Přístupy od 26.8.1999

Last update:
13.1.2000, 16:30


guardian.jpg (14008 bytes)

 

  


Novinky
Archiv 09/99
Archiv 08/99
Archiv 10/99


Četli jsme:

Excalibur 73
Gamestar 1/2000
Level 11/99
PC Gamer 4/2000
Score 72

Sledujeme:
Excalibur
Gamestar
Level
PC Gamer
Score

BonusWeb
Doupě
game.cz
Gaming Online


Doporučujeme:
C64 SK
Cedičovy češtiny
Jaydee
Ondran
Emulators CZ
Quake CZ
RPG Hall
Textovkářův ráj



Kontakt:
  ICQ #2562871

  

  About
 
Smyslem existence těchto stránek je pravidelná, co nejvíc objektivní (leč vzhledem k osobě pisatele často prudce subjektivní) kritika všech českých herních časopisů (a když zbude trocha času v budoucnu, i známějších herních webzinů). Hlavním důvodem vzniku byl fakt, že ačkoliv všechny  časopisy zhusta otiskují spoustu nesmyslů, krom již skoro mrtvého AntiScore neexistuje místo, kde by někdo na tento zlořád upozornil.
A proto je tu...
THE GUARDIAN.

V navigační liště níže jsou odkazy na texty předchozích měsíců, ty starší než 07/99 vznikly z kritik uveřejňovaných na Emulators CZ.
Technická připomínka: všechny stránky jsou optimalizovány pro rozlišení 800x600, poslední IE a povolené CSS. Nelze vyloučit, že při použití jiných rozlišení a jiných browserů stránky vypadají ještě hnusněji, než je vidíte vy.


  OBSAH

GameStar 03/99 GameStar 08/99 GameStar 09/99 GameStar 10/99
GameStar 11/99 GameStar 12/99 GameStar 01/2000


 

 

  Gamestar leden 2000 - 10.1.2000
Cena: 135 Kč (2 CD), 165 Kč (4 CD)
Náklad: 30 000 kusů
Preview:
Recenze:
Návody:
Articles:
CoverCD:
Ostatní: n/a
Poznámky:
Vánoce se staly pro některé herní časopisy časem, vhodným k různým unfair podrazům na čtenáře. O vánocích si prostě každý koupí všechno... A tak se k Excaliburu a Score připojil překvapivě i Gamestar. Krom "běžného" čísla se dvěma CD (a žádnou plnou hrou) tak bylo možné si koupit i "Vánoční speciál" (v omezeném množství, sám jsem ho nikde neviděl). Ten stál o 30 korun více, a obsahoval navíc dvě plné hry - Warhammer 40000 Chaos Gate a G-Nome - a k tomu dva měsíce staré číslo německé mutace GameStaru. Což o to, nezní to špatně, že? Bohužel, toto vánoční číslo bylo o měsíc dříve inzerováno jako "400stránkový tajný speciál", a nikoliv jako zlevněný prodej německé remitendy - a to je to, co není vůči čtenářům fér. V úvodníku GS se říká, že se možná v budoucnu objeví takto v prodeji i polské či maďarské "speciály". OK, nic proti tomu - ale prosím, příště bude lépe říci to narovinu.

Závěr:
Odchod Bludra, který se v tomto čísle objevuje naposledy, může časopis hodně poznamenat. Byl totiž autorem drtivé většiny tématických článků X čísel dozadu. No ale třeba se objeví v redakci nový talent, v příštím čísle má být hlavním tématem sex (budeme moct srovnávat s Excaliburem), takže se sám rád nechám překvapit, jak ten sex bez Bludra zbytku redakce půjde... ;-))

 

  Gamestar prosinec 99 - 3.11.1999
Cena: 99 Kč (1 CD), 135 Kč (2 CD)
Náklad: 30 000 kusů
Preview: Battle Isle 4, Plošinovky (Croc 2, Earthworm Jim 3D, Furballs)
Recenze: Rayman 2, Half-Life Opposing Force, GTA 2, Homeworld, Abomination, Wargamer: Napoleon 1813, Star Wars: Pit Droids, FIFA 2000, The Next Tetris, FA Premier League Football Manager 2000, NBA Live 2000, Rally Championship, GP500, Omikron, Revenant, Faust, Nocturne, MS Flight Simulator 2000 Pro, Flight Unlimited 3, Armored Fist 3.
Návody: Dungeon Keeper 2 (3.část), System Shock 2 (2. část)
Articles: Quake Hazard, Invex 99, Tetris, Fragování pro zisk, Zlaté české ručičky
CoverCD:
Plnou hrou jsou kompletně počeštěné Stíny nad Rivou.
Ostatní: n/a
Poznámky:
Nový design, představený v minulém čísle, postupně obrušuje své ostré hrany... V podstatě zmizely divné barevné kombinace (i když černá na rudé v recenzi Fausta nepotěšila), také prázdných nevyužitých ploch ubylo, ale stejně - předchozí design se mi líbil víc. Zejména mi pijou krev barevné pruhy nahoře a dole na stránkách s recenzemi, kde jsou hnusnou velkou tečkou uvozeny různé krátké poznámky, povětšinou se souvisejícími URL.

Po úvodních, jako obvykle rozvleklých obsazích časopisu a CD, představuje GS dvě "témata" - zpravodajství o Quake Hazard a info o reklamních soutěžích z Invexu. Škoda, další čtyři strany o ničem, přitom vlastních zajímavých témat je v časopise dost, takže snad není nutné mít "téma za každou cenu".

