Přístupy od 26.8.1999

Last update:
27.11.1999, 19:30


guardian.jpg (14008 bytes)

 

  

Novinky
Archiv 09/99
Archiv 08/99

Četli jsme:

Excalibur 73
Gamestar 12/99
Level 11/99
PC Gamer 3/99
Score 72

Sledujeme:
Excalibur
Gamestar
Level
PC Gamer
Score

BonusWeb
Doupě
game.cz
Gaming Online


Doporučujeme:
C64 SK
Cedičovy češtiny
Emulators CZ
Jaydee
Ondran
Quake CZ
RPG Hall
Textovkářův ráj



Kontakt:
  ICQ #2562871

  

  About
 
Smyslem existence těchto stránek je pravidelná, co nejvíc objektivní (leč vzhledem k osobě pisatele často prudce subjektivní) kritika všech českých herních časopisů (a když zbude trocha času v budoucnu, i známějších herních webzinů). Hlavním důvodem vzniku byl fakt, že ačkoliv všechny  časopisy zhusta otiskují spoustu nesmyslů, krom již skoro mrtvého AntiScore neexistuje místo, kde by někdo na tento zlořád upozornil.
A proto je tu...
THE GUARDIAN.

V navigační liště níže jsou odkazy na texty předchozích měsíců, ty starší než 07/99 vznikly z kritik uveřejňovaných na Emulators CZ.
Technická připomínka: všechny stránky jsou optimalizovány pro rozlišení 800x600, poslední IE a povolené CSS. Nelze vyloučit, že při použití jiných rozlišení a jiných browserů stránky vypadají ještě hnusněji, než je vidíte vy.


  OBSAH

Score 62 #1 Score 62 #2 Score 63 Score 64
Score 65 Pařba století Score 66 Score 68
Score 69 Score 70 Score 71 Score 72


 

 

 

 

  Score 72 - 26.11.1999
Cena: 60 Kč, 150 Kč (2 CD)
Náklad: 59875 kusů (o 794 méně než minule)
Preview: Warcraft 3, Shogun Total War, Daikatana
Recenze: Wheel of Time, Tomb Raider 4, Half-Lif: Opposing Force, Nocturne, KA-52 Team Alligator, Earth 2150, Action Man, Test Drive Off-Road, Age of Wonders, Omikron The Nomad Soul, Rayman 2, Theme Park World, Revenant, Pharaoh, Microsoft Flight Simulator 2000, FA Premier League Manager, Delta Force 2, Creatures Adventures
Návody: tipy pro Age of Empires 2, tipy pro FIFA 2000, Homeworld
Articles: Use The GeForce256
CoverCD: plnou hrou je tentokrát tombraiderovka O.D.T., která se mi svého času dost líbila, takže kdo má rád 3rd person akce, investice do Score s CD se tentokrát určitě vyplatí.

Pro příští číslo si mohou čtenáři vybrat mezi třemi plnými hrami: Rollcage, Destruction Derby 2, Settlers 2. Hlasovat je nutné do 8. prosince. Sám bych vybral... hmm.. asi Rollcage.

První CD nepřináší žádné překvapení. Ostatně už v samotném časopise se říká, že na "CD najdete obvyklý nášup". Nechybí úvodní "aby jste", ještěže od příštího čísla má engine doznat změny, tak snad tentokrát se podaří najmout někoho s dokončenou základní školou, však sakra se Score prodává slušně, tak prachy jsou, co, chlapi?
Zmiňovaný "obvyklý nášup" je opravdu jako obvykle ubohý mirror gamesdomain včetně všech návodů na xx let staré NES hry, co tam kdo yrovna poslal. Odpustím si statistiky, které jsem dělal v minulých číslech, neb to zjevně nikam nevede. Každopádně je Score CD i nadále nejzoufalejším cover CD v našich krajích.

Oproti tomu, co je slíbeno na přebalu CD, je skladba demoverzí poněkud jiná: na CD je navíc Unreal Tournament, Indiana Jones a Wheel of Time, naopak chybí Armored Fist 3, Big Bang a Extreme Biker. Ne že by to nebylo lepší za horší, ale jsou lidé, co si překvapivě kupují časopis podle toho, co na něm čekají.

