a chvíli jsem jen tak čuměl do stěny. Panečku, to je někdo v JRC pozornej, přičinlivej, a nápaditej... [g]

Přišel mi následující mail (zkráceno):
Milý pane GUARDIANe, chápeme sice, že náš časopis dosud nevycházel moc pravidelně, avšak doba se mění. Někdo se zlepšuje, někdo zhoršuje. Nechci samozřejmě nijak podceňovat aktuálnost informací na vašich stránkách, nicméně již několik dní je v prodeji nový EXCALIBUR s pořadovým číslem 74. Byli bychom proto velice potěšeni, pokud byste se alespoň kouktem oka zajímali o nás. Když už jsme vámi sledováni.
Přesně nevím, kolik je to "několik dní", nicméně když jsem dnes při odjezdu z Prahy vybíral v trafice čtivo do autobusu, rozhodně žádný Excalibur ještě neměli. Ale pravděpodobně se tedy prodávat už bude, a tak zvláště předplatitelé mohou jásat, že po dvouměsíční odmlce jim zase pan Ludvík vrátí něco málo z jejich předplatného na rok 1998...

Z dalších mailů tu mám opravu k poslední stati o Levelu - to místo, kde se dají koupit šikovné krabice na časopis, nejsou prodejny JRC, ale cosi na adrese Sokolovská 73.

Ještě to odpoledne, co jsem zkritizoval stav www.score.cz, se tam po dvou měsících objevil nový design. Ujde. Nicméně na obsah nějak zatím nedošlo - úvodní strana "již za několik dní blablabla" straší na serveru už týden, a všechny ostatní linky jsou nefunkční.

Jak jste si možná všimli, už delší dobu se tu neobjevilo nic o herních webzinech. No, a taky už se ani neobjeví. Číst každý den (nebo i jen ob pár dní) ty čtyři (brzo jich bude sedm) časopisy, které vesměs obsahují totéž, a navíc se mi moc nelíbí a nudí, zabírá prostě příliš mnoho času. A především mne to nebaví - a já nemám ve zvyku dělat nezábavné věci. Tudíž je odteď možné očekávat na tomto místě maximálně stručné zmínky o vzniku/zániku webzinu, či ukázky nějaké opravdu velké stupidity...

  27. listopadu 1999
Score 72.

Dočetl jsem také včera zmiňovaný Blesk Extra Computer. Dle vyjádření autorů uvnitř této jednorázové tiskoviny bylo jejich cílem přiblížit počítačové technologie i laikům, kteří údajně nemohou, kvůli neznalosti patřičné terminologie, čerpat informace jinde. Mno... Rozhodně si nemyslím, že je o tam obrovskou mezeru na trhu, jak je zde prezentováno. Minimálně Počítač pro každého plní tentýž účel, a narozdíl od Blesku alespoň neobsahuje faktické chyby.
Většinu textu uvnitř stvořil jakýsi Ondřej Škoch, pod zbytkem jsou podepsáni redaktoři T3 a Score. Z T3 a Score také pochází drtivá většina ilustračních fotografií. Už tento fakt pomůže pochopit, proč v části věnované počítačovým hrám je právě mátoživé Score vynášeno do oblak. Ten odstavec opravdu musím zacitovat:
"Stařešinou" je Score, které si však po celou dobu existence udrželo roli tahouna a zůstává nejlépe informovaným a z hlediska recenzí i nejkvalitněji psaným titulem. Na záda mu neustále dýchá magazín Level, který se prodává jako Score i se dvěma CD,  z nichž jedno obvykle obsahuje poměrně novou hru. Benjamínky na trhu jsou GameStar a PC Gamer. Jejich vliv je kvůli nezvyklé koncepci na trhu zatím minimální, ovšem uvidíme...
Srandovní? Ani ne. Poměrně sprostá reklama se táhne všemi texty o hrách. Ostatně pod nimi je podepsán Škoch ve spolupráci s JRC. Nepřekvapí proto řádná masáž potenciálního zákazníka, odesílající ho do JRC v každém druhém odstavci.
Ale o tom jsem psát nechtěl. Blesk je totiž zajímavý zejména jako místy opravdu humorný text, který za 20 Kč pobaví více než Dikobraz. Bohužel mnoho článků by bylo nutné opsat v kompletním znění, neb jsou legrační ve svém kontextu. Ale i tak se mi snad podaří zacitovat některé perly, zajímavé i samostatně. Šedě originální citace, žlutě případný můj komentář.

