Přístupy od 26.8.1999

Last update:
25.11.1999, 19:30


guardian.jpg (14008 bytes)

 

  


Novinky
Archiv 09/99
Archiv 08/99


Četli jsme:

Excalibur 73
Gamestar 12/99
Level 11/99
PC Gamer 3/99
Score 72

Sledujeme:
Excalibur
Gamestar
Level
PC Gamer
Score

BonusWeb
Doupě
game.cz
Gaming Online


Doporučujeme:
C64 SK
Cedičovy češtiny
Emulators CZ
Jaydee
Ondran
Quake CZ
RPG Hall
Textovkářův ráj



Kontakt:
  ICQ #2562871

  

  About
 
Smyslem existence těchto stránek je pravidelná, co nejvíc objektivní (leč vzhledem k osobě pisatele často prudce subjektivní) kritika všech českých herních časopisů (a když zbude trocha času v budoucnu, i známějších herních webzinů). Hlavním důvodem vzniku byl fakt, že ačkoliv všechny  časopisy zhusta otiskují spoustu nesmyslů, krom již skoro mrtvého AntiScore neexistuje místo, kde by někdo na tento zlořád upozornil.
A proto je tu...
THE GUARDIAN.

V navigační liště níže jsou odkazy na texty předchozích měsíců, ty starší než 07/99 vznikly z kritik uveřejňovaných na Emulators CZ.
Technická připomínka: všechny stránky jsou optimalizovány pro rozlišení 800x600, poslední IE a povolené CSS. Nelze vyloučit, že při použití jiných rozlišení a jiných browserů stránky vypadají ještě hnusněji, než je vidíte vy. .


  OBSAH

Level 03/99 Level 05/99 Level 07/99 Level 08/98
Level 09/99 Level 10/99 Level 11/99


 

 

  Level 11/99 - 25.11.1999
Cena: 49 Kč, 165 Kč (2 CD)
Náklad: 66590 kusů (o 990 více než 1099)
Preview: Simon the Sorcerer 3D, X-Com Alliance, Hostile Waters, The Real Neverending Story, Close Combat 4
Recenze: Nocturne, The Nomad Soul, Revenant, Rayman 2, Pharaoh, Rally Championship 2000, GTA 2, Flanker 2.0, Codename Eagle, HOMM3: Armageddon's Blade, FIFA 2000, Panzer General 3D, Tonic Trouble, Pong, Panzer Elite, Creatures Adventures, Armored Fist 3, Nations Fighter Command
Návody: nic
Articles: 3D grafika - stav fascinace
CoverCD: I tentokrát dvě plné hry: adventura Simon the Sorcerer 2 (v češtině) a RTS Dark Colony. DC zabírá celé druhé CD, a není to rozhodně žádná bomba, ale zadarmo - proč ne? Skvělý Simon se tísní na CD1 spolu s obvyklou náplní Leveláckých coverCD - většinu zabírají dema, obrázků z nových her je tentokráte celkem pomálu, najdeme tu nějaké ty patche atd. Jako obvykle chybí trainery, ale je tu zase databáze cheatů. Z nudy jsem prolezl adresář s věcmi, které zaslali čtenáři, a některé ty webziny jsou celkem roztomile trapné... ;-)

Pro vánoční číslo je slíbena jako fullgame Die By the Sword, takže bude nutné si opět Level koupit - i když ho třeba jinak nesnášíte... :-)

Dema: Age of Empires II, Alien Crossfire, Armored Fist 3, Codename Eagle, FIFA 2000, NHL 2000 CZ, Nocturne, Pharaoh, Pong, SpecOps 2, Tomb Raider 4
Ostatní: plakát Fighting Force 2 / The Nomad Soul
Poznámky:
Úvod časopisu zabírá opět dravá Rybka se svým osmistránkovým pokecem, tentokrát  na téma "3D grafika - stav fascinace". Rubriky o hardware v herních časopisech zásadně nečtu. Na internetu (a to i českém) totiž není problém najít specializované stránky, které tvoří lidé, kteří vědí o čem píší, dělají to objektivně, a často zdarma (což s objektivitou mnohdy souvisí). Čímž nechci říct, že Rybka neumí - po letmém prolistování ten článek vypadá opravdu moc dobře.

Previews. Preview má Level ze všech u nás vycházejících časopisů jasně nejlepší. Já vím, že už se opakuju, ale je to především zásluha zahraničního dopisovatele (?) Dereka dela Fuente, jehož "rozhovorové" preview opravdu nemají chybu. A tohle číslo není výjimkou.