Dema: 3D Ultra Cool Pool, Age of Empires 2, Dirt Track Racing, FIFA 2000, Hot Wheels Crash, Indiana Jones and Infernal Machine, Omikron The Nomad Soul, Pong, Spec Ops 2, Spirit of Speed 1937, Tomb Raider 4, Unreal Tournament, Wheel of Time.

Ostatní: plakát Lara Croft / Wheel of Time
Poznámky:
Mezi prvními sedmi stranami s celostránkovou reklamou je těžké ho najít, ale zkuste to - stojí za to. Úvodník. Ani ne tak pro neustálé opakování jakéhosi slibu přeběhu Staroměstského náměstí v rouše Adamově, i když jisté výhody by jeho splnění mělo (šance na pořádné nachlazení, šance na zadržení pro veřejné pohoršení, u Eislera šance na jeho znásilnění fanouškovskou skupinou z Mageo). Zajímavý je totiž až následující odstavec, po jehož přečtení jsem  nejprve pro jistotu ťuknul do okna Netscapu, a následně se opravdu od srdce rozesmál. Říká se tu: "Ve chvíli, kdy čtete tento článek, se už pravděpodobně někteří z vás prohání po fungl nových internetových stránkách - s každodenní aktualizací a pravidelným pokecem s redaktory. Pokud ne, zkuste to, je to docela  zábava." Je opravdu možné, že je tu řeč o neuvěřitelně ubohém webu Score, kde i teď, týden po objevení čísla 72 na stáncích, je pouze neumělá reklama na číslo 71, a poslední aktualizace ze září?? Pokud Zvelebil píše o jiném webu, bylo by slušné minimálně uvést URL.

Obvyklá puberťácká trapnost, jindy tak bezostyšně čišící z většiny textů, tentokráte není tak očividná. Překvapivé. Nebo jsem si už, nedejbože, zvykl... Pochopitelně to neplatí o úvodních představeních redakce na straně 11, nad kterými se jistě nejeden žák základní školy pomlátí smíchy.

Hned potom ale přicházejí na řadu preview, které se čtou docela dobře. Aha, už vím čím to je. Po přečtení PCGameru se mi zdá všechno ostatní dobré. No nic, s tím už nic nenadělám, ale dělám si mentální poznámku - PCG číst samostatně.

Snaha vyrovnat se lepším časopisům nutí Score psát i o hardware. Protože jinde taky píšou. Co na tom, že o tom nic nevím. Však oni to čtenáři nepoznají. No, tak já to třeba nepoznám, ale určitě se najdou tací, kteří ano. Nad divnými výsledky testů, kde se tak nějak nic o úžasnosti nové karty nepotvrdilo, se ale pozastavili i sami autoři. Nemohu než copy&paste co jsem napsal do review posledního Levelu:
Rubriky o hardware v herních časopisech zásadně nečtu. Na internetu (a to i českém) totiž není problém najít specializované stránky, které tvoří lidé, kteří vědí o čem píší, dělají to objektivně, a často zdarma (což s objektivitou mnohdy souvisí).
A tohle platí o Score dvojnásob. Chcete-li si přečíst o tom, jak testovat GeForce256 když tomu člověk rozumí, zkuste třeba Riva CZ.