Některým firmám se podařílo vyvinou takový software, že na PlayStation upravené pro přehrávání pirátských kopií se nejenom nepustí vypálené CD, ale ani originální jako trest. (str. 63)
Autodestrukce modchipu ve snech JRC... [grin]
Řada 086-486 byla hitem let 1991-94. (strana 6)
Modem je přístroj, který umožňuje přenos počítačového signálu klasickou telefonní sítí. Jeho funkce se váže výhradně na internet. (str. 8)
V současné době se digitální fotoaparát stal neodmyslitelnou součástí PC. (str. 8)
Pevným diskům již delší dobu konkurují vysokokapacitní přenosná média Zip. (str. 9)
Z téže strany 9, popisující vnitřnosti počítače, obrazem - k textíku o procesoru je bezva ilustrační obrázek větráčku s nálepkou Intel.
Strana 28, pojatá jako varování před tím, jaké nástrahy na nešťastného čtenáře Blesku čekají na porno serverech -
Jakmile se před vámi začnou rozkládat po jednom kliknutí desítky sexystránek, restartujte počítač.
Strana 42. Můj favorit. Pod textem o MP3 je podepsán Tomáš Rucki z magazínu T3. T3 jsem si nikdy nekoupil, a po téhle zkušenosti - ani nikdy nekoupím. Tomáš totiž tvrdí:
Hudba v MP3 se totiž nahrává ve speciální balené komprimované podobě. To znamená, že sice zabere nepatrně místa v paměti přístroje, zato se při každém přehrátí trochu poničí, protože při rozbalení dat o některá přijdete. Tato věta je pro jistotu vytištěna tučně, asi aby nikdo nepochyboval o tom, že Tomáš opravdu pevně věří tomu, že MP3 se"ničí" přehráváním. Uff. Redaktor odborného časopisu. Uf uf...

  26. listopadu 1999
V týdnu se objevilo nové Score, čímž se hromada nerozdělaných časopisů v mém kufru zvětšila na čtyři kusy (nosím je furt s sebou "kdybynáhodoubylachvílečasu"). Rostoucí hmotnost kufru mne tak přinutila přečíst dnes alespoň Level 11/99 a PC Gamer 3/99. Zítra by mělo být Score, které mám napůl přečtené, Gamestar je oříšek a nechám si ho na neděli... ;-)

Zmínka na Mageo (LONESTAR) mne také donutila si koupit literaturu, kterou bych normálně pohrdlivě ponechal ležet na pultech trafik - Blesk Extra Computer. Po jeho přečtení v autobuse cestou domů musím říct, že v porovnání s tímhle má takový Počítač pro každého hodnotu vysokoškolských skript. Je těžké vybrat jen něco, protože opsat by se dalo všechno, ale přes noc to promyslím, a krom pasáží o hrách zacituju i pár zdejších neuvěřitelných nesmyslů z jiných počítačových oblastí...

  23. listopadu 1999
Odstranil jsem link na iGames, ten server proste není ve stavu, kdy by mohl kohokoliv zajímat, ostatně Eskadrova zpráva na CS to říká jasně:
ESKADR --- 23.11.1999 - 11:20 --- SMAZAT
Minmochodem, provoz iGamesu je ve zkušební době, tot moje oficiální zpráva. Rychlý rozjezd způsobila reklama v TV, ale ta jak je vidno nás zase tolik nerozházela. Oficiální zahájení bude někdy v polovině prosince, ale to neznamená, že iGames do té doby nebude aktualizován. Mezitím proběhne úprava grafiky, změna textů, úprava redakčního systému, prostě všechno, co probíhá při testování....dík za pochopení, mám Vás všechny rád :-)
  20. listopadu 1999
Včera jsem si koupil nový PC Gamer a Gamestar, takže jsem už vesele ve skluzu pohledu na tři čísla časopisů...

Ani po dalších čtyřech dnech se iGames nedočkal žádného update. Panečku, aktualizace jednou za 10 dní - to si ani lecjaký amatérský web nedovolí...