Recenze. Tradičně dobrá slohová/faktická úroveň většiny textů, moc se mi to líbí, bla bla bla... jako posledních několik čísel. Mezi nejlepší texty v čísle určitě patří Nocturne, Rayman 2, Panzer General 3D a Tonic Trouble.
Naopak vyloženě odfláknutá (asi jako jediná) je recenze Flanker 2.0, ač simulátorům nikterak nerozumím, myslím že každý pozná, že informací o hře v recenzi mnoho není. Až podezřele rozsahem, stavbou i prázdnotou obsahu připomíná styl recenzí české mutace PCGameru.
U recenze Revenant mne do běla vytočil údaj "16mb" jako minimální, a "32mb" jako doporučená hodnota RAM, neb jsem zrovna asi podvacáté restartoval hru na svých 48mb z důvodu totálního zaswapování (a to jesem si pochopitelně pohrál i s nastavením toho nesmyslného cachování)... Chtěl bych vás vidět na 16mb, prdi... ;-(
HOMM3 datadisk. HOMM, HOMM, HOMM, HOMM!! :-) Jak se zdá, moje rejpání mělo jediný výsledek - patvar HOMAM teď používají všichni... :-( Recenze krom toho obsahuje mnoho nepřesností - draků nejsou tři druhy, ale čtyři - chybí Faerie Dragon se zajímavými magickými vlastnostmi. Zcela chybí zmínka o nových/staronových neutrálních jednotkách, minimálně Sharpshooter a Enchanter, které je možno vytrénovat za pomoci hrdinů Gelu/Dracon, by si jistě poznámečku zasloužili, neb se kolem nich točí první dvě kampaně... Věta "z vlastní zkušenosti můžu říct, že po dohrání dvou tří nových kampaní vás hra stejně začne nudit" je jasná lež. Ne proto, že by bych nevěřil že někoho HOMM třeba nebaví. Ale autor docela jistě tři kampaně nedohrál - kdyby prošel ďábelsky těžkou třetí kampaní, určitě by totiž nezapomněl ani na Faerie Dragon, ani na zmínku o tom, jak je hra oproti předchozím dílům těžká, a AI v soubojích vylepšená. Také tvrzení, že příběh vymýšlelo dítě hlavního programátora se mi zdá poněkud odvážné. Jsem sice dalek toho, hodnotit nějak jeho literární kvality, nicméně docela určitě ještě v žádném díle serie nebyla hra natolik provázána příběhem. Wlku wlku, kdybys používal správného tvaru HOMM, určitě by tvoje práce vypadala lépe... ;-)
Pong. Tak rozhodně původní hra nepochází z roku 1974, takže pětadvacetiny se nekonají. Ale prošvihli jste to jen o dva roky, narozdíl od prosincového GS, kde odvážně zrození Pongu fouknuli až do roku 1979. Jinak je ale recenze férová.

Drobnosti. Na straně 33 je reklama na šikovnou lacinou krabici pro celý ročník Levelu, zakoupitelnou "u nás v prodejně". "U nás" není nijak blíže specifikováno, doufám že je tím myšlena prodejna JRC, neb tam hodlám vyrazit. A psst, nikomu to neříkejte - koupím si krabic víc, neco mi říká, že do nich budou bezvadně pasovat i Gamestary... :-)
Hned na následující straně celostránková reklama na Level pokračuje, a razí bezva slogan "HRY JSOU JAKO SEX, JSOU LEPŠÍ KDYŽ JSOU ZADARMO". Konečně! Konečně to někomu došlo, a začal oficiálně podporovat v časopise warez releasy. Asi teda. Snad to nemysleli jinak?
Stranu 42 bych grafikům zakázal, neb si ji za svou práci rozhodně nezaslouží - viz např. strana 58, hlavní text recenze Pharaoh, kde je druhý odstavec nepochopitelně vytištěn jiným písmem.

Závěr: Na stole mi leží čtyři různé časopisy z posledních 14 dnů, a tak můžu docela dobře přímo srovnávat... Na můj vkus se trochu moc rozmáhá v Levelu hardware (schválil bych jen Worm Light :-) ), což ovšem naopak mnoho lidí oceňuje. Ale i tak - čtivé texty a férové hodnocení udržují i tento měsíc Level na špici. Navíc je tu i příznivá cena necelé padesátikoruny, protože cover CD lze tentokrát oželet snadno.


 

 

  Level 10/99 - 23.10.1999
Cena: 49 Kč, 165 Kč (2 CD)
Náklad: 65600 kusů (o 900 méně než 0999)
Preview: MDK 2, Wheel of Time, Evolva, SWAT 3, Offroad, Wild Wild West, Nox
Recenze: Atlantis 2, Age of Empires 2, Freespace 2, Homeworld, Hypercore, Abomination, NBA Inside Drive 2000, Septerra Core, Faust, Prince of Persia 3D, Flight Unlimited 3, Cutthroats
Návody: Drakan
Articles: FFFS
CoverCD: Tentokrát dvě plné hry: Simon the Sorcerer a X-COM: Apocalypse. Pro obě je přiložen Wexův český patch.
Krom Simona jedna je na prvním CD zajímavý adresář s doplňky k článku FFFS, emulátor MTMW je sice poněkud postarší a nepříliš dobrý (na CD vybrán zřejmě proto že je free), ale kolekce Fukových her potěší.

Dema: Age of Wonders (to starší), Cutthroats, Darkstone, GTA2, Homeworld, NBA Inside Drive 2000, Rayman 2, Rogue Spear, Septerra Core, Sould Reaver, Tarzan, Unreal Tournament.

Na příště je slíben druhý díl Simon the Sorcerer a RTS Dark Colony. Dobrá volba.