Trend omezování puberťáckého slovníku v textu je znát i v recenzích. V tomto čísle je možná i proto o něco více dobrých článků, než je obvyklé, a ani obvyklé úlety v hodnocení se vesměs nedostavily. Možná je to i proto, že hodně textů pochází od nových autorů.
Mezi nejlepší recenze čísla IMHO patří Opposing Force, Action Man, Earth 2150, Omikron, Revenant. Naopak vyloženě slabé jsou recenze KA-52 (ta připomíná spíš opsaný reklamní letáček), Age of Wonders (viz níže), FA Premier League Manager 2000 (že se Tukanovi hra nelíbí jsem pochopil... jiná informace o hře v recenzi bohužel není).
Hned první recenze čísla je Wheel of Time. Měl jsem z ní po dojmu z minulého preview trochu hrůzu, přece jen,  prokousávat se dalšími "brown ajah", to už bych asi nesnesl. Ale kupodivu - recenze je docela dobrá, čtivá, a bez zjevných urážek českého překladu Jordanových knih.
Age of Wonders. Typická ukázka Eislerova úletu. Nemůžu říct, že bych nějak zásadně nesouhlasil s výsledným hodnocením. Neomluvitelný je ale způsob, jakým Eisler svých 59% zdůvodňuje. Pro toto jedno z nejnižších hodnocení čísla má totiž jediný argument - neoriginalitu. A rozhodně nelže, hra opravdu kopíruje především Warcraft a Master of Magic. Přesto se domnívám, že čtenáře časopisu bude mnohem více zajímat, jak se vlastně hra hraje. Mno jo, jenže na to v textu nějak místo nezbylo. Nebo že by Eisler tu hru zase tak moc nehrál? Při delším posezení nad ní by si přece musel všimnout zoufalé AI počítače jak v taktických tak automatických bojích, neuvěřitelně frustrujícího ovládání, a dalších drobností, za které potom nelichotivé hodnocení hře opravdu přísluší.

Drobnosti. Na straně 28 je celkem pikantní žebříček nejprodávanějších her v JRC - na prvním místě se umístilo cosi pojmenované "TOP 10 PC U NÁS". To neznám.

Zajímavá je strana 114, kde je (trošku zmateně) v rubrice hardware zařazen popis programu Napster. Pravděpodobně nový seriál. O anonymous warez serverech to bude ale až příště, dneska jen MP3.

Klasika, poslední čísla týraná rubrika, tentorkát nedopadla zase tak nejhůř. Rádobyvtipný Robinson už dostal prostor jen v malé tabulce, a stránku zaplňuje recenze zaslaná čtenářem. Jelikož popisovanou hrou je Zynaps, celkem průměrná horizontální střílečka, není na recenzi moc co zkazit.


Závěr: jistý kvalitativní posun směrem vzhůru tu je. Především zásluhou menšího výskytu článků od Zvelebila, Tučka a Bílka. Pořád ale jediným dobrým důvodem, proč Score kupovat, jsou kvalitní plné hry.

 

 

 

  Score 71 - 29.10.1999
Cena: 60 Kč, 150 Kč (2 CD)
Náklad: 60669 kusů (o 3050 více než minule, což nechápu)
Preview: Tomb Raider 4, Wheel of Time, Wizardry 8
Recenze: FIFA 2000, GTA 2, Horké Léto 2, Rally Champ 2000, Extreme 500, M25 Racer, Codename Eagle, Homeworld, Extreme Biker, Nations Fighter Command, Freespace 2, HOMM3: Armageddon's Blade, Armored Fist 3, Grand Prix 500, Hypercore, Abomination, Cutthroats, Flight Unlimited 3, Chessmaster 7000, Madden NFL 2000, Napoleon 1813, Pandoras Box
Návody: System Shock 2, Panzer General 3D, NHL 2000 tipy, Přítmí
Articles: Rozhovor s Ianem Curriem
CoverCD: Plnou hrou je slíbený G-Police. To ujde. Nic pro můj hardware, a nic pro mou krevní skupinu, ale je to solidní a docela nová hra - takže skoro zadarmo, proč ne?

CD1. Tak co myslíte, jsou tam pravopisné hrubky? Jasně! Co by redakce pro fanoušky neudělala. Krom tradičního 'by jste' tu najdeme i tentokrát perly typu 'Nevískejte nadšením', nad kterými by jistě zavýskla autorova učitelka češtiny. Krom nevábné formy je i obsah smrdutý jako obvykle. Mimo docela kvalitní nabídky demoverzí je tu totiž obvyklý mirror GamesDomain. U patchů to ani tolik nevadí, ale cheaty/návody/FAQ jsou naprosto k ničemu - jako obvykle malá rekapitulace:
/Cheaty - 48 souborů, z toho pro hry ne starší než 3 měsíce 8 (spousta cheatů je navíc německy, a po zuřivé snaze o odstranění warez NFO's teď některé cheaty nefungují)
/FAQy - 18 souborů, z toho pro PC 11. Jeden duplicitní z Cheatů, aktuálnost textů není zrovna žhavá, i když třeba já uvítal tipy pro Darklands, hru kterou jsem dlouhé dny hrával v roce 1992... :-) Jinak ale od minule zlepšení.
/Navody - 34 souborů, z toho pro PC 19.
Příjemným překvapením v jindy celkem nudném adresáři /hudba byla TFMX verze soundtracku R-Type.