Preview tentokrát zastupuje pouze jediný rozhovor s Cauldorn Software o tvorbě Battle Isle 4, což není určitě na škodu - zbude víc místa na recenze. Vlastně se dá mezi preview zařadit i čtyřstránkový pokec o chystaných 3D plošinovkách, pojmutý ovšem především jako úvod k recenzi Raymana 2. Ostatně jednoho z nejlepších článků v časopise (i když můj názor je možná trochu zkreslen faktem, že se mi hra taky moc líbí). K dalším dobrým textům určitě patří recenze Half-Life datadisku, Homeworld, NBA 2000. Slabší články se jmenují těžko, některé se mi sice líbí méně, ale nikoliv z nějakého konkrétního důvodu faktických nepřesností - spíš asi proto, že jinde už o stejné hře napsali lépe (Nocturne, FIFA2000), takže když někdo bude číst jen GS, zklamán nebude...

Rubrika Retro je jako obvykle skvělá. Krom stručných momentů pravdy (Sid Meier), je totiž komplet věnována Tetrisu. Těžko jí lze něco vytknout, dokonce jsou zmíněny i všechny tři dle mého názoru nejúspěšnější verze - Tetrinet, Fukův Tetris 2 (ten je přiložen i na cover CD) a TetrisDX pro GBC. Rozhodně by si ale Tetrinet zasloužil více místa, než malou zmínku na horním kraji obrazovky "výtečná multiplayerový úprava" (vida, další argument proti těm hnusným tečkám - nečte je ani korektorka :-) ), přece jen je to nejlepší síťová zábava vůbec...

Velmi mne potěšil prostor, věnovaný v rámci rubrik Hardware GameBoy Color. Přece jen, na rozdíl od zbytečné PSX rubriky v Levelu, tohle má smysl - GBC vlastní periodikum nemá (jako PSX) a nekonkuruje PC (jako PSX). A navíc ho mám taky, takže kdo o něm bude psát, krutě si šplhne... :-) Vyhraženou dvoustranu zatím zabralo jen jakési představení přístroje, první pokec o hrách je slíben až na příště. Tudíž ani není zatím co kritizovat - snad jen v přehledu konkurenčních výrobků by namísto dávno mrtvých Lynxe a GameGearu mohl figurovat Bandai Wonderswan.

Drobnosti.

Na straně 14 dvoustránková reklama slibuje vánoční číslo GameStaru, které bude mít 400 stran, 4CD, a dvě plné hry. To jsem zvědav, jestli taky stejnou cenu... ;-) A především - co proboha bude na těch 400 stranách, sice GS pravidelně vybude nějaký materiál, který pak místo v časopise skončí na cover CD (chválihodné), ovšem čtyřnásobný rozsah... mno... to jsem tedy zvědav. Aby 300 stran nebyla reklama... :-)
Zajímavé je i číslování - díky dvou číslům v rozpětí 14 dnů na konci léta získal GS náskok, a tak protože prosincové číslo tu máme už od půlky listopadu, tohle speciální se bude zřejmě jmenovat Vánoční...

Je sice pěkné, že na CD dal GS demo Pong, ale informace "dědeček Pong se vrací z roku 1979" se mi nezdá příliš pravdivou, a seknout se o sedm let je na herní časopis DOST.

V rubrice Tipy a Triky na straně 75 mne opravdu velice zaujaly cheaty pro FIFA2000. Především "neviditelnost". To by nemusel být tak špatný nápad, navíc je tu několik možností. Buď bude neviditelný jenom míč, kdy se hráči zdánlivě bezcílně pomalu procházejí po hřišti, a jeden sleduje ostražitě druhého - kdopak má asi míč?. Dalším režimem zřejmě bude rozšíření neviditelnosti i na hráče, který míč ovládá, a hra se pak mění v zajímavé klání ve stylu "Where the fuck is Willy", do kterého se zapojuje aktivně i brankář, coby majitel sítě nejdůležitější postava. Z dalších cheatů je zajímavý i ten, slibující "odkrytí celé mapy" - fotbalová simulace s implementovaným fog of war tu opravdu ještě nebyla.
Článek o českých amatérských úpravách her na str. 88 je sice záslužným počinem, ovšem neškodilo by se vyvarovat zásadních nepřesností - žádná čeština pro HOMM3 není.
Dvoustrana 90-91 je dosti šokující, obdobnou "Bleskovou analýzu" bych čekal spíše ve Score nebo PCG - pokud někdo neví co dělá, neměl by raději dělat nic, a opravovat si počítač podle vývojového diagramu v  herním časopise... teda... fuj.
Do GS je opět vložen jakýsi komunikační časopi Signalis, sice je to mimo oblast mé působnosti, ale přesto bych rád upozornil na opravdu skvělý článek o bezpečné komunikaci na straně 6 (číslování Signalisu). Nic zábavněji napsaného stejně v GS nenajdete.

Závěr: GS zůstává spolu s Levelem na špici našich časopisů. Možná tu není tolik článků vysloveně skvělých, ale zase nepronikají autocenzurou ani žádné slabé/krátké. Možná ale někoho může odradit i snad až přílišná "suchost" textů, především pokud mu není zrovna třicet.

 

  Gamestar listopad 99 - 13.10.1999
Cena: 99 Kč (1 CD), 135 Kč (2 CD)
Náklad: 30 000 kusů
Preview: Giants, MDK 2, C&C Renegade, Warcraft III, Trickstyle
Recenze: Prince of Persia 3D, Sinistar Unleashed, Panzer General 3D, Cutthroats, Age of Empires II, NHL 2000, Nascar Racing 3, Driver, MS Football 2000, Septerra Core, Gorky 17, Nations WWII Fighter Command, Independence War DeLuxe
Návody: System Shock 2 (první část), Dungeon Keeper 2 (druhá část), Street Wars (dokončení)
Articles: ECTS 99
CoverCD:
Tento měsíc žádná plná hra. Odvážné! Také obsah příštího druhého CD je dle úvodníku zatím tajný, což chápu tak, že nikdo neví - kdyby byla tak říkajíc ruka v rukávě, jistě by redakce ráda navnadila čtenáře už nyní. A tak je CD2 určeno pro poměrně úzkou skupinku fanoušků StarWars - je naplněno demy her se StarWars tematikou, patchi, trailery, midi a prostě vším tím, co je pro nefanatického uctívače naprosto k ničemu. Sám bych si GS se dvěma CD nikdy nekoupil, ale bohužel není vůbec jednoduché sehnat výtisk s jedním CD - po marném loudění ve všech trafikách a stáncích na ranní cestě do práce jsem rezignoval a cálnul plnou cenu.