BonusWeb. Pěkná recenze/návod na Inherent Evil. Nově je tu rubrika vtipy, kde je zatím pouze info o "nepřekonatelné protipirátské ochraně" hry Horké Léto 2. Trapně působí reklamní novinky na PSX hry zakoupitelné v JRC. Navíc za čtyři dny je tu pouze 12 přispěvků (novinky+recenze+navody), což sráží BW ještě níž, než už i tak je.

game.cz. Sem už skoro nechodím - jaké jsou nové patche si přečtu v lepším balení na Doupěti, jaké nové hry vycházejí v USA mi je jedno, a o novém shareware si také raději počtu na specializovaném zdroji. Poslední zdejší novinka - odkazy na recenze jiných českých herních webů, vskutku není ničím, co by mne na game.cz přitáhlo...

Doupě. Recenze Bedly na sportovní hry si přečtu vždy rád. Tentokrát jsem byl ale překvapen při čtení jeho popisu FIFA2000 opravdu velmi nemile - proboha, takovej sporťák, a neví, že klávesy Ctrl a Alt už měly stejnou funkci už v dílu minulém?

GamingOnline. Dojmy z hraní nových dem si vždycky přečtu rád na každém serveru (I.Jones). Potěšil slib soutěže o originálky Pong/Hasbro (fuckoff JRC!). Novinka o Tetrisu vypadá dost divně - nemluvě o tom, že hra samotná je dost shit, by asi bylo záhodno jmenovat onoho "bezejmeného genia" - Pajitnov, a také tvrzení, že hru vytvořilo Atari, je dost odvážné - Hasbro pouze využívá své licence, a Atari už dlouho žádné hry nedělá.
Recenze FIFA200 je (překvapivě) o dost lepší, než ta na Doupěti, a to ještě slíben samostatný článek věnovaný ovládání.

  15. listopadu 1999
iGames. Žádné překvapení. Opraveno několik technických chyb (chybějící menu apod.), fixnuta titulní stránka, nicméně kdo by hledal nějaký obsahový update - tady ho rozhodně nenajde.
BTW minule jsem opomněl zmínit drobné vzhledové změny - na b&w design se nabalila sem tam nějaká ta barva... Mno, nemyslím že tohle je směr, kterým by měla být vyvýjena nějaká aktivita, design je pěkný i bez toho.

Na Bonuswebu nám vypukla nová reklamní kampaň. "Recenze" Hidden & Dangerous je vskutku aktualitka, když se podívám na její podivnou skladbu a minimalistickou délku, nemohu se ubránit pocitu, že vlastně jediné, o co šlo, bylo zveřejnění onoho 90% hodnocení. A pochopitelně - uvození preview na chystaný datadisk. Preview, pod kterým je podepsán jeden z autorů hry. To jistě není zrovna obvyklé, ale nezdá se mi to nijak unfair - tak jako tak obdobné preview vznikají bez toho, aby hru někdo viděl, a tak radostný hype od autorů bývá stejně jediným zdrojem informací.
  12. listopadu 1999
Vyšel nový Level 11/99 s plnými hrami Simon Sorcerer 2 a Dark Colony. Letmo jsem ho prolistoval v autobuse cestou domů, a nevypadá vůbec špatně.

