Emulators CZ - Logo vytvořil Zdeněk Musil

Poslední update:
2.11.1998, 18:30

Přístupy
od 2.11.1998:

  

Commodore Amiga
  Novinky

  Arcade emulátory

  Domácí počítače

  Konzole

  Handheldy

  Ostatní

  Kontakt
    ICQ #2562871
   
  Vyhledávání

Nic v menu nevidíte?  
Klikněte SEM!


Commodore AMIGA. Co víc říct na úvod ? Tyhle dvě slova, si myslim, naprosto stačej a tomu kdo minulých pár let nežil někde v mimoprostoru řeknou naprosto všechno. Commodore AMIGA je legenda sama. Byl (teď se zarputilí Amigisti asi trochu rozčílili, že jsem použil minulého času) to fantastický počítač a kdo ví, třeba ještě neni všem dnům konec a jednoho dne se vratí a bude silnější než kdy jindy předtím ...

Všechno to začalo už někdy okolo roku 1982. Skupina designerů počítačů si dala za úkol udělat nejlepší herní počítač (konzole). Byli to Jay Miner (dělal už v Atari na VCS systémech), Dave Morse (z Tonka Toys) a RJ Mical. Pojmenovali se Hi-Torro. Hodně systému v té době mělo stejné chipy, proto když chtěli přijít s něčim opravdu novým a super, museli začít úplně od začátku. Začlo se tedy pracovat. Během prací na novém systému se dodržovali nejvyšší možné způsoby utajení, samy návrháři, když se o systému bavili do telefonu používali kódového označení. Pro systém byl vymyšlen název Lorraine, ale uvnitř firmy se mu řikalo AMIGA. Španělsky AMIGA znamená přítelkyně (girlfriend). A pracovalo se. Výsledkem byli tři samostatné chipy pojmenované Paula, Agnus a Denise. Ten, kdo zná trochu Amigu, už ví o co jde. Pro ty ostatní, kteří neví, aspoň ve zkratce. Jde o jakési "coprocesory", kteří zpracovávali grafiku, zvuk a další bez zásahu CPU, tudíž ho nezaměstnávali, což celkově hodně zvyšovalo výkon. CPU byl pak, dalo by se říct, jen takový "organizátor". "Killer game machine" byla skoro hotová, neměla žádnou klávesnici a další "zbytečnosti" okolo.
Ale pracovalo se dál. Nejdříve sice byl tento systém zamýšlen jen jako herní počítač (konzole), ale právě práce na Operačním Systému AmigaDOS byli prvním krokem od tohoto záměru směrem k osobmímu počítači. A díky firmě Metacomco, která doladila hardware, získala Amiga unikátní sílu a výborný multi-task. Už to nebyla ani zdaleka jen nějaká herní konzole, ale začínal se rýsovat výborný všestranný počítač.
Lorraine (Amiga - přítelkyně) už měla blízko k dokončení, ale nastali finanční problémy a bylo zapotřebý ještě nemálo finančních prostředků pro realizaci projektu. Trio návrhářů se tedy obrátilo na průmysl. Byla oslovena firma Atari, ale byla nerozhodná a do toho vstoupila firma Commodore se svojí bohatou nabídkou a okamžitým jednáním. Bylo jasno, Amiga měla finanční zajištění. Zároveň firma Commodore definitivně rozhodla, že Amiga nebude jen herní konzole, ale že se bude dále vyvíjet jako osobní počítač. Commodore také udělal na Amize ještě mnoho dobrých vylepšení.

Commodore tedy udělal svůj první 16-ti bit, počítač Commodore AMIGA 1000. Představil ho opět na Consumer Electronics Show (CES) a bylo to v roce 1985. A1000 měla vzhled jako klasické PC, tedy samostatný case, oddělenou klavesnici, myš a charakter spíše pracovní stanice. Byla to babka všech Amiga systémů. Prodávala se dobře.

