Emulators CZ

Poslední update:
23.6.2001, 21:30

Přístupy
od 23.6.2001:

  

Umíme to s... internetem na Dreamcastu
  Novinky

  Arcade emulátory

  Domácí počítače

  Konzole

  Handheldy

  Ostatní

  Kontakt
    ICQ #2562871
   
  Vyhledávání

Nic v menu nevidíte?  
Klikněte SEM!




Když jsem si před časem Dreamcast kupoval, měl jsem o jiných jeho možnostech než herních jen velmi povrchní informace. Věděl jsem, že u nás prodávané DC má interní modem, a i kdyby neměl, v asijských online shopech se dá modem koupit za vysloveně směžné sumy (kolem 20 dolarů). Můj DC z druhé ruky modem měl (nebo minimálně výstup z něj). Stejně tak jsem měl zafixováno, že je modem v Čechách úplně k ničemu. Protože tu není SegaNet (aka Dreamarena) - Segou provozovaná online služba, která jako jediná umožňuje připojit se s Dreamcastem na internet. Tudíž by bylo nutné volat mezinárodně, což samozřejmě nepřipadá v úvahu.

Není to pravda.

Tato fáma vychází ze dvou faktů. V Čechách opravdu nelze volat na SegaNet, a součástí evropského balení Dreamcastu je GDROM jménem DreamKey, kde se nachází jakási historická verze browseru, se kterou se jinam připojit nemůžete. Sehnat jinou verzi není vůbec snadné, protože to není žádný freeware (nechápu ovšem proč). Sega ji údajně rozesílá pro zavolání na nějaký jejich free support, je možné objednat si ji na webu (pokud žijete v USA nebo Kanadě) a pravidelně také vychází jako příloha Official Dreamcast Magazine. Tři fajnově nedostupné způsoby. Nezbývá tedy než si browser ukrást - třeba na webu DC CopyWorld. V této chvíli zde mají verzi 2.6 US, přesně tu, kterou potřebujete. Uvnitř archivu je soubor .CDI, který musíte vypálit na CDROM pomocí programu DiskJuggler. Pokud ho nemáte, na DC CopyWorld ho také snadno o adresář vedle najdete.


Nastavení
Hardware

Po prvním spuštění (tj. nabootovaní CD v Dreamcastu) se dialog s nastavením otevře sám. Důležité je si okamžitě zvolit, že máte svého vlastního providera (ISP). Možnost volby ISP je právě to, co na originálním CD chybí, a proč je třeba získat americkou verzi 2.6+. Použít lze libovolného ISP, který podporuje připojení přes PPP (což jsou u nás zřejmě všichni). Pro případné změny se do tohoto nastavení kdykoliv později dostanete znovu stiskem START, a volbou OPTIONS. Před vámi jsou teď čtyři velké ikony.

Internet Connection
Samé jednoduché nastavování - jméno (je použito třeba jako nick na IRC), nastavení ISP - login, password, telefonní číslo. Předvolba pro číslo má jen 3 místa, takže se do ní obvyklé číslo ve tvaru internet2000 nevejde, ale je to stejně jedno jak ho rozdělíte. Dva DNS servery mohou být samozřejmě zcela libovolné.
Záložka Dial Options je důležitá. Jsou tu různé prefixy které vyplňovat nebudeme, init string modemu, kde je idealni nechat jen AT. Initstring je stejně k ničemu, protože po jeho provedení si browser ještě sám od sebe pošle do modemu blbosti jako ATX0. Tónová nebo pulsní volba je jasná, vytáčení area code vypněte, a blind dial naopak zapněte - pro naše linky je to nutnost, obzvláště když detekci dialtonu nelze vypnout AT příkazem.
Poslední záložka slouží k nastavení proxy, takže ji zapněte na nepoužívat - pro volání na naše ISP ji nepotřebujete.

Email Account
Jsou tu samé obvyklé položky - jméno, heslo, replyto adresa, pop3/smtp, a dva triggery: jestli quotovat při odpovědi původní zprávu, a jestli zobrazovat hlavičky emailů.

