|
|
|||
|
|
Ještě před dvěma roky byly emulátory doménou skalních fandů starších herních konzolí a domácích počítačů - především sinclairistů, ataristů, existovaly kvalitní emulátory NESe, a první nesmělé pokusy o 16bit stroje (SNES, Atari ST, Amiga), opět vzešlé především z řad, mohu-li použít toho slova, fandomu příslušných strojů. Tehdejší nejběžnější PC, 486ky, ani technicky neumožňovaly nic víc. S legalitou si nikdo hlavu příliš nelámal - uživateli emulátorů byli vesměs lidé, kteří originální počítač i hry tak jako tak vlastnili, a firmy, vlastnící autorská práva na hry, si pár neškodných bláznů nevšímaly. Dále tu existovala poměrně rozsáhlá, a poměrně velmi lame :-) tzv. console warez scene - dumpující hry z carts/cartridgí pro použití v různých externích záložních zařízeních, nebo prostě jen tak aby se data přelejvaly... ;) V té době ale s emulátory neměla nic společného. Situace se začala měnit počátkem roku 1997, kdy se během krátké doby objevilo několik velmi ambiciózních emulačních projektů: především MAME, ZSNES, finální verze Nesticle, opravdu použitelná verze SNES9x, UAE, PaCifiST, později System16. S nástupem pentií byla už PC dostatečně rychlá, aby emulace 16bit strojů byla více než jen teoretickou ukázkou programátorské zdatnosti svých tvůrců. Hry na tyto stroje už se vyrovnaly 2D hrám na PC, navíc stříleček a jump'n run her tohoto typu na PC zrovna mnoho není - což bohužel přitáhlo k emulaci bandy všelijakých náctiletých lamerů... Emulace však stále zůstává jakousi nostalgií, bez většího zájmu herních firem o využití svých více méně bezcenných práv. První vlaštovky už tu ale jsou - protipirátská organizace IDSA, naprosto neschopná bojovat s PC warez scénou, se pod záštitou Segy a Nintenda vydává na křižácké tažení proti sajtám s ROMkami na Genesis/SNES. Na druhé straně probuzeného zájmu o staré arkády využívají Namco, Midway a jiní k vydání kompilací svých stařičkých her pro PC/PSX - krok komerčně relativně úspěšný. 1998. Další zlomový rok. Rychlost lepších PC se vyšplhala k úžasným 400MHz, což stačí na emulaci libovolné existující herní konzole (s výjimkou N64, ale za rok... počkejte za rok..., a samozřejmě s výjimkou nejnovějších boardů v coin-op automatech). Emulace Sony Playstation, či arcade boardů NeoGeo, na které stále vycházejí nové hry v množství nikoliv zanedbatelném, boří dosavadní představu o emulaci jako čemsi zahleděném do minulosti, a posouvají ji na úroveň pc warezu, MP3, VCD... Přitom donedávna si nikdo (mou osobu nevyjímaje) nemyslel, že by se emulace PSX mohla dočkat nějakého masového rozšíření, a to především díky velikosti her a neexistenci ripů. Laciné CDwritery a highspeed Internet připojení však (zejména velmi rychlé kabelové domácí připojení, u nás v Kocourkově zatím existující jen ve směšných prototypech rychlostně odpovídajících dialupu) umožnily nevídanou věc - distribuci PSX titulů v ISO formátu (spíše by bylo asi namístě říci raw copy). I u nás je již představa stahování jedné hry coby 600mb fajlu pro mnohé hráče přijatelná a především snadno uskutečnitelná. Trh s PSX hrami se tak dostává do stejné situace, která údajně "ničí" softwarové firmy na PC už mnoho let. Zatím jediné, co Sony dělá, je monitorování vyhledávacích enginů, usenetu a snad i irc (viz. loňská aféra s #psxwarez na efnetu), to vše ve spolupráci s ISP. 90% takto zrušených sajt ovšem obsahuje především informace o mod chipu, kopírovací programy pro PSX CD a návody jak kopii vytvořit - považuji za neuvěřitelné, že se některý ISP může snížit k takovémuto OMEZOVÁNÍ SVOBODY SLOVA, neboť toto jsou pouze INFORMACE. Žádný warez, nic co by patřilo Sony. Hnusné. Na závěr citát pocházející od demagogických ideologů IDSA (a nenechte se zblbnout): 23.února 1999 V únoru dva programátoři, Reality Man a Epsilon, vystavili k volnému downloadu první verzi jejich emulátoru N64 - UltraHLE. Vybuchla bomba. Narozdíl od PSX her N64 dumpy jen málokdy přesahují 20mb, navíc rozsáhlé archívy N64 her pro použití v zařízeních typu Doctor64 se na Internetu vyskytují mnoho let. Cílová skupina potenciálních uživatelů je tedy řádově větší než u Game Station. Mluvčí společnosti Nintendo okamžitě reagoval typickým způsobem: firm is considering different options to stop UltraHLE's distributors, including legal action. Pche, including legal action... :-))) Na dotaz ohledně podobnosti s nedávným soudním rozhodnutím ohledně Game Station N64 argumentuje tím, že UHLE využívá nikoliv všeobecně známou technologii CDROM, ale patentovanou a tajnou :) technologii N64 cartridgi. No, je to pravda jen částečně, ve skutečnosti UHLE používá formáty všech obvyklých dump zařízení (.v64, .z64, .rom). V každém případě se bigN podařilo výhrůžkami donutit oba programátory k zastavení vývoje UHLE, ovšem záhy na to se objevila distribuce UHLE ve zdrojovém kódu... IMHO další vývoj Nintendo nemůže zastavit, práce na vývoji UHLE nebo jiného emulátoru založeného na jeho zdrojáku budou pokračovat. Ať se propadnu jestli ne. |
|
© Emulators CZ - založeno v říjnu 1997. Grafický design - © Petrex Webdesign
Tyto stránky by nemohly existovat bez pomoci firmy InterneXt 2000 |