Dema: Age of Wonders (to starší), AMA Superbike, Codename Eagle, Delta Force 2, FLW Professional Fishing, GTA2, Hype, Jane's USAF, Soul Reaver, NBA Live 2000, Pharaoh, Shadow Company, Alien Crossfire, Tarzan, Tread Marks.

Příště by druhé CD měl zaplnit Tomb Raider klon O.D.T., takže ač nerad, budu muset opět koupi Score CD doporučit, neb je to hra veskrze zábavná (jakkoliv se jí přílišného uznání nedostalo).
Ostatní: plakát Quake 3 Arena / GTA 2
Poznámky:
Už při čtení úvodníku "Nová kref" musí každému být jasné jedno - nic se nemění, revoluce se nekoná, je tu Score v kvalitě posledních několika čísel. Novou krví je míněno několik členek redakce, sloužících ovšem spíše jako redakční maskot - a kupodivu zde není zmíněn Vrah, jediná opravdu hodnotná posila. Zřejmě měl TZ správné tušení, že Vrah v redakci dlouho nevydrží...

Než se zmíním o preview, je třeba říci jedno - drtivá většina textů je prodchnuta puberťáckým výrazivem složeným do puberťáckého slohu. Nesedí mi to, ale někomu možná jo. Proto to nadále nebudu u jednotlivých článků komentovat, tenhle styl se předpokládá jako default.
Takže preview. Ve Score jich většinou mnoho nebývá, zlé jazyky tvrdí, že je to proto, že tady napíšou recenzi i z traileru... Tentokrát jsou tři, a pouze ta o Wizardry 8 je vyloženě hrozná. Malou výhradu bych snad ještě měl k Wheel of Time - asi by bylo moudré při popisu světa WoT používat jazyk existujícího českého překladu některých knih ("Black Ajah" mi trhá uši). Neobyčejně trapně také působí tabulky v levých dolních rozích - sorry chlapi, ale fakt si myslíte, že jste dobří v herní historii? Think again!

Na straně 32 je interview s Ianem Curriem, designérem Sir-Techu. Celé se týká výhradně Jagged Alliance 2, což opravdu nechápu. Rozhovor o hře, která je na trhu už tak dlouho? Jaký to má smysl proboha? Přitom se samo nabízí mnohem zajímavější téma - Wizardry 8, o které jinak není Score schopno nic napsat (viz trapný pokus o preview o pár stránek zpět).

Pitomoučká stránka Jak hodnotíme je zde opět (str. 35), tentokrát jsou herci nahrazeni nápoji. Ó, jak vtipné. V duchu se směji jako dábel.