Na druhou stranu, tak úplně zklamán jsem nebyl - součástí balení časopisu je docela obsažná knížečka, věnovaná Tiberian Sunu. Popisy všech jednotek, a zejména detailní popisy všech misí se určitě budou hodit zejména začátečníkům (sám jsem si už svůj zátuh, RTS totiž normálně nehraju vůbec, pomocí ní vyřešil... ;-) ).

CD1 je jako obvykle celkem kvalitní, v trainerech nechybí original NFOs (dokonce i jaydee.nfo je tu), velmi potěšilo 5 trailerů z ETCS. Obzvláště video Giants je pěkné, nesrovnatelně kvalitnější než to na specializovaném video CD z předminulého (?) GS.
Jelikož jsem s překvapením z došlých mailů zjistil, že se opravdu najdou lidé, rozhodující se zda plátek koupit či nekoupit dle těchto stránek, na častý request budu odteď pro cover CD každého časopisu uvádět i kompletní skladbu dem. Ostatně informace na přebalu CD či uvnitř časopisu jsou málokdy zcela přesné.

Dema: Darkstone, Driver, GTA 2, Homeworld, Mortyr, NHL 2000, Prince of Persia 3D, Rally Champ 2000, Rogue Spear, Thief Gold, Unreal Tournament.

Ostatní: n/a
Poznámky:
První, čeho si asi každý všimne na posledním čísle GS, je určitě zbrusu nový design. Nelíbí se mi. Oproti dosavadnímu vzhledu přibylo plno hnusných prázdých ploch, řvavých barev, nečitelných textů ve stylu černá na tmavě modré, divně poskládaných obrázků na stránce, a malých tabulek otočených o 90 stupňů. V úvodníku se píše, že nový design stál hodně peněz - škoda, možná by bylo lépe investovat je do plné hry, či ještě lépe - do více stran. No, ale jsem jen laik a sám prd DTP rozumím (jak je ostatně ze vzhledu této stránky vidět) takže pojďme raději k obsahu.

GS se i nadále v recenzích drží koncepce oddílů (akční, RPG, simulátory atd.), nicméně dřívější úvodní stránka každého byla v novém vzhledu nahrazena pouhým malým sloupkem. IMHO kdyby tam ten sloupek nebyl vůbec, taky by to nevadilo.
Co se tady ušetřilo, stejně se jinde vyplýtvalo - obsah už tentokrát zabírá plných 8 stran.

Mezi nejlepší recenze čísla lze počítat POP3D, AoE2, NHL2000, Septerra Core naopak jako velmi slabé slohově i obsahově se mi zdály všechny preview.

Docela příjemně kvalitní je rubrika Tipy & Triky (NHL2k, Driver, SS2), překvapil i odkaz na Jaydee jako zdroj trainerů.

Skvělá je Retro dvoustrana 86-87. Krom profilu firmy Ultimate Play the Game je zde i první část Momentů pravdy - seriálu o událostech, které zásadním způsobem ovlivnily historii videoher. První část vypráví o historii Pongu, a ačkoliv tam nejsou faktické chyby, cítím potřebu povážlivě stručný sloupek lehce doplnit.
"některé zdroje tvrdí, že tento nápad zcizil a dokonce skutečnému autorovi platil soudem nařízené odstupné."
V podstatě je to pravda. Praktickým "otcem" první úspěšné počítačové hry vůbec byl Ralph Baer. Ten dostal nápad na využití běžného TV přijímače pro hraní elektronických her už v roce 1966, o rok později už jeho firma Sanders Associates nápad prakticky realizovala, a v roce 1970 prodala licenci na jeho využití Magnavoxu. Domácí konzole Odyssey ITL200 se začala prodávat sice až v létě 1972, ale už v květnu se náhodou Nolan Bushnell zúčastnil její prezentace, kde hrál hru s názvem Ping Pong - ideově v podstatě shodnou s jeho Pongem, tehdy ještě neexistujícím. A že se zde nechal inspirovat rád, je téměř prokázaným faktem - soud sice v tomto případě nikdy žádné rozhodnutí nevynesl, ale jen díky tomu, že Atari zaplatilo v roce 1976 Baerovi 700 tisíc dolarů jako mimosoudní vyrovnání za použití jeho nápadu... Historie je stejně nespravedlivá - Baera dnes nikdo nezná, a Bushnell je oslavován...
"často se uvádí, že byla první, ve skutečnosti následovala až dva roky po Computer Space"
I to je pravda. Zajímavé však jsou snahy, objevující se zejména v posledních dvou letech mezi některými retrogamery, posunout prvopočátek počítačové zábavy ještě o mnoho let dozadu. Jádro sporů spočívá v definici co vlastně ještě je videohra, a co už ne. Pokud je člověk ochoten uznat, že videohra nemusí být vybavena TV obrazovkou, začíná historie videoher už někdy kolem roku 1955. Velmi aktivně se o svá práva (dokonce i jako účastník několika soudních sporů, které všechny prohrál) hlásí zejména jistý Willy Higginbotham. Ten prokazatelně vytvořil hru podobnou Pongu už v roce 1958, a po dva roky jí udivoval návštěvníky Brookhavenské laboratoře - byť jen na primitivním osciloskopu. Ještě starší (byť méně známý, neb autor se narozdíl od WH nijak o své prvenství nedere) je hra Spacewar, vytvořená pravděpodobně kolem roku 1955 Stevem Russellem pro počítač PDP-1.
Hmm, koukám jsem se jako obvykle zapomněl, a těžce nudím především všechny příznivce Levelu, lačně hltající každé negativní slůvko proti GS. Takže rychle zpět k závěru, jen ještě taková poslední malá idea - podle úrovně Retro (jinde tomu říkají třebas Klasika) se dá IMHO docela dobře usuzovat, jak je na tom celý časopis. Pokud do něj píší lidé, kteří hrám příliš nerozumějí a moc toho o nich nevědí, existují v podstatě jen dvě možnosti - žádnou takovou rubriku nezřizovat (Level - tohle jsem ovšem napsal předtím, než jsem četl Level 10/99), nebo se smířit s její poněkud... ehm... "nižší" kvalitou (Score).