Amiga 1000 - první 16-ti bit od Commodore
Commodore AMIGA 1000

Pak firma Atari v roce 1987 vypustila svůj model ST a vyvinula tak tlak na firmu Commodore, aby už taky vypustila 16-ti bitový klasický domácí počítač, jestliže nechce být až druhá. Mezi těmito firmami byla vždycky obrovská konkurence, která chvílema dosahovala až k nenávisti. Proto firma Commodore udělala dvojici Amiga 500/Amiga 2000. Amiga 500 byl klasický "home computer". Vzhled klasické "domácí placky". Nastalo několik vylepšení oproti A1000, zvětšila se paměť, udělala se nová verze OS - KickStart 1.3. A2000 byla totožná s A500, měla ale vzhled jako klasické PC a nějaké věci navíc (sada expansion Zorro slots, SCSI interface a HD byl standartně v dodávce), 1MB RAM a opět charakter spíše pracovní stanice než domácího počítače.

O počítače Amiga (hlavně teda Amigu 500) byl nevídaný zájem. Za celou dobu se jich prodalo několik milionů kusů a stali se legendou. Měli fantastické zpracování obrazu a zvuku, které bylo na tehdejší dobu nevídané. Sám sem Amigu 500 měl a byl to skvělý počítač. Nyní jsem přesedlal už na PC-Micro$oft-Intel sestavu, ale i tak rád občas nastartuju emulátor Amigy a zavzpomínám u Beasta nebo Turricana. A to co uměl Amiga WorkBench ... Bill Gates by se měl učit. No nic, už je to všechno pryč, i když, podle posledních zpráv také třeba ne. Možna, že Amiga vyrazí s novým modelem, lepším a silnějším než kdy předtím ...

Commodore Amiga 500 - domácí 16-ti bit
Commodore AMIGA 500

Commodore Amiga 2000 - na svojí dobu velice výkonný počítač
Commodore AMIGA 2000

Hardware
Hardware

  Commodore AMIGA 1000
Paměť RAM 256KB rozšiřitelná 8MB
Paměť ROM 256KB
CPU Motorola 68000
Frekvence CPU 7.15 MHz
Grafický chip Agnus
Grafika 320x200, 320x512
640x256, 640x512
Barvy 2, 4, 8, 16, 32, 64 barev
HAM mode - 4096 barev
Zvukový chip Paula
Zvuk 4 hlasy stereo
8-bit sampling
OS Kickstart 1.0 - 1.2
Klávesnice Normální


  Commodore AMIGA 500/2000
Paměť RAM 512KB rozšiřitelná 8MB
Paměť ROM 512KB
CPU Motorola 68000
Frekvence CPU 7.15 MHz
Grafický chip Agnus
Grafika 320x200, 320x512
640x256, 640x512
Barvy 2, 4, 8, 16, 32, 64 barev
HAM mode - 4096 barev
Zvukový chip Paula
Zvuk 4 hlasy stereo
8-bit sampling
OS Kickstart 1.3
Klávesnice Normální
RS232 Ano

Galerie (další obrázky naleznete v sekci Hry)
Galerie

Battle Squadron Intro of cracking group
Lotus 2 Battle Squadron
Turrican 3 Deliverance

Emulátory
Emulátory

WinUAE
poslední verze: 0.8.22 R2 (980 kB) z 19.11.2002
Homepage

Fellow
poslední DOS verze: 0.3.6R1 (206 kB) z 9.3.2000
poslední W9x verze: 0.4.2 build 1 (228 kB) z 18.2.2000
Homepage

K provozu emulátorů budete potřebovat určitě také:
KickStart 1.3, KickStart 2.0, KickStart 3.0, KickStart 3.1.

Odkazy
Odkazy

Zdaleka nejjistějším způsobem, jak se dostat k hrám, je IRC. Vše potřebné o jeho používání se dozvíte zde.

AMIGA Inc - aktuální informace o Amiga technology, stále se vyvíjí.
Back to the Roots - nejlepší Amigácká page na netu, navíc všechny hry jsou zde umístěny ke stažení legálně
ADF Files search - searcher pro ADF soubory.

(C) 1998 , Update 2


Nahoru
© Emulators CZ - založeno v říjnu 1997. Grafický design - © Petrex Webdesign
Tyto stránky by nemohly existovat bez pomoci firmy InterneXt 2000