Blok recenzí lze rozdělit na několik poměrně vyhraněných částí. Recenze skvělé (Horké Léto 2), slušné (Homeworld, Freespace 2), totální bláboly (Extreme 500, M25 Racer, Nations Fighter Command , HOMM3: Armageddon's Blade, Flight Unlimited 3, Napoleon 1813) a pak speciální druh recenzí, vyskytujících se převážně jen ve Score. Já jim říkám pracovně "od puberťáků pro puberťáky". Nejsou fakticky nesprávné, obsahují dokonce obvyklou porci informací, ovšem ta je neuvěřitelně dovedně obalena trapnými žvásty, přes které prokousat se do konce textu vyžaduje nemalé sebezapření. Příkladem takových článků je v tomto čísle recenze FIFA 2000, GTA 2, Rally Championship 2000, Abomination. Někomu se to ale zřejmě líbí, jinak by snad tyhle redaktory už museli dávno vyhodit...
Samostanou zmínku si zaslouží recenze Horkého Léta 2, pod kterou je podepsán Ondřej Zach a Raven. A jak se o ní vyjádřil autor sám na svém webu:
Recenzi na Horké léto II se mnou psala Raven, o čemž jsem neměl po celou tu dobu nejmenší tušení. Zřejmě již ztrácím paměť a to mi teprve bude 19, to je špatné. Má recenze byla docela překopána, nový odstaveček v úvodu a na konci místo mých vlastních, různé věty navíc, nahrazování mých výrazů jinými (například - má verze: oproti tomu, co nabízí Horké léto II, to je pouze slabý odvar; předělaná verze: oproti tomu, co nabízí Horké léto II, to je pouze čůrání do větru). A takovýhle oprav jsem tam našel opravdu spoustu, nejhorší je, že nikdo jiný než já tu hru hrát nemohl. Byl jsem skutečně jediný, kdo měl k takovéto verzi přístup a potvrdí mi to JRC. Hýblo se i s hodnocením, z původních 85% se to sundalo na 75%.
Co k tomu dodat. Score přišlo o dobrého autora jen pár dní potom, co ho získalo. Asi jich halt mají nazbyt.
Nemohu ponechat bez bližšího povšimnutí ani tzv. recenzi HOMM3: Armageddon's Blade. Většinu her, o kterých si v časopisech čtu, jsem hrál v nejlepším případě jen letmo, a tak je můžu hodnotit dost těžce. O jejich faktické správnosti si ale asi nemohu dělat přílišné iluze, když vidím jaké úžasné bláboly autoři dokáží sepsat o hrách, které jsem hrál opravdu hodně. Jako třeba tenhle datadisk. Už v hodnotící tabulce posměšně v poli minusy bliká drzá lež "absence nových artefaktů". Tohle opravdu může napsat jen někdo, kdo hru ale VUBEC nehral - vždyť děj prvních dvou kampaní se právě točí okolo dvou nových artefaktů - Armageddon's Blade a Vial of Dragon Blood. Kampaní také pochopitelně je šest, ne pět. To, že autor (hrdě podepsaný jako Tukan the Demoniac) hru nehrál, to už víme, a tak nepřekvapí, že ve výčtu nových vlastností nezmiňuje skvělé nové hrdiny, nové stavby, podstatně lepší AI při boji či velmi důležitou možnost nakupovat po upgradu stavby i předchozí typ jednotek. Za takové recenze ze screenshotů by měl být provaz. Ostatně za výraz "kromě osmatřiceti sólových misý" by měl být taky. Možná korektorka s ukončeným základním vzděláním by se šikla, co chlapi?

Rubrika Retro bohužel nechybí ani tentokrát, byť je zašantročena až na straně 116. Po minulé vrcholné trapnosti s Golden Axe se redakce tvářila jako že je to hrozná sranda, a zábava, no né chlapi? A tak se v podobném duchu pokračuje dál - tentokrát to odnesl 15% hodnocený Lotus Esprit Turbo Challenge. Necítím potřebu ten ubohý článek komentovat. K zvýraznění toho, že jde o vtip, tu slouží ještě celkem vtipné okno s cheaty, velmi ubohá parodie na hardwarové zákysníky na druhé straně, a opakovaný vtip s obálkou konkurenčního magazínu - tentokráte Levelu. Nesmál jsem se minule, nezdá se mi to vtipné ani podruhé. Opět se objevila také Klasika od čtenářů, kde Lemmings sice dostávají 92%, ovšem doprovodný text se mi i po druhém přečtení jeví jako soubor vět pospojovaných bez valného smyslu.
BTW - na příště je do Retro slíben Xenon 2 a F-19... :-((

Rubrika Sklopený zrak, jediný dobrý nápad minulého čísla, v tichosti opět zmizela. Asi už tu žádné chyby nejsou.

Závěr: Takže chlapi - koupit či nekoupit? G-Police je docela dobrá hra, ale zase k ní za trest dostanete nové Score... Ne, ja bych to nebral. Snad jen jestli opravdu bez G-Police nemůžete žít, je-li vám méně než 14, nebo máte-li IQ menší než 100 - pak se vám časopis pravděpodobně líbit bude. Asi.