Na následující straně je docela zajímavý pokec o online hraní, především o Ultima Online. Záhadou je nepřítomnost jakékoliv zmínky o českém UO serveru Kelevar, ač patrně není zrovna hustě navštěvován (nevím, UO nehraju), určitě je to zdaleka nejlacinější způsob jak UO vyzkoušet.

I další dvě strany (90-91) zaujmou asi každého čtenáře. V zamyšlení nad cenami her, nad monopolem JRC (i když o tom se mluví jen v jednom z podtitulků, text samotný je prost jakýchkoliv výpadů proti živiteli) a dalších souvisejících věcech se ale celkem nic nového (čti bombastického) nedozvídáme. Pěkná je ale tabulka úplně vlevo, kde je procentuelně vyjádřeno jaká část prodejní ceny průměrné hry připadně komu na cestě od výrobce ke kupujícímu. Lehce tak lze zjistit, že JRC u nás má minimálně 50% z prodejní ceny - čili jistá možnost jak zlevnit tu jistě je, že... [grin]

Součástí GS je tentokrát i jakýsi vnořený časopis Signalis, toleruji ho neb je na stránkách vložených do časopisu navíc, ale nezaujal. Pryč s tím.

Závěr: Gamestar si drží stabilně docel dobrou úroveň. Bohužel tentokrát v jeho neprospěch, krom absence plné hry, hovoří i existence dvou více než vyrovnaných konkurentů - Levelu a PCG. Trochu mám pocit, že GS doplácí na svůj menší počet stran, takže si nemůže dovolit (jako Level) věnovat některým tématům tolik prostoru, kolik by bylo třeba. Pořád je to ale dostatečně dobrý časopis, takže má-li ho paní trafikantka s jedním CD, neváhejte. Pokud nemá, je třeba jí nejprve poučit jak trafiku správně vésti, a potom si pro tentokrát koupit Level.

 

  Gamestar říjen 99 - 6.9.1999
Cena: 99 Kč (1 CD), 135 Kč (2 CD)
Náklad: 30 000 kusů
Preview: Revenant, Vampire: The Masquerade, Nox, GTA2, Age of Wonders
Recenze: Rainbow Six: Rogue Spear, Drakan, Gulf War: Operation Desert Hammer, Respect Inc., Tiberian Sun, Seven Kingdoms 2, Pandora's Box, Force 21, Alien Nations, Star Trek: Star Fleet Command, NBA Inside Drive 2000, FA Premier League Stars, Clans, X-Beyond The Frontier
Návody: Shogo (1/2), Darkstone, Dungeon Keeper 2 (1/2), Street War: Constructor Underworld (1/2)
Articles: Rudá bouře
CoverCD: plnou hrou je slibované Shogo MAD, navíc IMHO velmi kvalitně přeložené do češtiny. Myslím, že tuto volbu jsem už dostatečně pochválil minule, takže není třeba to znovu komentovat. BTW náklad tohoto čísla je o 1500 kusů vyšší než v září, jsem zvědav jestli příště, kdy NEBUDE u časopisu žádná plné hra, se zase sníží... ;-)
Největším překvapením CD1 je přítomnost originálních NFO a DIZ souborů u scene trainerů. Pokud se nejedná jen o náhodné opomenutí cenzora, je to skvělé jak rychle byl úspěšná má upozorňovací akce... Tradičně hotnotný je adresář /cdstar, kde lze mj. nalézt zbytek souborů k návodům pro MM7 z let minulých, návod + prvních několik savegames pro Drakan, dokončení návodu Street Wars. Zbytek CD už tak zajímavý není, i když dema povětšinou na jiných cover CD ještě nebyla.
Ostatní: n/a
Poznámky:
Už jsem si toho všiml minule, ale tentokrát jsem si to i spočítal - v úvodu časopisu zabírají plných 7 stran obsahy CD a časopisu. Zejména čtyři strany detailně popisující každé demo na cover CD1 se mi zdají naprosto nesmyslným plýtváním místa, uvedení příslušných informací pouze na CD musí být přece dostačující.

Stejně jako v čísle minulém, i tentokrát GS chybí především vlastní zajímavá témata. Rudá bouře, článek o Red Storm Entartainment, doplněný rozhovorem s Tomem Clancym, je sice opravdu zajímavý, ale opět jediný... Škoda, myslím, že složení redakce je dostatečně kvalitní, aby podobných textů mohlo být v čísle více.

Rubriku Stalo se..., tekntokrát se nacházející na straně 17, čtu obvykle rád a pozorně. Většinou je napsána velmi chytře, a tak, ač historie videoher je mým hlavním koníčkem, hledají se v ní chyby jen velmi těžko. Tentokrát bych se ale rád pozastavil nad formulací "jedna z prvních mlátiček", vztahující se k Way of Exploding Fist z roku 1985. Zcela určitě je chybná. Vůbec první hrou, kde proti sobě bojovali dva soupeři, byla coinop hra Warrior už v roce 1979. I když pohled shora na vektorové postavy rytířů může dnes působit velmi archicky, prvenství jí už nikdo nevezme. V následujících šesti letech, před vydáním Fistu, pochopitelně vznikla celá řada dalších "mlátiček", a ačkoliv Fist je jistě skvělá hra, těžko ji lze oznámkovat jako "jednu z prvních" svého typu - ať už tím autor myslel cokoliv.