Mimochodem rovnal jsem si tak hromadu cover CD různých časopisů do krabice, a ocenil jsem poprvé malou vychytávku, které jsem si dříve nepovšiml - dvojitý obal dvouCD Levelu. Užitečné, praktické, a CD se nesypou samovolně ven, páč nemaj' kudy.
Ostatní: plakát AOE2 / Atlantis 2
Poznámky:
Úvod časopisu zabírá rozsáhlé (8 stran) téma nazvané "Fenomén Fuka a Fenomén Spectrum", které se mi velmi líbilo. Veškeré technické údaje v článku pocházejí ze známých sinclairistických stránek, které jsou i uvedeny jako zdroj, a tak těžko hledat chyby. Možná by neuškodilo uvést na zdroj i příslušné URL, a také se pod článek podepsat - však se Rybka nemá zač stydět... ;-) Vyloženě kewl je samostatná stránka s anatomií FF, už si ani napamatuju, kdy jsem se předtím u čtení Levelu nahlas zasmál.

Jednou z oblastí, kde má Level oproti konkurenci značný náskok, jsou preview. A je tomu tak i tentokrát. Pokud už časopis cítí z nějakého důvodu potřebu věnovat dvě tři strany hře, kterou nikdo z redakce ještě neviděl, je v podstatě jedinou možností, kterou uznávám, napsat článek jako to dělají tady - formou rozhovoru s autorským týmem. Ti si sice hru pochopitelně příliš nepohaní, ale v této chvíli jsou tak jako tak jediní, kdo mohou poskytnout zajímavé informace. A proto čtu preview v Levelu rád.

Recenze jsou na obvyklé slušné úrovni, nejvíce se mi líbilo: Atlantis 2, AOE2 (krom trapně přeložených názvu jednotek do češtiny), Faust (jasně nejlepší recenze čísla), Cutthroats. Žádná recenze nebyla tak odpudivá, aby si zasloužila samostatnou zmínku.

Netrpělivě čekám na dobu, když z Levelu konečně vypadne trapná konzole část. Zbytku časopisu dělá jen ostudu, kdo má PSX, stejně si koupí nějaký specializovaný časopis, a ne Level, kde je jeho stroji věnováno 5 stránek... A kdyby bylo to získané místo využito na rozšíření Galerie, nebude to mít vůbec chybu.

Závěr: Level se vyplatí koupit i bez CD, protože je to příjemné počtení za málo peněz. Dvě plné hry jsou ale důvodem si tu stovku za CD připlatit. Podruhé za sebou se mi zdá Level být nejlepším současným časopisem u nás. Což mne docela trápí, neb jeho šílenou grafickou úpravu nesnáším, a raději bych si kupoval něco více konvenčního... ;-)

 

  Level 09/99 - 18.8.1999
Cena: 49 Kč, 165 Kč (2 CD)
Náklad: 66500 kusů (o 3360 méně než 0899)
Preview: Pharaoh, Extreme Biker, Septerra Core, Panzer Elite
Recenze: NHL 2000, Gorky 17, System Shock 2, Rainbow Six: Rogue Spear, Drakan, Sinistar: Unleashed, FA Premiere League Stars, Civilization: Test of Time, X: Beyond the Frontier, Shadow Company, Force 21, Star Trek: Star Fleet Command, Deer Avenger 2
Návody: nic
Articles: rozhovor s Bitmap Brothers, Akcelerovaná budoucnost
CoverCD: plnou hrou není slibovaná nic moc závodní hra International Rally Challenge, ale ještě méně použitelná Flying Corps Gold. No, simulátory nehraju, ale protože na žádném cover CD u nás ještě zdarma simulátor nebyl, určitě se najdou lidé, kterým tato změna radost udělá. Zajímavý je pokec o záměně v úvodníku, kde se říká, že "vám čtenářům může být upřímně jedno proč". No, já bych to docela rád věděl... :-) Příště to ale každopádně bude mnohem lepší, jsou slíbeny plné verze X-Com Apocalypse a Simon the Sorcerer, obojí v češtině. Pravděpodobně ovšem za použití již existujících českých překladů, takže to zase taková zásluha není.

CD1. Celkem nic zajímavého, krom docela dobré skladby demoverzí. BTW opět obsah CD tak úplně nesouhlasí s tím, co je uvedeno na onom přiloženém dvoulistu nepříjemnýh rozměrů, ale alespoň nic nechybí - pouze je tu navíc Driver. Sám jsem si nenainstaloval žádné demo už několik let, ale tentokrát jsem udělal výjimku. O hře Disciples: Sacred Land totiž popisek tvrdil, že hodlá být lepší než HOMM3, což jsem prostě musel vidět... Po probdělé noci mohu říci - pokud máte rádi HOMM strategie, kupte si Level jen kvůli tomuhle demu. Disciples jsou neuvěřtelně zjednodušení v mnoha směrech (zejména systém soubojů je technologicky překonán 10 let), a jedinou opravdu novou věcí jsou zde Thiefové (obdoba Diplomata z Civilizace). A přesto mne hra neuvěřitelně chytla a bavila, dohrál jsem v noci na hard jediný přítomný scénář za obě strany, a už se rozhodně těším na plnou verzi, která by se měla začít prodávat ještě tento měsíc.