Optional Setting
Zde jsou různé nepodstatnosti. Pokud máte u DC klávesnici, tak si tady můžete vypnout aby se vám zobrazovala ta pomocná "softwarová" stále na obrazovce. Cookies povolit (nikam se trvale neukládají). Hyperlinky podtrhávat, vzhledem k rozlišení je pak navigace snazší. Disconnect kvůli neaktivitě je asi nejlepší nastavit na ten menší čas. Pokud máte pochybnosti o tom, jak vám funguje připojení, zapněte si zobrazování zpráv modemu (Modem verbose ON) - alespoň uvidíte, jaké číslo váš Dreamcast vytáči.

Time Zone
Nastavení časové zóny je naprostá zbytečnost.

Pokud máte vše nastaveno, stiskněte OK, a vaše volby se uloží to vnitřní paměti Dreamcastu - tj. nikoliv na VMU! Jelikož toto nastavení potom používají i hry, které mají nějakou online podporu, nemusíte se bát, že byste volali kamsi do USA... Teď ale nezbývá než vyzkoušet si připojení - najeďte na volbu CONNECT v menu nahoře na obrazovce.

Planetweb Browser
Hardware
Pokud jste předchozí oddíl pochopili, a všechny úkony provedli správně, po chvíli vytáčení a připojování se před vámi objeví defaultní startovací stránka dreamcast.com. Pozor na to, že při vytáčení není vůbec nic slyšet, přestože při zapnutých zprávách z modemu je jasně vidět, že se v jedné chvíli posílá ATL2. Samotného mne to dost znervozňuje, protože jednak jsem zvyklý poslouchat handshaking, a potom je také těžké poznat, jestli náhodou spojení dávno nespadlo. Moje řešení - mám Dreamcast zapojený v sérii s mým externím modemem z PC, a pokud nevím, tak prostě udělám na modemu offhook (ATH0), a tím snadno zjistím, co se na lince děje. Ale zpět k dreamcast.com.

Vychutnejte si tuto stránku, protože pokud se na ni připojíte z jiného než Planetweb browseru, neuvidíte nic, a bude přesměrováni jinam v rámci struktury Sega webu. S největší pravděpodobností je kontrolován obsah HTTP_USER_AGENT - tahle verze browseru se identifikuje jako
Mozilla/3.0 (Planetweb/2.606 JS SSL VoIP US; Dreamcast US).
Web je celkem zajímavý, byť se mi zdá dost nepochopitelné, proč Sega nechce, aby byl vidět i z jiných platforem. Pojďmě se ale podívat na to, co Planetweb Browser všechno dovede:

  • rozlišení je zřejmě 640*480. Což je málo v porovnání s PC, ovšem na televizní obrazovce asi nelze čekat větší zázrak. Browser bohužel nepozná, že máte Dreamcast připojen přes VGABox k monitoru. Pokud narazíte na nějakou nečitelnou část, pomocí tlačítka Y vyvoláte obdélníkovou lupu (dvě úrovně zvětšení), a rázem je vidět pěkně. Užitečné.
  • Planetweb podporuje cookies, Javu (divně), Flash (zřejmě verze 3, u animaci ve Flash4 vyskočí chybové okno s ohlášením, že některé funkce budou disabled, nicméne animace se většinou spustí), údajně i JavaScript, ovšem třeba ten, co tady na emulators.cz dělá menu, nikoliv. Samozřejmě se zobrazují obrázky (ale ve větším počtu se scrollování neuvěřitelně zpomaluje).
  • Při pokusu o kliknutí na hyperlink, vedoucí k nějakému souboru, většinou dojde jen k suchému vypsání hlášky, že tento typ není podporován. Co taky na Dreamcastu se ZIPem, že. Výjimkou jsou .VMI (header fajly pro kopie obsahu VMU - ještě o nich bude řeč), .WAV, .MP3 a .SFD. MP3 se stahují do vnitřní paměti DC, což znamená, že maximální velikost souboru je asi 4 MB. Pokud se soubor nevejde, po zaplnění paměti prostě stahování spadne. Po stažení je možné soubor překrát, ale nikoliv uložit. Totéž platí pro SFD, což je Dreamcastovský formát mpeg videa. Zde navíc vždy dochází ke kompletnímu zabrání celé paměti, takže po přehrání filmu je nutno Dreamcast přebootovat. Program na to sice upozorní před zahájením stahování, ale stejně se mi to zdá stupidní.
  • Bookmarky se ukládají na VMU.
  • Hyperlink s mailto: správně vyvolá email klienta.
  • Podporována je klávesnice i myš. Klávesnice je takřka nezbytností, zatímco bez myši se snadno obejdete - analogový ovladač poslouží stejně. Pokud klávesnici nemáte, je nutné zapnout si zobrazování jejího vysunování na obrazovce, a potom vyklikávat jednotlivá písmena.
  • Dreamcall se nazývá na DC internetová telefonie. Vyzkoušet jsem nemohl, protože zatím bohužel nemám Sega mikrofon připojitelný na VMU. Ale chci ho, nemohu odolat hlasem ovládané hře Seaman... :-) Tento bod bude aktualizován jen co mi mikrofon dorazí.
  • Užitečné klávesové zkratky:
    ESC vyvolá menu, při editaci URL smaže vše napsané
    F1-F6 dopisují části URL (např. F1 = http://www.)
    Home/End skáče na začátek/konec stránky, což se hodí, protože scrollování je jinak dost pomalé
    B vyvolá seznam bookmarků
    T přepíná zobrazní Title a URL v záhlaví
    Ctrl+Alt+Del překvapivě zresetuje Dreamcast :-)