Na straně 29 je dost ostudná celostránková inzerce, která jako inzerce na první pohled moc nevypadá. Nebýt nenápadného nápisu "Speciální inzertní projekt", umístěného na vnější straně stránky, vypadala by stránka jako lehce offtopic recenze na DVD přehrávač Sony v rubrice Hardware. Což byl ostatně zjevně účel... [grin]

Všechny recenze i preview tohoto čísla jsou na obvyklé GS úrovni, to jest velmi dobré. Snad jen Clans si IMHO nezaslouží ani těch 60%.

Závěr: kvůli Shogo je GS jasná koupě. Pokud ale first person akce nehrajete, můžete si peníze ušetřit - díky tomu, že říjnové číslo vychází dříve, než zářijové vydání konkurence, byla už většina zajímavějších her recenzována jinde. Já si koupil GS proto, že je u nás zatím stále nejlepší...

 

  Gamestar září 99 - 18.8.1999
Cena: 99 Kč (1 CD), 135 Kč (3 CD)
Preview: FreeSpace 2, Planescape Torment, Polda 2
Recenze: System Shock 2, Atari Arcade Hits, Atari Collection 2, Legacy of Kain: Soul Reaver, Shogo, Streetwars, Pizza Syndicate, Civilization 2: Test of Time, Warhammer 40000: Rites of War, Castrol Honda Superbike 2000, Roland Garros 1999, Darkstone, Rent a Hero, MIG Alley, Fly!
Návody: Might & Magic 7 druhá část, Kingpin druhá část, Midtown Madness
Articles: NHL2000
CoverCD: tentokráte jsou u dražší verze časopisu přiložena dokonce 3 CD, což ostatně provází vydatná reklama. Ve skutečnosti to asi taková sláva pro většinu lidí nebude - jen ti nejprostší si nepovšimnou, že ač CD jsou tři, plná hra tu není žádná. No tedy. Cosi tu je. Jakub a Terezka. Úžasná česká free adventure, vytvořená v rámci jakési protidrogové kampaně. GS se s její přítomností na CD moc nechlubí, a ví dobře proč. Krom toho, že je free, a patrně se dá získat na CD včetně audio stop (asi v DropIn, či ve Spořitelně?), je především naprosto hrozná. Engine je tragický a neuvěřitelně hardwarově náročný (na P200 cuká i kurzor myši), grafika je amatérská, animaci tragické, ve hře se nedá savovat, což hráč obzvláště ocení, neb hra se neustále vesele hroutí. Ač sám žádné zkušenosti s drogami nemám, a ani o ně nestojím, když mi hra spadla asi podesáté, s chutí bych si něco píchnul. Takže efekt je zjevně opačný. A tak jedinouvěcí, hodnou chvály, je u J&T příjemná rocková hudba.

Z CD1 ještě stojí za zmínku několik recenzí, jenž se do tištěného časopisu nevešly, savegames/stuff do MM7, diskmag Realtime... Černou skvrnou na obsahu jsou (již trochu tradičně) ukradené warez scene trainery s úmyslně vymazanými credits. Konkrétně tyto:
CLSAOTS.ZIP - Blackhawk / CLASS, 6.7.1999
CLSHD11T.ZIP - miramax / CLASS, 22.7.1999
CLSROWTR.ZIP - ??? / CLASS, 21.7.1999 (trainer je bez NFO těžko použitelný)
CLSRPTRN.ZIP - miramax / CLASS, 19.7.1999
CLSSTHTN.ZIP - Blackhawk / CLASS, 6.7.1999
CLSTATRN.ZIP - miramax / CLASS, 30.6.1999, správný název souboru je clsattrn.zip
CLSTATTRN.ZIP - miramax / CLASS, 19.7.1999, správný název souboru je clstatrn.zip
DVNDS3TR.ZIP - Drone/DiViNE, 26.7.1999
DVNMDTRN.ZIP - zoltan / DiViNE, 24.7.1999
DVNPRP3T.ZIP - zoltan / DiViNE, 19.7.1999
DVNW40TR.ZIP - Drone/DiViNE, 23.7.1999
KFKAP2TR.ZIP - RAGE / KFK, 14.7.1999
PDMMMTC.ZIP - ??? / PARADiGM, 27.4.1999
PDMPIZTR.ZIP - jog / PARADiGM, 19.7.1999
PDMRSTRN.ZIP - jog / PARADiGM, 17.7.1999
PDMSWTR.ZIP - Indy / PARADiGM, 10.7.1999 (tato verze funguje jen v prvních 4 levelech, bůhvíproč tu není fixed verze).
Jak vidno, jediným souborem s nevymazaným originálním popisem je MM7Editor. Smutná statistika. Navíc při pohledu na české komentáře trainerů v engine cover CD je zjevné, že autor měl k dispozici originální NFO soubory.

Druhé CD je zasvěceno 3D akcím, jsou zde patche, levely, skiny a podobné věci - pokud nehrajete 3D akce jako já, může CD posloužit jako velkorysý dar pro nějakého méně chytrého kamaráda, který 3D hraje. Zdravíme Bludra.

Třetí CD je plné trailerů z chystaných her. Skvostná idea! Zjevně jich většina pochází z německého GS. Tam, kde je co komentovat, je v jednom ze zvukových kanálů často přiložen český překlad - takže je vidět, že přípravě CD věnovat někdo dost práce. IMHO je podobné CD mnohem užitečnější, než CD plné obrázků s přiblblými popisky či hratelných dem na hry, kderé už stejně každý má. Je sice poněkud na jedno použití (i když některé trailery lze pouštět kamarádům znovu a znovu a znovu - Heavy Metal je toho příkladem), ale to je většina běžného obsahu cover CD vždy. Kdyby se podobné CD stalo tradicí, bylo by to MOC pěkné, ale jelikož jsem realista, nedoufám... :-(
Doporučuji určitě shlédnout trailery na Heavy Metal, Max Payne, Team Fortress 2, Diablo 2, Vampire The Masquerade. Ale pusťte si i ty ostatní...
Ostatní: n/a
Poznámky:
Stejně jako Level, i GS obsahuje podrobnější pohled na chystané NHL2000. Pod články v obou časopisech je podepsán (i když zde jen jako spoluautor) stejný člověk - Marek Španěl, který pracoval na české lokalizaci hry. Přesto se nemohu ubránit pocitu, že článek v GS je mnohem lepší - nejen z hlediska (nepodstatných) literárních kvalit, ale především se toho člověk dozví více a v ucelenější podobě...