Ostatní: plakát NHL2000 / Gorky 17
Poznámky:
V úvodu časopisu dostává nebývale velký prostor "neherní" MP3 tématika. Osm stran je sice dost, ale všechny články jsou napsány docela zajímavě (obzvlášť ve srovnání se spracováním stejného tématu v Excaliburu).

Docela zajímavé je množství rozhovorů v tomto čísle. Krom nudného Richarda Šmehlíka jsou tu Bitmap Brothers, tvůrci s 3D Marku, a také dvě první preview jsou psány touto formou. Myslím že pro preview hry, na kterou dosud nebyla vydána žádná hratelná verze, je rozhovor ideální formou přiblížení hry budoucím hráčům, určitě mnohem lepší než převyprávění firemních materiálů spojený s popisem obrázků.

Hrou čísla je NHL200 (strana 43). Spíše než recenzi si ovšem můžeme přečísto oslavnou ódu, působící trochu dojmem vytvoření pod   nemilosrdnou hrozbou zbraně, namířené na šéfredaktorova oblíbeného králíčka. Nové NHL určitě je skvělá hra, určitě je to lepší hra než NHL99, ale zas takové rozdíly tu opravdu nejsou. Zejména pojem "obrovsky vylepšená hratelnost" dost smrdí. Většina dlouze popisovaných grafických vylepšení při hře samotné zase tak moc vidět není. I další popisovaná vylepšení zdaleka nejsou tak nová, jak se autor článku snaží sugerovat - tvorba vlastních hráčů tu byla už loni (a možná předloni), online liga také. Neuvěřitelně stupidní nemožnost instalace v angličtině je zmíněna pouze v tabulce pro & proti, což nechápu, taková ignorance by jistě stála za komentář. Pokud někdo má NHL99, koupě nového dílu pro něj nemá IMHO smysl.

Potěšila recenze na Sinistar: Unleashed, opět jeden remake, který svůj vzor překonává (i hratelností). BTW když už se autor zmiňuje, že původní Sinistar byla jedna z prvních her používající digitalizovanou řeč, je nutné podoktnou, že tato digitalizace byla i ve své době (1982) hráči dost kritizována, protože se kvalitou ani neblížila vůbec první "mluvící" hře - Berzerk.

Na straně 78, kde začíná sekce Hardware, jsem se dočetl, že GameBoyi dochází dech. $@#%$^%$&. Sloupek novinek, kde se tato informace vyskytuje, není podepsán (patrně pud sebezáchovy). GB/GBC stále ovládá minimálně 75% trhu handheldů (v Evropě to bude asi ještě víc), což bych rozhodně neoznačil výrazem "dochází dech". Níže ve stejném odstavci zmíněná "speciální videokamera" pro GBA je prostě jen novou verzí dnes běžné GameBoy kamery, takže žádné speciální lákadlo GBA.

Při druhém čtení jsem si náhodou všiml na straně 109 celostránkového inzerátu, slibující každodenní aktualizaci www.level.cz, takže jsem zvědav... ;-)

Závěr: asi zatím nejlepší číslo Levelu, dokonce i lepší než poslední GameStar. Všechny recenze jsou napsány zajímavě a čtivě, ačkoliv jsem se o nich výše nijak blíže nezmínil. Jelikož je Level vlastně i  nejlacinější časopis, pokud nekupujete CD přílohu, tak za tu koupi jen pro přečtení určitě stojí. K zakoupení verze s CD tentokrát opravdu motivace chybí, i ten, kdo letecké simulátory hraje, má určitě už doma lepší hru  než Flying Corps.

 

  Level 08/99
Cena: 49 Kč, 165 Kč (2 CD)
Preview: System Shock 2, Abomination, Freespace 2, Blade, Age of Wonders, Sheep, Tzar
Recenze: C&C:Tiberian Sun, Seven Kingdoms 2, Fly!, Braveheart, Street Wars, Pizza Syndicate, Warhammer 40000: Rites of War, Mig Alley, Castrol Honda Superbike 2000, Unreal: Return to Na Pali
Návody: Discworld Noir #2
Articles: Umělá inteligence a hry, NHL2000
CoverCD: plnou hrou na druhém CD je Conquest of the New World. Průměrná strategie, která ničím nezaujme, a hrát ji budou asi jen opravdu ti nejzoufalejší, kteří nic jiného nemají. Jak to tak vypadá, ani v příštím čísle to nebude o mnoho lepší - International Rally Challenge opravdu nepatří k žádným skvostům historie závodních her. Ale darovanému koni...
Prvnímu cover CD vévodí demoverze na chystanou českou klasickou střílečku Hypercore. Skladba ostatních dem se poněkud liší od toho, co je na obalu cover CD i na průvodním dvoulistu. Chybí Pizza Syndicate a Deer's Revenge, místo nich tu je pěkný 55mb trailer Tiberian Sun a demo System Shock 2. Nepochybně je to náhrada lepšího za horší, ale co plačící fanoušci Pizza Tycoonu? :-)
Za zmínku stojí i další patch pro český překlad Fallout, je příjemné vidět, že se někdo o čtenáře stará - ne jako Score, které zničilo Albion, a na všechny připomínky z vysoka sere (pardon my french).
Posledním příjemným překvapením CD je nepřítomnost scene trainerů. Určitě je lepší nedat je tam vůbec, než je ukrást a zbavit credits (Gamestar, Score).
Ostatní: plakát The Mummy
Poznámky:
Úvodem krátce v obálce. Vydavatel Levelu má divnou tendenci sám si  udělovat různé lichotivé tituly a přívlastky. Již delší dobu se tak nazývá "prestižní magazín počítačových her", což působí poněkud směšně - čípak prestiž si to asi získal? V tomto čísle navíc přibyl na obálku další blud v upoutávce na recenzi Tiberian Sun: "světově exclusivní recenze". Zní to jistě honosně, a člověk by si skoro představil, že Level a jenom Level má tuhle recenzi, a nikdo jiný na celém celičkém světě ne. Pravda je, jako obvykle, trochu jinde. Recenze na Tiberian Sun byla v PC Gameru otištěna už před týdnem, a s největší pravděpodobností se objevila i v leckterém jiném časopise, jehož redaktoři navštívili stejnou předváděcí akci jako redakce Levelu. Takže - kachna. Jediným štěstím je, že díky zakaždoucenumusímebejtjiný designu Levelu nejsou oba tyto černé nápisy na hnědém podkladu skoro vůbec viditelné...