iGames je tu už čtvrtý den. Úmyslně jsem počkal s aktualizací, abych viděl kdy se začne něco dít, jenže - ono se nějak pořád nic neděje. Web stále zeje prázdnotou ve většině oblastí. Jediné aktualizace od minule se dočkaly novinky, ale i to už bylo předevčírem.
Jak se zdá, k naprosto předčasnému spuštění serveru došlo proto, že stránka měla reklamu v televizním pořadu... eee... nevím jak se jmenuje, nikdy jsem ho neviděl, ale snad prý běží někdy v úterý na ČT. Což mi připomíná - je čas obtáhnout si již několikrát obtažený nápis v diáři "nezapomenout vzít v úterý do práce watchmena". Každopádně nemyslím, že reklama v TV měla smysl - jen těžko se někdo po první návštěvě na takto aktualizovaný server bude vracet. Bullshit.
Řádky výše jsem napsal dopoledne, ted je 22:00 a situace se lehce změnila. Konečně je u novinek v navigační liště uvedeno datum, a ne divné pořadové číslo. Sice je to datum blbě (včerejší), ale posun vpřed to je. Musím poděkovat Cocikovi za jeho skvělou novinku o sporu autorů Elite, vypracovanou v odpověď na můj dotaz na CS. I ostatní novinky jsou napsány dobře, a až na několik výjimek na ostatních serverech nebyly. Každopádně by ale měla každá novinka být uvozena nejen svým názvem, ale také prvními několika větami, a měl by u ní být čas, kdy se objevila na serveru. Momentálně jsou časy i datumy naprosto nesmyslné, což je u novinkového serveru neomluvitelná závada. Zjevně většina těchto problémů vyplývá z faktu, že stránky jsou tvořeny pravděpodobně ručně (?), a ne přes redakční systém. Ostatně je to vidět i na dalších věcech - například dnes zmizela v některých menu navigační lišta vpravo. Úvodní stránka se také změnila - k horšímu. Je pěkné, že je dole seznam krátkých novinek, ale proč proboha na ně nelze jednotlivě kliknout? Proč se najednou objevil odkaz na starý článek ze Special, a jako autor je pod ním uveden M.Zeman, přitom článek psal Rybka? Proč naopak na hlavní straně není odkaz na dvě nové recenze?
Suma sumárum - popis tohohle serveru se dá vyjádřit trefně jediným slovem, které jsem už použil ráno - bullshit. Kvalitní autoři strádají na serveru správcovaném   nějakým neschopným diletantem.

Bonusweb. Současně se zdejším  oznámením, že Age of Wonders vyjdou až v lednu, se hra začala prodávat v amerických obchodech. Potěší link na znovuspuštěný Red Dragon, ostatně redakce BonusWebu tam má vlastní alianci, takže je možno je trošku podecimovat... :-)
Jinak BW nuda, šeď, a především málo novinek.

GamingOnline. Zaujala mne zmínka o tom, že HOMM3 se prodával v Rusku v lokalizované verzi. Jelikož byl lokalizován i v Polsku, začínám být krutě nasrán že zrovna čeština nic - takhle dopadají země s monopolními distributory... :-( V novince o Rollercoaster Tycoonu jsem se s překvapením dozvěděl, že všechny Sim hry vlastně neudělal Maxis, ale Bullfrog. Ještě si to chvíli promyslím... hmm... ale ne, myslím že tomu nebudu věřit.
Preview Age of Wonders, jediný delší článek za poslední tři dny, je naprosto hrozné. Mnohé věty je třeba přečíst si několikrát, aby člověk uvěřil, že opravdu nedávají žádný smysl. Příklady: "
Skupina může obsahovat až osm bojovníků, včetně hrdinů, válečných strojů a transportů. Pokud udržíte toto číslo na nízké hodnotě, máte zaručeno, že se u soubojů nebudete nudit, nejspíše budete mít co dělat, abyste přežili a budete hrát více na taktiku v soubojích.". Přesně nevím, jestli jsem to pochopil správně, ale zřejmě něco ve smyslu, že když budu mít málo vojáků, zabijou mi je.
O hrdinech: "Po dosažení určitého počtu bodů mohou, stejně jako základní jednotky, zvýšit své hlavní dovednosti nebo se naučit novým schopnostem.". Nevím, já žádnou jednotku, která se učí nové skills (krom hrdinů) neobjevil.
"Způsob soubojů se liší u jednotlivých ras, tedy i u produkční řady vojáků a stylu hraní." ??????
"Celkově jsou souboje v Age of Wonders bohatým mixem strategie a taktiky. Můžete je hrát buď sami za sebe nebo nechat počítač hrát za vás. Na první pohled prosté, při bližším zkoumání můžete zjisti, že rozdíl mezi oběma styly (Fast Combat a Tactical Combat) je opravdu zásaditý." Ano, a toto preview není zásadité, ale kyselé. Pokud někdo potřebuje "bližší zkoumání" pro rozlišení toho, jestli za mne souboj vypočítá počítač, nebo jestli ho budu pěkně tahat sám, tak tedy no comment.
"Systém Age of Wonders ještě před soubojem ví výsledek, potom si ho pouze přehraje. Jednoduše tedy spočítá celkovou sílu všech bojovníků a šance na záchrany, následně to převede do formátu postupného souboje."
To je VELMI odvážné tvrzení, a opravdu rád bych věděl čím je podepřeno, na oficiálních stránkách hry se nic v tomto smyslu neuvádí. Čistě selským rozumem - nevidím důvod proč dopředu počítat výsledek, a pak ho přehrát, když můžu obojí dělat zároveň.
Preview končí naprosto bez sebemenší zmínky o zajímavých vlastnostech hry (diplomacie, Advanced Hex), o příběhu, o podobnostech s jinými fantasy strategiemi (krom obvyklého imho nesmyslného srovnávání s HOMM).