 

  Score 70 - 1.10.1999
Cena: 60 Kč, 150 Kč (2 CD)
Náklad: 57619 kusů
Preview: KA-52 Team Alligator
Recenze: Age of Empire 2, Prince of Persia 3D, NHL2000, Trickstyle, Panzer General 3D, Seven Kingdoms 2, Sinistar Unleashed, Rogue Spear, Gorky 17, ACM 1918, American Rodeo Bull Riding 2000, Startrek: Starfleet Command, Expert Pool, Microsoft International Football 2000, Shadow Company, Xtom 3D, Extreme Rock Climbing, American Deer Hunting 2000
Návody: Driver, Jagged Alliance 2
Articles: 100 největších osobností herního nebe
CoverCD: slibované skvělé závody WipeOut 2097 na cover CD jsou, ovšem bohužel ne zcela komplet. Skvělý audio soundtrack chybí, což ovšem v časopise není nijak komentováno - divné, já bych docela rád věděl, proč nápis na obálce "originálka Wipeout 2097" lže... BTW teď mne napadá, u posledního Excaliburu jsem se pozastavil nad tím, že tam používají výraz celá hra namísto obvyklejšího plná... Jak teď vidím, ono to zdaleka nemusí být totéž - Score má plnou hru, která není celá. Člověk se pořád učí.

CD2. Po vložení se opět objeví "aby jste si vybral", naštěstí jsem byl už připraven a chránil si zrak rukou. Bohužel i tentokrát jsou také ostatní texty na CD plné překlepů či pravopisných chyb nejhrubšího zrna (démoni jsou vychytralý), přičemž některé popisy jsou doslovně přetištěny i na papíře - ovšem bez chyb. Možná by to chtělo společnou korektorku...
Rubriky cheatů a návodů jsou naplněny pravidelným bullshitem, nemá cenu to každý měsíc znovu podorbně rozebírat, takže jen malá statistika:
/cheaty - 59 souborů, z toho pro hry ne starší než 3 měsíce - 1 (slovy jeden) soubor
/FAQ - 22 souborů, z toho pro PC hry je 5, přičemž jsem velkoryse započítal i JPG. Jako obvykle tak  převažuje PSX, N64 či NES...
/navody - 19 souborů, z toho pro PC hry 8

A tak asi jedinou zajímavou věcí na CD je přítomnost mission packů pro Incubation, na jejichž nepřítomnost jsem upozorňoval při kritice minulého čísla, a i docela dobrá skladba demoverzí...

Ostatní: plakát Carmageddon 2000 / Tiberian Sun
Poznámky:
Už úvodník nového Score, na straně 7, předznamenává duch puberťácké trapnosti, táhnoucí se celým číslem. Score se tak dostává do samostatné kategorie herních časopisů, a zdatně tak konkuruje pouze Excaliburu. Těžko už to lze přičítat nějaké náhodě - definitivní vyprofilování coby časopisu psaného teenagery pro teenagery je faktem. Neříkám, že je to špatně - orientace na věkovou skupinu, která se u GS či Levelu nudí, patrně obchodně nebude propadák. Jistě je ale možné psát hrozně kewl stylem, který mládež žere, a zároveň zůstat na jisté slušné faktické úrovni. Což se zatím oboum našim dětským herním časopisům příliš nedaří...

Na straně 16 jsou zaplácnuty tři strany NFS designerskou soutěží, IMHO nepochopitelné plýtvání, stejně tak jako opakovaní trapné celostránkové hodnotící tabulky na straně 45. Že se popisem hodnocení zabrala celá strana minule, když to bylo poprvé, se dalo se zamhouřením obou očí akceptovat, ale pokaždé? Ehm.

Obrovským plýtváním je i osmistránkový článek "100 největších osobností herního nebe". Ono jako nápad to zase není tak špatné, ale bohužel to zpracování... Celých osm stran je naplněno kompletně smyšleným rádobyvtipným (pravda, asi na dvou místech jsem se alespoň lehce usmál) popisem herních hrdinů. Ponechám-li stranou, že redakce není zjevně schopna zpracovat téma seriozně (kde by taky ty potřebné znalosti vzali), zjevně nadsazený je zvolený počet hrdinů. Už od dvacátého místa je každé postavě věnována jedna věta, přičemž nápady došly o pěkných pár míst dříve. Méně by asi tentokrát bylo více.