Article o umělé inteligenci je skvělý.

Krátká novinka v pravém horním rohu strany 21 o světovém rekordu v Pac-Manovi není zrovna aktualitkou. Veliký turnaj, na kterém tenhle rekord padnul (dokonce několikrát), se konal už počátkem května. Soutěžilo se na více jak stovce coin-op automatů a pinballů, všechno rok výroby starší než 1985. Přestože (nebo možná právě protože) nebyly žádné peněžité ceny, a jediné o co šlo byla možnost vidět svoje jméno mezi deseti nejlepšími v dalším díle výroční Twin Galaxies publikace, na soutěž se sjelo mnoho nejlepších hráčů z celých USA i Evropy (Japonci mají vlastní žebříčky, a akce Twin Galaxies většinou okázale ignorují... a taky je to daleko ;-) ). Typická akce, která by si určitě zasloužila víc prostoru než pidizprávičku po třech měsících...

Na str. 26 se lze na čtyřech stranách poprvé u nás dozvědět něco  více o očekávaném NHL2000. Škoda, že toho není mnoho. Každopádně  pokud je pravdivá zde uváděná informace, že Vichnar namluvil jen úvodní ohlašování zápasu a ne samotný komentář, je to opravdu výsměch  všem předchozím slibům JRC. A není IMHO jediný důvod hrát hru  v češtině. Jinak je ovšem reportáž, především část o návštěvě EA, docela zajímavá.

Stranu 34 zabírá celostránková reklama na Level samotný. O něco níže je její scan, a hned vedle až podezřele podobná předloha z Edge. Prostě - grafická úprava Levelu je prudce originální jako vždy... [grin] Oba obrázky dodal, na všechno upozornil a s uveřejněním souhlasil Bludr.

adlevel.jpg (16348 bytes) adorig.jpg (21779 bytes)

V preview Age of Wonders na str. 43 mne k zuřivosti přivádí neustálé používání zkratky HOMAM pro Heroes of Might & Magic. Všichni všude používají odjakživa HOMM, jen Level musí být originální za každou cenu. Opravdu jsem to nikde jinde neviděl - krom nedávné HOMM3 recenze pochopitelně kde jinde než v Levelu. Pokud se snad autor nějak snaží podprahově signalizovat svou sexuální orientaci - sorry, nefunguje to.

Šestistránková "exkluzivní" recenze na Tiberian Sun začíná na straně 48, a celkem mne překvapilo že není nijak přehypovaná. Pochopitelně sám jsem hru ještě neviděl, ale tento popis celkem odpovídá tomu, co očekávám... Pěkná recenze.

Jedním z velkých nedostatků Levelu je spousta místa zaplácnutého rubrikami, které z hrami nemají moc co do společného. Krom všemožných "kulturních" rubrik (jako by kurva hraní her nebyla kultura) je tu
tentokráte naprosto o ničem třístránkové reklamní review na jakýsi tragický nestabilní build w2k (str.91).

Závěrem: tohle číslo Levelu se mi líbilo určitě mnohem více než několik posledních. Svou zásluhu na tom mají určitě i příspěvky nových členů redakce Rybka/Malý, kteří od minule přihopkali za Score. Kupovat ho s CD ale tentokrát opravdu nemá smysl, snad jen chcete-li vidět Hypercore.