Email
Hardware

Součástí Planetwebu je také emailový klient. Jeho nastavení je popsáno v prvním oddíle tohoto textu. Funkce jsou veskrze základní - stažení emailu, odpověď na něj, napsání nového, forward. Jako přílohu lze poslat libovolný soubor z VMU, což je dost užitečná zálohovací funkce, pokud nemáte Nexus paměťovou kartu (nebo jste si ji idiotsky koupili bez kabelu jako já). Email adresy lze uložit do adresáře, který se ukládá na VMU. Emaily fyzicky zůstávají na serveru, takže s jejich ukládáním není nutné si dělat starosti.

IRC
Odkazy

Možnost připojení na IRC mne v Planetwebu opravdu příjemně překvapila. Pravděpodobně si chtěla Sega ušetřit přáci s tvorbou chatovacícho systému pro své uživatele, a vyjímečně se odhodlala k použití nějaké standardní technologie. A vytvořila proto server irc0.dreamcast.com:6661, a na něm několik vesměs nudných kanálů, po většinu dne plných tupých američanů.

Naštěstí se lze připojit do libovolné IRC sítě. Funguje to jednoduše - do pole pro URL se vloží poněkud nestandardní příkaz

pwchat://server:port/#kanal

Po úspěšném přihlášení získáte veliké jediné okno pro chatování, a jen po levé straně úzký pruh se seznamem účastníků kanálu. Veškeré ovládání probíhá důsledně standardními IRC příkazy, takže pokud je neovládáte, smůla.

Hry, hry, hry!
Odkazy

Když jsem si začal s připojení Dreamcastu na internet hrát, kupodivu to ani nebylo proto, že bych chtěl hrát online nějakou konkrétní hru. To můžu dělat snadno na PC. Ale i tak mne zajímalo, bude-li to fungovat. Vyzkoušel jsem následující:

Crazy Taxi 2, Worms World Party
Po zvolení internetové volby v menu Dreamcast přebootuje. Crazy Taxi 2 nemá žádnou online multiplayer podporu, takže hra opravdu chce vyměnit CD, ale podle dokumentace by měla přímo obsahovat vlastní browser... Wormsi používají služeb WormNetu, nemám originál, takže je dost dobře možné, že rovněž vyžadují nějaké další CD, které je k připojení nutné...

Phantasy Star Online
PSO je jednou z her, které obsahují vlastní browser. Oproti Planetwebu se mi líbilo ovládní - veškerá menu jsou přístupná z vysunovacích lišt vyvolávaných stiskem tlačítek L/R. Trochu stupidní je, že při přechodu mezi browserem a hrou se zavěšuje linka, a to i když hrajete online. Hra si přebírá celé nastavení ISP, a díky tomu jsem se bez problémů připojil, a dokonce i dostal až k PSO serveru. Zde mé putování skončilo, jelikož seriové číslo mé přepálené kopie je poněkud provařené. Každopádně dobrá zpráva - originál PSO vám bude v Čechách bez problémů fungovat!

