Emulators CZ - Logo vytvořil Zdeněk Musil

Poslední update:
21.10.2000, 18:30

Přístupy
od 23.10.2000:

  

SID chip (MOS-6581 R4)
  Novinky

  Arcade emulátory

  Domácí počítače

  Konzole

  Handheldy

  Ostatní

  Kontakt
    ICQ #2562871
   
  Vyhledávání

Nic v menu nevidíte?  
Klikněte SEM!

 

by pro NetMag
na Emulators CZ publikováno se svolením autora

Legendarni sound chip znamy predevsim z pocitace Commodore C64,kteremu daval onen fanstasticky zvuk. Pod pojmemlegendarni myslim opravdu legendarni - tento chip je v TOP 20 chips chart.Tedy 20 nejvyznamejsich CHIPu v historii lidstva - je umisten mezi takove velikanyjako Z80, 80386 ci Pentium a je to jediny sound chip v teto hitparade.Jak jiz bylo vysvetleno minule, tento sound chip byl zodpovedny za vzniktzv. demosceny.

Vyvoj chipu byl zahajen v roce 1981, kdy se firma Commodorerozhodla udelat idealni herni pocitac. Herni pocitac potrebuje velmidobry zvukovy vystup a tak byla zahajena prace na tomto chipu.V prubehu projektu byl vsak postoj firmy Commodore prehodnocen a mistoidealniho herniho pocitace se preoritentovala na domaci pocitac, alenastesti vyvoj tohoto chipu byl jiz tak daleko, ze nebyl ukoncen.Ovsem na dalsich verzich pocitace Commodore (napr. PLUS 4) si to firma vynahradila, protozetam misto tohoto chipu dala nejakou vykopavku, coz ji fandove NIKDY nezapomenou.

V lete 1981 zacal Robert Yannes na chipu pracovat jeste spolu s dvema techniky (cti jako hardwarovimatlalove) a jednim CAD matlalem. O CAD matlalovy se ve svych pametechvyjadruje dost negativne - jednak byl potreba jen zpocatku a jednak jedinajeho vyhoda byla v tom, ze si s sebou prinesl vykonou masinu, na ktere bylpak chip simulovan (pokud tedy se na nem nehraly hry), pricemz neustale odmital chodit ostatnim pro svacinu.

Jeho cil byl jasny: vytvorit chip,ktery se prinejmensim vyrovna chipum v profesionalnich syntetizerech. Tytovysoke pozadavky mely za nasledek to, ze vytvoril mimoradne kvalitnichip ve srovnani s ostatnimychipy v tehdejsich videohrach a s odstupemcasu nutno poznamenat, ze vytvoril opravdu genialni dilo. Vlastni vyvojchipu trval 4-5 mesicu, pricemz nikdo v teamu krome Yannese do hudebnich chipunevidel.

Skutecna kapacita tohoto chipu neni znama dodnesa nezna ji ani jeho vlastni konstrukter. V dokumentaci k chipu byly totizdve dnes jiz velmi zname chyby - jedna v popisu filtru(chip mel vestavene 4 druhy filtru), kde autor poznamenal, ze se asinejak zvlast nepovedli a ze moc nefunguji, coz odrazilo vetsinu skladateluhudby od jejich pouziti ci experimentovani s nimy. Ovsem neodradilo anitoto a nektere skladby (velmi male procento) vyuzivaji specialnich efektu, ktere se daji s pomocifiltru vycarovat. Kdyz si tuto skladu pustite na emulatoru SIDcka s filtremnebo bez filtru tak slysite propastny rozdil. Jeste bych k filtrum poznamenal,ze bylo nekolik verzi SID chipu a kazdy mel nastaven filtry trochu jinak, pricemzse verze chipu nedala softwarove zjistit.

Dalsi byla v popisugeneratoru waveform (jaky je cesky preklad??). Empiricky bylo mnohem pozdejizjisteno, ze se ten chip pri slucovani vice waveform nechova tak, jak bypodle technicke dokumentace mel (nedela logicke AND, spis to vypada jakona nejaky druh min-funkce). Tyto chyby v dokumentaci mely za nasledek to,ze nebylo mozno vyuzit vsech moznosti tohoto chipu.