 

  Level 07/99
Cena: 49 Kč, s CD 165 Kč
Preview: Age of Empires 2, Planetscape Torment, The Sims
Recenze: Descent 3, Dungeon Keeper 2, Kingpin, Outcast, Re-Volt, Shadowman, Sega Rally 2
Návody: Discworld Noir, Might and Magic VII, Ve stínu havrana
Articles: Násilí ve hrách, USB, Hardware novinky M$
CoverCD: Asi jediný důvod, proč si Level koupit. Stonekeep je opravdu dobrá hra, u dungeonů navíc stáří na zábavě neubírá, a vyripovaná verze hry, kterou většina z nás asi v roce 96 hrála, byla těžce poničena odstraněnými ingame animacemi...
Ostatní: plakát Dungeon Keeper 2 je pěknej :-)
Poznámky:
Na Levelu se mi obvykle nedaří najít nic, co by stálo za zmínku. Obsah býva většinou velice nudný, leč fakticky korektní... Těžko říci, komu je časopis tak, jak je psán nyní, určen. Nuda čiší z většiny recenzí
i tohoto čísla, takže pubertální čtenáře Score zaujme asi jen ztěží, a ani čtenář postarší nemá důvod odkládat svůj GameStar - původních informací je v Levelu prostě pomálu. Navíc vychází později než ostatní magazíny, a tak většina her už byla recenzována jinde (ve Score už mnohdy vloni).

Grafický vzhled časopisu se mi dlouhodobě nelíbí, neb zastávám názor, že když je něco jiné, nemusí to být jen proto dobré. Ale protože poměrně značnému procentu lidí se, zdá se, naopak design zamlouvá, ponechám ho bez komentáře. Tradiční pěkná je galerie na konci - jo, kdyby tak zabírala celé číslo, doporučil bych Level všem.

Pojďme tedy raději k obsahu. Už na straně jedenáct začíná pětistránková úvaha nad brutalitou her. Vrhl jsem se po ní se zájmem, neb toto téma mne zajímá, a byl jsem zvědav zda tentokráte redaktoři Levelu (pod článkem je podepsán Radek Fridrich) překročili svůj stín. Bohužel, nevyšlo to.

Samotná idea článku je nepochybně dobrá. Na hraní her není nic špatného, a to včetně her brutálních - pořád to je jen hra, a pokud někdo není schopen rozlišovat mezi hrou a realitou, nemá co pobíhat na svobodě. Těžko nějaký počítačový hráč nebude s obsahem prvních dvou stran souhlasit. Hraní her pořád ještě není považováno za "normální" zábavu, a tak každé šťouchnutí do vosího hnízda je vítáno. Příkladů, kdy jsou násilné činy nesprávně spojovány s vlivem počítačových her na vývoj mladého idiota, lze jmenovat mnoho, a autorovi se to také v úvodu jeho statě celkem dobře daří.

Bohužel na třetí straně elaborátu udělal autor osudnou chybu - opustil poklidné pole neškodných úvah o dobru a zlu, hrdě nadepsal podtitulek Vývoj počítačového násilí, a pustil se odvážně do (pro něj) poněkud neznámých vod herní historie. Ta údajně začíná ZX Spectrem, a jako první příklad brutální hry bylo zvoleno Commando. Když jsem to uviděl, můj zrak bezděčně zaletěl nahoru na stránku, zda-li v mé kopii časopisu náhodou neschází jeden či více listů. Nescházel. Pominu-li fakt, že násilí se ve hrách objevilo už o více než deset let dříve (viz níže), Commando mi opravdu nepřipadá jako vhodně zvolený příklad. Naopak jde IMHO o hru, kde je zabíjení relativně velmi... jak to říci... bezpohlavní - člověk si ani
neuvědomí, že zabíjí stylizované vojáčky. I další hra v autorově výběru, Barbarian,  není zrovna dobrým příkladem, popisované odseknutí hlavy se dostavuje  v celé hře pouze po jednom jediném úderu, navíc je obráceno spíše ve vtip srandovním odklizečem mrtvol. Myslím že i na Spectru by se našly lepší příklady her, kde násilí je opravdu samoúčelné - třebas Go To Hell.

A abych jen nekritizoval - jakže to vlastně bylo s tím vývojem násilí v počítačových hrách doopravdy? Hlavním argumentem odpůrců počítačůvých her od prvopočátku jejich existence bylo, že hry způsobují záškoláctví a vyvolávají v dětech závislost. Tomu záškoláctví se můžem dneska opravdu jen smát - nu, američani. Ačkoliv se ve většině her té doby vyskytoval prvek násilí ve formě ničení čehosi, ono cosi bylo povětšinou stylyzováno do podoby různých neutrálních raketek, kuliček či ufounků. Smrt člověka, pochopitelně stylizovaná v možnostech tehdejší úrovně grafiky, se začala objevovat ve hrách kolem roku 1975, byť nejprve jako vyjádření hráčského neúspěchu (Shark Attack). Za opravdu první "brutální" hru (byť s odstupem času se to při pohledu na grafiku může zdát směšné) je považována Death Race od Exidy. Hráč, ovládající pomocí volantu a plynového pedálu malé autíčko, pronásledoval po obrazovce pajďuláky, kteří při převálcování roztomile křičeli... První hra, kde zabíjení lidských postav bylo cílem (byť oficiálně to nebyli lidé, ale gremlini). Americká organizace National Safety Council
rozpoutala proti Exidy kampaň, poukazující na škodlivost obdobných her, a tak se rok 1976 stal začátkem (doufejme) nikdy nekončícího boje mezi hráči, a prudérními idioty.
Podobné organizace jako NSC vznikají a zanikají neustále (především v hloupé Americe). NCS ovšem v roce 1976 nedosáhla vůbec ničeho, a hry, kde bylo zabíjení cílem, se staly postupně běžnou náplní arcade paláců.
berz0001.jpg (4126 bytes)Asi nejznámější mediální kampaň vyvolala v roce 1982 jiná ochranářská společnost - National Coalition on Television Violence (NCTV). Nechali si vypracovat obsáhlou psychiatrickou analýtu vlivu některých her na vývoj mladých američanů [grin], a na jejím základě se pokoušeli nechat zakázat veškeré reklmay na videohry v médiích. Pěkně cílený útok. Jako příklad nejhorších her byly ve studii jmenovány Berzerk (obrázek), Battle Zone, a také PacMan (!!!), Firebug, Custer's Revenge. Mimo jiné se tam říká:  These games are training the next
generation of Americans to be even more violent than our current generation, already the most violent in American history
. Ale přes množství snahy a finančních prostředků vynaložených na kampaň ani NCTV tehdy ničeho nedosáhlo, Atari si zaplatilo vlastní tým psychologů, kteří dokázali pravý opak, že většina her má na děti vliv vyloženě blahodárný. Což můžu potvrdit... :-)