Jásavé preview Poldy 2 na straně 32 představuje tuhle novou českou adventuru jako první papírový časopis u nás. Uznávám, že i na mne, nepřítele adventur a českých zvláště, udělala grafika docela dojem... Přesto - diky tomuhle hype se to zjevně bude prodávat, i kdyby to byl shit na entou...

Hrou čísla, recenzovanou od strany 34, je System Shock 2. Recenze je opravdu moc pěkná, přestože jsem původně SS2 vůbec hrát nechtěl, po přečtení jsem názor změnil a naopak jsem dostal velkou chuť si to HNED zahrát (bohužel praxe nedovolila - na P200 je to nehratelné)... Fakt pěkná recenze.

Snad poprvé v historii českých časopisů někdo zrecenzoval jeden z mnoha existujících retrogamingových výběrů - strana 42, Atari Arcade Hits 1 a Atari Collection 2. Recenze je férová - u něčeho takového prostě nelze nikoho do hraní nutit...

Shogo bude plnou hrou příštího čísla, dokonce možná i s českým překladem. Na straně 44 je proto tahle rok stará hra s předstihem recenzována. Musím říct, že recenze se mi zdá být velmi férová. Sám jsem Shogo hrál (a dohrál), a bavil jsem se opravdu výborně, je to oddechová akce výtečná na odreagování a především běží zcela plynule na P200. Ještě dnes vzpomínám jak jsem zuřil, když jsem si přečetl loni ve Score Eislerovu neuvěřitelně zaujatou recenzi (5/10) - ale to je už taková Eislerova vlastnost, když JRC hru neprodává, hodnocení je poloviční.
Příští GS se stává díky Shogo nutnou koupí pro každého, kdo hru ještě nemá.

Když jsem si poprvé přečetl recenzi Darkstone na straně 68, byl jsem docela nadšen. Je čtivá, je tam všechno co má v recenzi být. Jenže... jenže já už Darkstone dohrál. A tak je můj výsledný dojem poněkud jiný. Nejpodstatnějším nedostatkem se mi zdá to, že autor až v předposledním odstavci recenze letmo zmiňuje naprosto zásadní odlišnost Darkstone od Diablo - dvě hráčem ovládané postavy. Rozhodně to není taková nepodstatnost, jak by se snad z recenze mohlo zdát. Správné vyvážení hry střídavě s jednou či druhou postavou, určení kdy je lepší vrhnout se do boje s bojovníkem a kdy naopak raději z povzdálí ovládat kouzelníka a pomáhat válečníkovi řízeného v té chvíli počítačem - o tom to celé je! Přestože AI není na moc vysoké úrovni,s tím musím s recenzentem souhlasit (především při útoku protivníků s luky je nutné převzít vždy iniciativu za zmatený počítač), jsou dvě postavy imho hlavní odlišností od všech podobných her. Jistě, hru je možné hrát i s jedinou postavou - ale proč to dělat, že? Určitě by také nebylo od věci zmínit se více o systému skillů - některé z nich jsou opravdu velmi originální a především užitečné. Mým oblíbencem byla zejména Lykantropie, však také můj kouzelník si coby vlkodlak užíval až skoro do poloviny hry (kdy už začalo být pro hrubou sílu chlupatých pracek poněkud husto). Také celé magii hry je v recenzi věnován jen jediný odstavec, a ten je ještě z valné většiny naplněn nářkem nad tím, že kouzlo Light málo svítí. Ostatně - kvalita Light VELMI závisí na úrovni sesilatele, takže i z toho jevidět, že recenzent viděl hru opravdu jen letmo. Podstatná informace o tom, že hru je možné hrát znovu na vyšší obtížnost až po patřičném vytrénování postav, v textu recenze chybí zcela. Takže můj dojem - slohově pěkná čtivá recenze, vzniklá po cca půl hodině letmého hraní... Ale alespoň začínám tušit, co měl pal Holub z Reflexu na mysli když řekl, že recenze vypadají jako preview...

Dokončení návodu na MM7 z minulého čísla, které začíná na straně 82, potvrdilo to, čeho jsem se obával. Natlačení celého zbytku hry (navíc za dobro i zlo) na pouhé čtyři strany se povedlo jen za cenu velkého zestručnění celého textu. Fakticky je pořád návod téměř bez chyby, ovšem nevěřím, že by podle něj bylo možné hru dohrát. Krom naprostého ignorování všech questů nepotřebných přímo pro hlavní dějovou linii (ovšem bez jejichž splnění se v praxi objít nelze) jsou tu i drobná "opomenutí", která slepým následovačům návodů mohou připravit krušné chvilky. Některé nestojí za řeč - Když už si však skafandr navléknete, nic vám nebrání v tom, abyste si vzali třebas blaster - ve skutečnosti si v této chvíli můžu vzít POUZE blaster. Jiná už jsou fatálnější, jako třeba popis přípravy pro boj s Tolbertim, kde je sice správně zmíněno kouzlo Slow jako asi jediná možnost jak ho nakonec zabít, ale v popisu obranných kouzel se mlčí o nutnosti jejich sesílání na úrovni Grand Master (Body Magic) - bez toho je totiž eradikace celé party otázkou několika kol. Celkově se tedy návod příliš nepovedl, jsem zvědav jek se povede v témže úkolu (pokračování MM7 guide) Andrejovi v novém čísle Score...