Par technickych informaci o chipu:

  • 3 oscilatory 0-4kHz
  • 4 waveformy na oscilator (mozno slucovat!!!)Triangle (/\/\/\/\), Sawtooth(|\|\|\), Variable Pulse(__|~~|__), Noise (ssssss)
  • 3 AM modulatory (48 dB) tedy po jednom na oscilator
  • 3 generatory obalek (automaticke modifikace volume (AM) v zavislosti na case)Attack Rate: 2 ms - 8 s, Decay Rate: 6 ms - 24 s, Sustain Level: 0 - peak volume,Release Rate: 6 ms - 24 s. Podobne jako u programy FT2 (XM) ci OPL YM chipech.
  • synchronizace jednotlivych oscilatoru
  • ring modulace (YESS!!) - frekvence oscilatoru zavisi na 2 ostatnich,dobre pro neharmonicke frekvence (zvony, gongy) a SOLOVA KYTARA!
  • programovatelny filtr (Cutoff range: 30 Hz - 12 kHz),12 dB/octave Rolloff. Typy filtru: Low pass, Bandpass,High pass, Notch outputs,Variable Resonance.
  • globalni ovladani hlasitosti
  • 2x A/D POT INTERFACES. A/D neni to preklep puvodne to melo bytpro cteni stavu analogovych hernich ovladacu, ale dost dobre se to dalopouzit i pro digitalizaci
  • generator pseudo nahodnych cisel (vyuzivano pro sum)
  • external audio input
  • Prubeh tretiho kanal byl softwarove citelny, do ostatnich se dalo jenzapisovat.
SID chip NENI zalozen na FM synteze!! jako znama serie Yamaha FM chipu, jejichzasi nejznamejsi exemplare najdete v SoundBlasterech (OPL2 a OPL3). FM syntezazni dost mdle(v podstate totiz neni mozne menit harmonicke frekvence), coz kazdy kdo ma SoundBlaster vi, jediny trochu vyrazny zvukse z toho da vycarovat prudkym srazenim volume dolu, coz vytvari hezky cinkavyefekt. Ve srovnani s SID chipemje to vsak velmi ubohe. Kdyz Commodorista poprve slysel FM hudbu na SoundBlastru,tak neveril svym usim nad "pokrokem" techniky.

Dale bych jeste pripomenul jednu zajimavou a dost casto vyuzivanou vlastnosttohoto chipu. Kazdy oscilator mel tzv. testovaci rezim pri kterem zvedlsignal. Tato vlastnost se vyuzivala jako 1-bitovy D/A prevodnik, takze jstemeli v 3x 1-bit D/A prevodnik. Tuto moznost moc her nepouzivalo, protozebyla mnohem vice CPU narocna a zabirala mnohem vice pameti (alespontrochu samplovane nastroje). Na rozdil od ZX-Spectra, kde byl pro zvuk jenomjeden 1 bitovy prevodnik se vsak nemuselo softwarove mixovat, coz nejakyten cas usetrilo. Samplovanou hudbu mela treba hra Arcanoid - doporucuji siposlechnout, zvlaste pak ty bici.

Pokud se osklibate nad 1 bitovou hudbou doporucuji siposlechnout hudbu ze hry SAVAGE na ZX-Spectru v emulatoru Warajevo (ne pod windoze!) (emuluje nejverneji tento druh zvuku, programy pouzivajici SB pro emulaci ZX-Spectraspeakeru nepocitaji s tim, ze speaker mel omezeny frekvencni rozsah a takslysite i harmonicke tony, ktere by na puvodnim ZX-SP slyset nebyly a pusobijako rusivy piskot. Zde to piska taky, ale rozhodne to ma bliz k puvodnimuzvuku.). Vzhledem k CPU narocnosti takto generovanehozvuku vsak obvykle nebylo mozne behem hrani zvuku hrat i hru, takze to bylavetsinou jen intro-music.

Ovsem 1bitova hudba zdaleka nebyla spatna jak se muze zdat, protozev te dobe delali hudbu do her narozdil od dneska lidi, co to opravdu umeli,pricemz neoslnovali zpracovanim jako dnesni tvurci ruznych 24 kanalovych XMek,ale hudebnim napadem a tak sipamatuju napriklad hudbu z Galactic Gunners (nemate GG na AMIGU? Rad bychsi poslechnul tu hudbu tam, hry z Amigy meli nejlepsi hudbu jak napadem tak technicky)nebo Out Runu dodnes, coz se bohuzelnemuzu rici o hudbe z zadne PC hry, kde mne zadny hudebni napad nezaujal tak,bych si ho byt jen rok pamatoval. Zato vice nez 10 let stare veci z Commodore/ZX si pamatujidodnes. Inu kdo umi....