Zpět k Levelu. Dále v textu autor rychle prchá k Amize, kde je jsou už jeho znalosti o něco větší, a výběr her je poměrně reprezentativní... a pokračuje až do současnosti, kdy ovšem opravdu není problém najít hru VELMI realisticky zobrazující násilí... :-)) Škoda, celkově  - zajímavé téma, dosud v českých herních časopisech nezpracované, ale bohužel velmi odfláknuté.

Tolik k prvnímu shitoidnímu článku v Levelu. Recenzím a preview na dalších stránkách se celkem nedá mnoho vytknout, některé jsou dokonce slušné. Opravdová hrůza zlodějská se ale vynoří na straně 72 - návod na Might & Magic VII.
Jelikož hru jsem dohrál, a věnoval jsem jí docela dost času, hodlal jsem návod podrobně porovnat se svojí osobní zkušeností. Ale ouha. "Návod" je psán formou FAQ, a už po přečtení prvních několika otázek/odpovědí se mne zmocnil pocit deja vu.... Aby ne. Originál tohoto "návodu" je na URL:
http://www.mrev.net/mm7/ (server je posledních pár dní down, tudíž lokální kopie dokumentu je zde)a vznikal jako kolektivní dílo lidí na efnetovém kanále #mm7. Ať koukám jak koukám, krom drzého podtitulu "připravili jsme pro vás několik užitečných rad" nikde nevidím odkaz na tento zdroj. A ten by si patřičné credits jistě zasloužil.
Český překlad vychází z výše uvedeného URL zcela zjevně, je zachována formulace dotazů i jejich pořadí... Prostě sprostá krádež, pod kterou se  jako autor-zloděj podepsal Petr LEE Bulíř. Patrně jeho jediným opravdovým příspěvkem je naprosto nesmyslá QA:
Q: Kde získám 500 zlatých?
A: Jedna ženská u mola koupí za tuto sumu hudební nástroj.

No, je to trošku naopak, za 500 ho prodá, ale protože Petr hru tak daleko nedohrál, neví to... [grin] Je smutné, když si redaktoři  nechávají platit za cizí práci - kolipak asi návodů v českých časopisech
opravdu vzniklo při hraní, a kolik jich jsou jen překlady z internetu,  kde se návod na libovolnou hru objeví max. několik dní po uvedení na trh?

Závěr: kvůli Stonekeepu si Level kupte, stojí zato. Zaobírat se tištěnou přílohou CD ale smysl nemá.

 

  Level 05/99 (EmuCZ 14.5.1999)

SCORE nikde, a tak se tento měsíc trochu podíváme i na jeho konkurenty.

Už na druhé straně vedle obsahu, kde členové redakce pravidelně exhibují při odpovědích na hloupoučké otázky, si nelze nepovšimnout tvora jménem David Šíma, který prodává v JRC a stydí se za to, že musí prodávat Lost Vikings!! Z toho bychh hned udělal nezaměstnaného....

Na straně 12 začíná divný article, který na čtyřech stranách v horní části popisuje co je dosud známo o PSX2, v části dolní je pokec o emulaci PSX/N64. Zatímco k horní části, podepsané Petrem Bulířem, se dá těžko něco dodat (snad krom divných informací ve druhém odstavci), dolní část je nepodepsaná (že by stejný autor?) a IMHO velmi nekvalitní. Už samotný sloh celého článku působí velmi, řekněme rozháraným dojmem, některé své věty dokonce poznávám... [grin] Autor vytrvale používá módní, leč nesmyslné slovo coin-up namísto správného coin-op. Popisy všech tří emulátorů, které autor zmiňuje (UHLE, Bleem, PSEmu), jsou velmi nepřesné, u UHLE z jakéhosi neznámého důvodů není uvedena oficiální homepage. Podtrženo sečteno - crap. Na kvalitní článek o emulátorech high-end konzolí si tak budete muset počkat až do nového čísla GameStaru...;-))

Na straně 22 je celkem nadšené preview na už od pohledu neuvěřitelně shitoidní českou adventuru Ve stínu havrana. Českým adventurám se v českých časopisech daří, vždycky se najde alespoň jeden, který hru vychválí... Blahoslavení chudí duchem.