Tipy pro Midtown Madness na straně 88 a zejména mapy na dalších stranách vypadaí docela zajímavě a především precizně. Nutno ovšem podotknout, že ani s jejich pomocí dřevo jako já vítězství nedosáhne. Tak teď nevím - je to plus nebo minus?

Na straně 92 je čtyřčlánkový článek v rubrice Hardware, který pojednává povětšinou o software, a nejvíc by mu slušelo zařazení do Jokes. Je pod ním podpsán Tomáš Bučina z IDG Test centra, kterého náhodou znám osobně. Musím říct, že za ty roky co jsem ho neviděl, se Bernie nijak nezměnil - pořád stejnej jouda, co po každý chybový hlášce formátuje disk a reinstaluje windoze... B-)

Závěr: číslo na celkem obvyklé GS úrovni. Možná by nebylo od věci více původních articles - je tu jen NHL2000, a i to je v podstatě preview. Pokud si kupujete časopisy kvůli plným verzím her, nemusíte tentokrát utrácet zbytečně peníze. Osobně ocenuji nejvíc CD s trailery, a koupil bych si časopis jen kvůli němu.

 

  Gamestar - srpen 99 (jiné číselné označení nemá)
Cena: 99 Kč (1 CD), 135 Kč (2 CD)
Preview: Half Life: Opposing Force, Star Trek mánie
Recenze: Discworld Noir, Kingpin, Shadowman, Re-Volt, Dungeon Keeper 2, Braveheart, Total Annihilation: Kingdoms, Black Moon Chronicles, Outcast, Might & Magic VII, Unreal: Return to Na Pali
Návody: Might & Magic VII, Kingpin
Articles: Prognóza - hry v roce 2001, Technologie přelomu tisíciletí, Microsoft Flight Simulator, Postavte si PC
CoverCD: Plnou hrou na CD2 je tentokráte česká Edna. No, není to špatná hra, to určitě ne, ale přece jen v právě zuřícím konkurenčním boji nic moc. CD je doplněno mapami do několika strategií (KKND2, RT2, Starcraft...). IMHO nemá smysl si druhé CD kupovat, pokud nejste příznivci Edny.
O to kvalitnější je ale CD1,  priložené k časopisu tak říkajíc defaultně. Jak jsem se už zmiňoval dnes někde jinde, Gamestar je jediný náš časopis s tak velkým množstvím zajímavých materiálů, že se může část z nich dovolit dát pouze na cover CD. A tak v tomto čísle najdeme doplňky k návodu MM7 (cool je obrázek všech karet Acromage), uložené Bludrovy savegames do Kingpin, návody na Outcast, Discworld Noir...
Asi jedinou opravdu špatnou věcí na CD1 je přítomnost scene trainerů. Tenhle nešvar je na covercd časopisů po celém světě velmi rozšířený, přestože oficiální stanovisko k warez releasům je jednožnačně  odmítavé, trainery, cheaty, editory a národní lokalizace ze  stejného (warez) zdroje jsou "milostivě" tolerovány a využívány ve prospěch dotyčných časopisů. Sorry hoši, ale buď warez toleruju, nebo ho odmítám. Využívat ho je svinstvo. Přitěžující okolností je navíc nepřítomnost file_id.diz a release NFO v archivu, težko říci že zda je vymazali v redakci, nebo jen použili takový idiotský zdroj, který je z archivu vymazal.
Ostatní: n/a
Poznámky:
Hned na straně 9 si redakce neodpustila komentovat zastavení supportu JRC Score - a ač to možná může působit trochu jako kopání do mrtvoly, rozhodně je lépe, když všichni víme na čem jsme. Na rozdíl od kajícného  Excaliburu totiž Score mlčí jako zařezané. Vždyť se vlastně nic nestalo, že?

Z jindy kvalitních articles vyčnívá ušmudlaný článek Prognóza - hry v roce 2001, zabírající zbytečně strany 12 a 13. Dlužno podotknout, že jeho autorem je kdosi z německého Gamestaru. Celá "prognóza" je prostě o ničem, především díky poněkud šíleně stanovenému horizontu roku 2001. Umně vystínované grafy se marně snaží zakrýt fakt, že každý ví prdlajs co se bude za dva roky hrát, ale chtěl by to vědět. Moc by chtěl. A tak jedinými klady zůstává malinká fotka Sida Meiera :-), a především video rozhovor s některými vývojáři z E3, přiložený na CD1. Video je dokonce česky dabované - nezbývá než uznale tleskat, a zaposlouchat se do uhrančivého hlasu Gabe Newella z Valve... ;-)

Preview na množství chystaných her se Star Trek tématikou, začínající na straně 26, jsem původně komentovat nechtěl. Obzvláště protože je pod ním podepsán Dimitris Sianos, kterého znám jako fanatiského trekkie z FiDONetu. Pak mne ale upoutalo magické slovo Historie ve spodní části obrazovky. Mám rád když se herní časopisy pokoušejí o nějaká historická shrnutí. Z nějakého důvodu to totiž vždycky nezvládnou (mizerná databáze ?), a tak přichází chvíle amatérských šťouralů mého typu... :-) V sedmi vyjmenovaných hrách jsou údajně trochu popletené obrázky k popisům (tuto informaci jsem dostal z důvěryhodného *kašel* tajného *kašel* zdroje, sám  jsem dalek toho abych poznal které, ale tipuju na přehození posledního a třetího od konce), a především seznam není příliš kompletní. Už na první pohled tu chybí Star Trek Pinball z roku 98 (podpásovka :-)) ), po vhození hesla Star Trek do dupelistu se objeví i další dvě starší hry: stupidní StarTrek Conflict of 2272 z roku 1995 (afaik nelicencováno), a asi nejstarší licencovaná hra na PC StarTrek 5: The Final Frontier z roku 1989, což je simulátor Enterprise od Paramount Pictures (obrázky jsou snad níže).