Quake 3 Arena, Speed Devils Online, ChuChu Rocket, Unreal Tournament
Všechny tyto hry měly stejný problém, které se jen jinak projevoval - nepřebíraly si kompletní nastavení ISP. A to konkrétně ignorovaly položku BLIND DIAL. Moje představa je taková, že při zapnutí této funkce se vytočí číslo, a už se jen čeká až přijde zpět řetězec CONNECT. Naopak když je vypnutá, detekuje se ještě po vytočení přítomnost dialtone, a tím pádem se připojení nekoná. Některé hry (Speed Devils) nenechají uživatele nastavit nic, takže můžu jen hádat, kde je problém - obzvláště když se vytáčení nikdy neukončí (blbá detekce chyb - Speed Devils, ChuChu). V jiných hrách je jasněji - Quake 3, a zejména Unreal Tournament umožňují měnit většinu věcí, které si převezmou z uloženého ISP profilu (zajímavé je, že ISP profily mohou být uloženy dva různé), ale zrovna Blind Dial nikoliv. A proto při pokusu o připojení odmítnou dotočit číslo - no dialtone.

POD Speedzone Multiplayer Online
Nejúspěšnější pokus. Relativně. Velmi konfortní nastavení všeho, bez problémů jsem se připojil k ISP, založil si uživatele na POD serveru, lognul se. Našlo se mi 7 běžících serverů s akceptovatelným pingem (Montreal, Boston, LA). Bohužel ani na jednom z nich nebyl žádný hráč, takže jsem si mohl jenom sosnout tamní rekordy na všechny tratě, prohlédnout si nejlepší jezdce (první měl přes 3000 vítězství, takže tam snad jindy nebývá tak mrtvo). Nezajezdil jsem si, ale modem jsem zavěšoval s dobrým pocitem, že bych mohl... :-)

Použitelnost v praxi
Odkazy

Pokud máte PC, tak se určitě vždy budete připojovat na internet z něj. Dovedu si ovšem docela dobře představit, že při cestě třeba na dovolenou si vezmu do kufru Dreamcast, ovladač, 3 kabely, a pokud bude na místě televizor a telefonní zástrčka, můžu klidně alespoň nejnutnější věci na inetu (Archmage, Melior Annis :-) ) zařizovat bez toho, abych s sebou tahal několik kilogramů vybavení.

Zůstaňme ale v realitě. Pro práci s VMU je internet ideální. Svoje uložené pozice si můžete emailem odeslat, a zálohovat na PC, a naopak zajímavé pozice z internetu si jako .vmi snadno stáhnete k sobě domů. Třebas na gamefaqs.com je u většiny Dreamcast her možné si .vmi s dokončenou hrou (tj. odemčené všechny trati, postavy apod) stáhnout už nyní, spousta uložených pozic je také přímo na webu Planetwebu.

Jak moje první krátké testování ukázalo, k samotnému hraní her u nás ideální podmínky nejsou. Především díky detekci dialtone. Odstranit z Planetwebu nevhodné AT příkazy zřejmě nebude takový problém, ovšem fakt, že takřka každá hra pracuje s uloženým internetovým nastavením po svém, nezaručuje ani tak úspěch... Bylo by samozřejmě možné propojit DC modem s modemem u PC na pevné lajně, vyvolat okamžitý handshake a pak jen routovat IP - ovšem takové řešení je poměrně netriviální a poněkud hardwarově náročné. Pokud někdy v budoucnu na universální řešení nevyžadující další náklady přijdu, určitě se tu objeví. A pochopitelně - pokud napadna něco někoho z čtenářů, není nic snazšího než .

Odkazy
Odkazy

DC CopyWorld - nejlepší zdroj Dreamcast utilit, prográmků, fixů, patchů, trainerů, vypalovacích utilit, emulátorů atd.
PlanetWeb - stránka výrobce Planetweb browseru. Krom toho zde neleznete archiv uložených pozic ve tvaru připraveném k downloadu (VMI), filmy z DC her (SDF), a informace o většině her prodávaných v USA, s podrobným popisem toho, jaké mají online možnosti.
Dreamcast Fun.com - fanovský server zasvěcený online hraní na DC
GameFAQs - nejlepší server s návody a cheaty pro všechny platformy, a DC her naleznete také často uložené pozice ve VMI/VMU formátu

| Evilmind |


Nahoru
© Emulators CZ - založeno v říjnu 1997. Grafický design - © Petrex Webdesign
Tyto stránky by nemohly existovat bez pomoci firmy InterneXt 2000