Oproti minulému celkem slušnému číslu je tohle IMHO krok zpět. Opět místy divný desighn se spoustou prázdných ploch (rubrika hardware), opět nudné recenze, kvalitní plakát časopis nezachrání. Plnou hrou čísla je tentokrát nanejvýš průměrná RTS Earth 2140, po které by, nebýt v češtině, neštěk' ani pes.

Závěr - koupit pouze v případě, že se vám líbí všechny RTS, nebo pokud nemáte jiné cover CD s demem Hidden & Dangerous.

 

  Březnová čísla Gamestar/Level (EmuCZ, 17.3.1999)

Aby to nevypadalo, že kopu pořád jenom do Score, zakoupil jsem včera březnová čísla obou konkurenčních časopisů - GameStar a Level, s úmyslem také je řádně pomluvit... :)

Tak za prvné tu máme cover CD. Březnový souboj jasně vyhrává Level, neb SpecOps opravdu jsou poměrně dobrým titulem na to, aby se dávali jen tak (skoro) zadarmo. Prokletí Eridanu na GameStaru je hrou spíše pro příznivce nenáročné, leč české zábavy, ale i ti
by měli raději sáhnout po březnovém Score. Zbytek obsahu cover CD se mi zdál být nejkvalitnější na GameStaru - působil přece jen dojmem, že si s ním dal někdo trochu práce, což v porovnání třebas s takovým Score působí jako pěst na oko (viz. funny adresář FAQ na ScoreCD, kterému někdo nevěnoval ani tolik pozornosti aby vymazal konzole a coinop (!) stuff).
Leč zpět k samotným tištěným časopisům. GameStar rulez. Jediný nesmysl, který jsem tam objevil, je krátká noticka o UltraHLE, kde se tvrdí, že "emulátor je naprosto bezchybný a funguje s drtivou většinou her". Což je poněkud třeskutá blbost, že. Jelikož v podstatě obdobná, jinak formulovaná věta je i v Levelu, oba časopisy čerpají zřejmě ze stejného "dobře"  informovaného zdroje... :) Jinak ovšem GameStar příjemně překvapil, většina recenzí je celkem čtivá, a hodnocení se příliš nerozchází s mým názorem.
Pokud jde o hodnocení, není na tom špatně ani Level, snad krom divně nízké známky Landeru, ale autor recenze patrně v době Lunar Landeru o hrách ještě ani neslyšel, tudíž nepochopil. Dobře mu tak. Kvalita recenzí ovšem v Levelu lehce pokulhává, nenašel jsem žádnou vyslověně vtipnou, ale ani žádnou vyslověně špatnou. Typickým příkladem Level stylu je "exclusivní recenze" na HOMM3 (v článku je nesmyslně používáná zkratka HOMAM3, což jsem opravdu viděl prvně - možná to má zdůraznit tu excluzivitu?), kde na čtyřech stránkách je sice obsaženo všechno, co bych v takové recenzi čekal, zejména popis vylepšení od druhého dílu hry, nicméně styl článku je takový nemastný neslaný... Prostě Level nemá ani Bludra jako GameStar, ani Rybku jako Score (no to už prej Rybku taky nemá ;-) ).
Grafický vzhled. Coby laik nemohu Score a GameStaru vytknout nic, ovšem máme tu černou ovci - Level. Jeho design je doslova hrůza, rozmazané bílé písmo na tmavě modrých plochách, obrovské nevyužité prázdné plochy (v recenzi na HOMM3 či Heavy Gear 2 je snad pěticentimetrový horní okraj na všech stránkách), obrázky poházené na stránce bez ladu a skladu - prostě celý časopis vypadá hrozně amatérsky, skoro jako kdybych ho sázel já. Krom toho, že stránky o hrách jsou rozmařile sázeny, takže na některých z nich příliš textu není, je jich také  proklatě málo. Po přečtení jsem měl divný pocit ošizenosti, takže jsem spočítal stránky týkající se her, a je jich necelých 60 (+12 konzole)!! U 114ti stránkového časopisu  o hrách mi trochu připadá, že zabrat reklamamou, rádobytesty harwaru apod. více než třetinu časopisu je podivné...
Srandovní rublika HARDWAREZ by asi též neměla zůstat bez reply, ale rád to přenechám Gebymu na Antimonu.
Závěrem: co si tedy koupit v březnu? Kdo chce SpecOps, a z nějakého důvodu si loni nestáhnul ISO, měl by sáhnout po Levelu. Kdo má připojení k inetu alespoň 33.6, nemusí si kupovat nic, čtením online verzí zahraničních časopisů i některých českých webů získá mnohem více a aktuálnějších informací. Kdo připojení k inetu nemá, nechť koupí GameStar. A nakonec pro fanoušky Anastasova a starých her od Sierry je tu Score.