Enterp.gif (26167 bytes)Mug.gif (16478 bytes)st5frontier.jpg (26779 bytes)


Na straně 67 začíná třístránková recenze na MM7. Konečně férová recenze na tuhle skvělou hru, jak to tak vypadá, nakonec každý časopis, kde redaktor hru opravdu hrál, ji pochválil.  Krom recenze je v tomto čísle otištěna i první část návodu. Po jeho přečtení jsem měl poněkud rozpuruplné pocity. Návod je jistě fakticky správný, ovšem především ve své druhé polovině velmi, velmi stručný. MM7 sice je poměrně lineární hra, ale bez plnění postranních questů se družina neobejde, prostě proto že nezíská dostatečnou úroveň pro přežití v pozdějších fázích hry. IMHO by nejlepší formou návodu byl prostě abecední popis všech questů hry, včetně lokace jejich zadavatele a vzájemných souvislostí. Každopádě i takto otištěná forma návodu (uvidíme v příštím čísle jak ho autor dál rozvede) je neskonale kvalitnější než ukradený a přeložený FAQ v posledním Levelu, naopak se ale ani zdaleka nevyrovná skvělému Andrejovu návodu v srpnovém Score.

Závěrem: i tento měsíc je Gamestar s přehledem nejlepší herní časopis u nás. Kvalitně napsané recenze, preview i návody, nejsou tu žádné znatelné úlety v hodnocení her, a především - drtivá většina časopisu opravdu je o hrách a o hraní.

 

  Březnová čísla Gamestar/Level (EmuCZ, 17.3.1999)

Aby to nevypadalo, že kopu pořád jenom do Score, zakoupil jsem včera březnová čísla obou konkurenčních časopisů - GameStar a Level, s úmyslem také je řádně pomluvit... :)
<FLAMES>
Tak za prvné tu máme cover CD. Březnový souboj jasně vyhrává Level, neb SpecOps opravdu jsou poměrně dobrým titulem na to, aby se dávali jen tak (skoro) zadarmo. Prokletí Eridanu na GameStaru je hrou spíše pro příznivce nenáročné, leč české zábavy, ale i ti
by měli raději sáhnout po březnovém Score. Zbytek obsahu cover CD se mi zdál být nejkvalitnější na GameStaru - působil přece jen dojmem, že si s ním dal někdo trochu práce, což v porovnání třebas s takovým Score působí jako pěst na oko (viz. funny adresář FAQ na ScoreCD, kterému někdo nevěnoval ani tolik pozornosti aby vymazal konzole a coinop (!) stuff).
Leč zpět k samotným tištěným časopisům. GameStar rulez. Jediný nesmysl, který jsem tam objevil, je krátká noticka o UltraHLE, kde se tvrdí, že "emulátor je naprosto bezchybný a funguje s drtivou většinou her". Což je poněkud třeskutá blbost, že. Jelikož v podstatě obdobná, jinak formulovaná věta je i v Levelu, oba časopisy čerpají zřejmě ze stejného "dobře"  informovaného zdroje... :) Jinak ovšem GameStar příjemně překvapil, většina recenzí je celkem čtivá, a hodnocení se příliš nerozchází s mým názorem.
Pokud jde o hodnocení, není na tom špatně ani Level, snad krom divně nízké známky Landeru, ale autor recenze patrně v době Lunar Landeru o hrách ještě ani neslyšel, tudíž nepochopil. Dobře mu tak. Kvalita recenzí ovšem v Levelu lehce pokulhává, nenašel jsem žádnou vyslověně vtipnou, ale ani žádnou vyslověně špatnou. Typickým příkladem Level stylu je "exclusivní recenze" na HOMM3 (v článku je nesmyslně používáná zkratka HOMAM3, což jsem opravdu viděl prvně - možná to má zdůraznit tu excluzivitu?), kde na čtyřech stránkách je sice obsaženo všechno, co bych v takové recenzi čekal, zejména popis vylepšení od druhého dílu hry, nicméně styl článku je takový nemastný neslaný... Prostě Level nemá ani Bludra jako GameStar, ani Rybku jako Score (no to už prej Rybku taky nemá ;-) ).
Grafický vzhled. Coby laik nemohu Score a GameStaru vytknout nic, ovšem máme tu černou ovci - Level. Jeho design je doslova hrůza, rozmazané bílé písmo na tmavě modrých plochách, obrovské nevyužité prázdné plochy (v recenzi na HOMM3 či Heavy Gear 2 je snad pěticentimetrový horní okraj na všech stránkách), obrázky poházené na stránce bez ladu a skladu - prostě celý časopis vypadá hrozně amatérsky, skoro jako kdybych ho sázel já. Krom toho, že stránky o hrách jsou rozmařile sázeny, takže na některých z nich příliš textu není, je jich také  proklatě málo. Po přečtení jsem měl divný pocit ošizenosti, takže jsem spočítal stránky týkající se her, a je jich necelých 60 (+12 konzole)!! U 114ti stránkového časopisu  o hrách mi trochu připadá, že zabrat reklamamou, rádobytesty harwaru apod. více než třetinu časopisu je podivné...
Srandovní rublika HARDWAREZ by asi též neměla zůstat bez reply, ale rád to přenechám Gebymu na Antimonu.
Závěrem: co si tedy koupit v březnu? Kdo chce SpecOps, a z nějakého důvodu si loni nestáhnul ISO, měl by sáhnout po Levelu. Kdo má připojení k inetu alespoň 33.6, nemusí si kupovat nic, čtením online verzí zahraničních časopisů i některých českých webů získá mnohem více a aktuálnějších informací. Kdo připojení k inetu nemá, nechť koupí GameStar. A nakonec pro fanoušky Anastasova a starých her od Sierry je tu Score.
</FLAMES>