Doupě. Recenze na Berušky je možná až prilis kritická k ovladání, osobně mi nic z vytýkaných věcí vůbec nevadilo, ale jinak je pěkná. Tipy dne v Q3A pobavily, obzvláště: Bind forward to control, jump to alt, and attack to delete. Then amaze everyone with your running jump shots!
Jinak musím říct, že kdybych si měl vybrat jen jeden server, který budu číst, bylo by to momentálně Doupě.

Mimochodem ve schránce jsem dnes našel malou mailbombu, která byla CC také na jd@jaydee.cz. Přesně netučím, čím jsme si tu pozornost zasloužili, ale rád bych ujistil odesílatele, že kapacita mé schránky se počítá ve stovkách MB, takže ubohých 10000 zpráviček, z nichž navíc většina nedorazila, nemůže způsobit žádnou škodu. Navíc se dají smazat jediným příkazem, takže - snad příště, hochu.

  9. listopadu 1999
Konečně byly vyslyšeny mé modlitby, a na webu Levelu byl vystaven přepis nahrávky kompletní diskuse s R. Holubem. V html se debata roztáhla na plných 20 stran.
Čtení je to velmi zajímavé, místy i srandovní, a i když s názory pana Holuba a přítomné psychiatričky nesouhlasím, musím přiznat že především díky jejich názorům "zvenčí" vůbec nějaká diskuse vznikla. Škoda, že díky času konání ( 14:00) jsem nemohl být přítomen, minimálně kvůli komickým vložkám T. Zvelebila by to stálo za to. Velký přehled tohoto redaktora o historii videoher nádherně dokumentuje jeho věta: "Ten problém je v tom, že před deseti lety byly dva čtverečky a čárečka a nikoho nebavilo… ".
BTW - nedostat upozorňující mail z vogel.cz, nikdy bych ten článek neobjevil, na hlavní straně na něj není odkaz, je třeba ho hledat v menu Výběr.

Nový webzin, o kterém jsem se zmínil včera, se jmenuje iGames, a sídlí na URL www.igames.cz. Rovnou přihazuji do sloupce Sledujeme. A co tady při startu najdete. Design iGames je velmi účelný - aby taky ne, je dokonale obšlehnutý z Avaultu. Proč ale nepoužít to, co funguje. I černobílá grafika se mi vyloženě líbí. Po stránce obsahové ale web zatím nic moc - mnoho oddílů naplňuje jen lakonický nápis "Připravuje se...". Byť je to první den, přece jen jsem myslel, že doba stránek ve stavu Under Construction je už dávno za námi, a navíc u komerčního projektu... A tak si zatím můžete přečíst dva docela zajímavé textíky v Hardware/Special (autor Rybka), jednu recenzi na Seven Kingdoms 2, a tři docela obsáhlá preview. O kvalitě všech delších textů jsem ostatně předem nijak nepochyboval - složení redakce (byť stránka o nás zeje také prázdnotou) nabízí zajímavou možnost publikovat vše, co se nevešlo do tištěných časopisů.
Poněkud hůře jsou na tom zatím novinky, není moc jasné jestli jsou dnešní nebo pokusné z bůhvíkdy, navíc nejsou podepsané.
Takže uvidíme zítra, iGames určitě má potenciál být nejlepším českým herním webem, škoda jen přespříliš uspěchaného startu.