Ale vratme se zpet k SID chipu. Vice druhu waveform mu davalo moznostvelmi zdarile napodobovat sirokou skalu ruznych hudebnich nastroju od tvrdeznejicich nastroju (el. kytara) az po nastroje s temer sinusovym prubehem(panova fletna). Pro srovnanisi muzete napr. poslechnout hudbu ze zde inzerovaneho dema Second Reality na PCa C64 a budete velmi prekvapeni, jak je C64 po hudebni strance verne.

SID Dnes

I dnes si muzete poslechnout hudbu generovanou SID chipem. Vzhledem k tomu,ze nektere jeho casti jsou jeste dodnes porad zahadou a to i pro tvurcechipu, tak neni 100% tne emulovan a pravdepodobne nikdy nebude. Kvalitaemulace je tak na 80%. T.j. kdyz si prehrajete 10 melodii z C64, tak 2 z nichzni na C64 vyrazne lepe nez na emulatoru. Proto pokud mate C64, tak se doporucujepro maximalni efekt poslech hudby na nem.

Hudba pro SID se uklada to tzv. .sid souboru, ktere zacal prehravat prvniemulator SIDka playsid na Amize. Vzhledem k pomalosti Amigy a narocnostiemulaci SIDcka, nebylo mozne poslouchat SID real-time. Na C64 existuje programrealsid, ktery .sid prehrava a lze jej jen doporucit. Jedna petiminutovaskladba v SID formatu ma priblizne 3-5kB.

SID a MIDI

Pokud chcete dnes pouzit SID chip pri komponovani hudby pomoci midi takse podivejte na produkt SID Stationje to syntetizator postaveny na SID chipu. Z homepage je videt, ze autorirozhodne vi o cem mluvi a s programovanim SID chipu maji spoustyzkusenosti. Kdybych komponoval hudbu, tak bych to urcite koupil. Nejde o tozahrat celou skladbu na SIDu to by dnes asi nikoho nezaujalo, alepouzit SID pro nejake nastroje a vyuzit jeho typickeho zvuku.

SID returns for 90s

Pokud si chcete koupit nejlepsi soundtracky z C64 na CD-ROMu BACK IN TIMEpodivejte se sem. Pro kazdehoC64 fandu naprosta nutnost. Kdyby nekdo vedel o tom samem pro ZX-Spectrum 48,Gamigu ci neco s AY-8912A (ZX-128,MSX,...), necht si to nenecha pro sebe.

SIDPlay

V soucasnosti nejlepsi emulator SID chipu se jmenuje SIDPLAYa najdete ho na zde pro vsechny operacni systemy, krome MS-DOSu. CPU narocnosttohoto prehravace je docela velka - vetsi nez prehravace mod/xm/s3m souboru.Na 486/33 musite zakazat emulaci filtru, aby se vam prehravaly vsechny .sidyplynule. Podle vyjadreni autoru pro plnou funkcnost vyzaduje rychlou 486ku.Na P200 zere vsak jen 2% CPU time.

Nejvetsi sbirku .sid souboru najdetezde. Je to opravdugiganticka kolekce obsahujici temer vse, co kdy bylo na SID chip slozeno.Kolekce se sklada z 13ti komprimovanych disket 1.44MB, coz vzhledem k delce3-5kB/skladu hovori za vse. Neznamena to ovsem, ze vse co na SID bylo slozenoje naprosta bomba, ale i tak si muzete poslechnout spousty zajimavychskladeb. Sbirku nejlepsich SIDu jsem vsak nikde nenasel.

Nasledovnik 6581 R4 se jmenuje 8580 R5. Mozna se s nim setkate v pozdejsiserii Commodore 128, na rozdil od stare verze ma vsak "mekci" zvuk, cozje tvurcum vytykano, protoze uz nema prave ten typicky SID ostry zvuk.8580ku nema nikdo moc rad. SID je opravdu THE SOUND INTERFACE DEVICE !


Nahoru
© Emulators CZ - založeno v říjnu 1997. Grafický design - © Petrex Webdesign
Tyto stránky by nemohly existovat bez pomoci firmy InterneXt 2000