  8. listopadu 1999
Dnešní den byl ve znamení releasu nové české freewarové hry - Berušky. Ačkoliv program je šířen pod GNU, BonusWeb má na hru jakousi pochybnou 14ti denní exkluzivitu, danou spíše zbožným přáním než nějakou oporou v zákoně... Hra se tudíž objevila už včera na GO, o den dříve než byl plánovaný release date, bohužel jen ve verzi s hudbou, takže bylo nutné přiživit trochu Telecom (8mb). Každopádně jakkoliv vystavení souboru na GO, když si to autoři nepřejí, není zrovna etické, GNU licence to GO jistě umožňuje. BTW Berušky jsou ke stažení zde na BW, a hra je to opravdu skvělá.

BonusWeb. Krom Berušek, na které je tu i recenze, se líbila recenze Panzer General 3D, konečně IMHO odpovídající hodnocení.
Preview Ultimy IX. (drzost, venku je jen trailer) zaujme jen jasnou provokací  ;-), namířenou proti Guardianu: "V prvních prosincových dnech se uvidí, a o měsíc dva později snad konečně bídně zhyne samotný Guardian. Už mu to upřímně přeju několik let.". Já ti ukážu kdo zhyne v prosinci, lumpe... ;-))
BTW článků od přehodu na nový vzhled opravdu velmi podstatně ubylo.

GamingOnline.Taktéž recenze Berušek, líbila se mi víc než ta na BW. V průběhu odpoledne zmizela příslušná novinka nabízející jejich download, GO přistoupil na exkluzivitu pro BW. Recenze Codename Eagle pěkně ukazuje, že Eisler ve Score jako obvykle nerecenzoval z plné verze (proč už nejsem překvapen?).
Krátké novinky už tradičně nuda, navíc o víkendu bez aktualizace.

Jednoznačně nejlepší povíkendovou aktualizaci má ale Level, většina novinek se na jiném českém webu neobjevila, a čtou se jako bvykle dobře.

Dnes musím také doporučit také výborný Vrahův článek o chystaných českých hrách na iDNES.

Zítra by stávajícím herním webzinům mělo přibýt velmi vážná konkurence:
ESKADR --- 7.11.1999 - 17:25 ... [ KLUB - Papermagy vs. Webmag - 17:43:38 ]
2all - ano, skutečně v úterý ráno vychází nová herní internetová stránka, která by se měla státi konečně pravpu herní sajtou. Nevím, jestli se mě to podaří, ale vim, že přístupy od Vás dostanu, už jenom proto, že budete zvědaví, jak vypadá a pokud se na ní nepodíváte, tak v budoucnosti Vás stejně něco donutí... Nechme polemiky.
Vreco má pravdu, složení redakce je ucházející, všichni jsou to lidé, kteří věří, že to jde, vytvořit sajtu, která se nesnaží soupeřit s někým jiným, protože nemá prostě konkurenci....právě proto JAYDEE není konkurencí, není. Ať je Game.cz, nebo BW, to jsou sajty téměř amatérské, stejně jako novináři v ní. Rozumim Dankovi, rozumim VRECOvi, rozümim všem, kteří nějakou sajtu dělají, nebo vedou....sám jsem jich už pár dělal a je to vše pouze o nadšení z práce...jinak to dělat nejde. Já v internet věřím, sám jsem již rok a půl plně on-line a sleduji, co se děje na naší herní české scéně. Jde pouze o to, že všichni, ale opravdu všichni jsou neuvěřitelně splachovací, hrubí a neféroví. Jeden pomlouvá druhého, ano, i já, ale narozdíl od Vás jsem se dokázal naprosto odpoutat od Vašich ubohých příspěvků, pokusím se to dokázat lidem, kteří v tohle u mě přestali věřit. Znova a naposledy říkám: Nejsem Vaše konkurence a ani Vy moje...protože Vy jste o něčem jiným.....AMEN
K tomu snad jen tolik - prohlásit předem, že nemám žádnou konkurenci, protože jsem prostě hrozně dobrej, na mne nepůsobí příliš dobře. I kdyby to byla pravda.

  4. listopadu 1999
Vybral jsem mailbox, a tak to dnes bude ve znamení čtenářských příspěvků. Za prvé tu máme skoro anonymní udání :-), že BW ve svém preview Ford závodů zde šlohnul obrázky z GO, odseknul spodní část s reklamou GO a plácnul tam své logo. Jelikož opravdu oba použité screenshoty jsou zdole seříznuté, bude to nejspíš pravda. Fuj.

Druhý příspěvek přišel trochu překvapivě z game.cz od Kivise:
nazdar
trochu opozdene sem si precet ten vrahuv clanek o nejlepsim webzinu. Ten me inspiroval k napsani meho. Nechci to hazet na game.cz, pak by to vypadalo, ze je to nazor game, coz rozhodne neni. Tak, jestli teda chces, tak ho hod na guardiana.
Kivisova vize je v txt zde, a stejně jako vrahovu ji nebudu komentovat.

Doupě. Duke Nukem Forever - rozhodně ne třetí díl (ani když taky nebudu počítat datadisky), dvourozměrné skákačky byly totiž nejméně dvě. Pěkné je info o Creatures 3, preview Giants se čte sice taky dobře, ale sám bych nikdy neměl tu odvahu byť jen vyslovit slovo preview v souvislosti se hrou, kterou jsem neviděl ani v demoverzi...

BonusWeb. Berušky vyjdou v pondělí, pozitivní informace. V SMS potěší sledování situace kolem online hry Red Dragon. Místo formulace "neshody s předchozím poskytovatelem" by se ovšem lépe vyjímalo jasné varování, že využívat služeb takových ušmudlaných webhosterů jako www.macroware.cz není rozumné - naslibují hory doly, a pak je-li stránka opravdu úspěšná, začne jim její traffic vadit. Pozor na ně, na lumpy.
Z delších BW článků nějak nic nezaujalo... ale ani nezhnusilo.

Gaming Online. Potěší info o release date Age of Wonders, ale 12. listopadu je trochu příliš brzo na to, abych mohl doufat v opravení množství chyb z obou demoverzí... :-(
Ze čtyř nových článků žádný nijak neoslnil, eMPy zde jako obvykle má preview na hru, která ještě neexistuje ani v demoverzi.
Krátké novinky mne dnes celkem vytočily. V nejlepším rozpoložení jsem, pravda, nebyl už od rána, ale když jsem přečetl tři zprávičky za sebou naprosto o ničem (Omikron 2, Blitz 2000, Slave Zero), kde se vždycky píše něco ve smyslu že nějaká hra bude existovat, ale neví se kdy a neví se jaká, a následně jsem i po čtvrté naletěl na titulek "Plakát Tomb Raider 4", kde jsem teda ale naprosto žádný plakát nenašel, měl jsem sto chutí ochmataným dvojhmatem Alt-F4 rázně ukončit prohlídku GO. Tentokrát jsem ještě odolal. V info o Duke Nukem Forever sice už je (imho) správná informace o tom, že jde o díl čtvrtý, ale zase se pro změnu nedozvíte název hry. Asi nějaká skrytá spolupráce s Doupětem - tady půl, tam půl...
Dost srandovní mi přišel úvodník, kde se opravdu zoufale shánějí nějaké osoby ženského pohlaví, marně jsem přemýšlel jak to nějak decentně okomentovat, až mi pomohla náhoda v podobě čtenáře GO na iRC:
[15:48] *n/a* Sháníme slecny, holky, dívciny, které parí pocítacové hry a ctou GAMING online.
[15:48] *n/a* lol
[15:48] *n/a* skachovi asi doslo ze je fajn mit gf

game.cz. Málokdy je co pochválit, ale dnes mne vyloženě zaujalo info o Linux verzi HOMM3.

Weby herních časopisů vypadají stále stejně: Score, PCG a Excalibur nic, Gamestar se trochu snaží, Level rulez. Na GS zaujala novinka o Elite 4, moc nechápu jak může David Braben někomu prodávat práva na Elite, když bez souhlasu Iana Bella ten název ani nemůže říct nahlas. Ale nechám se překvapit.
BTW stále marně čekám na zprávu o průběhu besedy s R.Holubem, která proběhla   minulý týden, a kde zástupci některých časopisů byli. Vstávat, budíček, čtenáři čekají!

  1. listopadu 1999
Server pech.net zase jede, takže mi funguje opět pošta, a konečně můžu smazat padavý mirror. Jediné platné URL je tedy guardian.cyberspace.cz.