Graf "Pozor, už přicházejí" na straně 27, velmi, velmi připomíná totéž z prvního PC Gameru (strana 20).

Obecně kvalita recenzí tohoto čísla je... ehm... řekněme poplatná věku čtenářů, pro které je časopis určen. O samotné hře se většinou mnoho nedozvíme, zato o to víc jaké osobní problémy právě recenzent má. Výjimkou jsou výtvory Ice, kde se sice o hrách píše (a to většinou i docela zajímavě), ale to hodnocení... Jeho popis a ocenění POP3D či Rogue Spear by sice mohlo sloužit jako zajímavý podklad pro hloubkové psychologické vyšetření, v seriozním časopise ale nemá co pohledávat. V sepsání recenze tak, aby odpovídala předem dannému hodnocení, je Ice prostě opravdu mistr. POP3D určitě není bomba, ale nemyslím že by byl zase o tolik horší než průměrné hry stejného typu dostávající kolem 70 procent.

Oficiálně je v časopise jediné preview, ovšem i několik dalších tzv. recenzí spíše preview připomíná obsahem, formou i zdrojem na základě něhož patrně vznikly. Konkrétně jsou to třeba Trickstyle, Gorky 17, Rogue Spear. Když už mluvíme o tom, z čeho Score recenzuje, zajímavá zpráva se objevila na Mageu:
DOLL [1.10.99 - 21:05]
2AKIRA> Ano AOE II mame (meli jsme) exkluzivne od Microsoftu my. To, co se stalo me mrzi, ale bude to mit dohru, jelikoz Score neni schopno dolozit, z jake verze recenzi psalo. Microsoft CR jim zadnou kopii neposlalo. Tvrzeni, ze ji maji z USA je detinske. MS CR samozrejme overuje (pramalou) moznost, ze jim to nekdo z MS USA poslal, ale stejne jak tomu neverim ja, tomu neveri nikdo. Krom par basebalistu. Co se bude dit? Nevim. Dokazovat nekomu psanu z neoficialni verze je velice tezke (skoro nemozne). Tu moc zasahnout maji jenom ctenari. Na male vydavatelstvi, ktere si dela co chce a na vsechny okolo sere, se muze jen stezi nejak tlacit. Soudy? Hm, v dnesni dobe? MS CR slibilo po overeni vsech faktu okolo poruseni exkluzivity AOE II pro CR podniknout co nejtvrdci kroky. Uvidite, ale slibuji vam, ze bez povsimnuti to neprejdu. Takovou svinarnu na me za celych sest let co jsme u hernich casaku, nikdo neudelal.

Ponechám bez komentáře, snad jen - zrovna tahle recenze je asi ve Score nejlepší...

A co naše baseballová parta? Nu, ani tentokrát se nedostali k nejlepším hrám (patrně někdo odpovědný má pud sebezáchovy), ale své schopnosti i tak naplno rozvíjejí především v příšerných rozhovorových recenzích NHL2000 a M$ Football 2000. Ta druhá je obzvláště hutná, krom procentuálního hodnocení by možná nebylo od věci uvažovat o nějaké vkusné, malé, leč dobře viditelné nálepce s údajem maximální hodnoty věku a IQ, se kterou je možné každý takový text bez následků číst.

To všechno ale není nic. Nic proti straně 52. Rubrika Klasika, dlouhodobý problém Score. Kdysi dávno kvalitní, postupně ubíjená až na tragickou úroveň, a definitivně zašlapaná do prachu experimentem s čtenářskými příspěvky. Rubrika byla nyní opět obnovena, a jako první příspěvek je tu "recenze" klasické arkády Golden Axe, která zde získává úžasných 20%. Mno, tak za prvé - smysl existence rubriky Klasika v každém herním časopise by měl být v připomenutí starých výborných her dnešní generaci hráčů, která je neměla kvůli svému věku možnost poznat (pro redakci Score by mělo být její čtení povinné). Tj. v žádném případě by neměla být věnována nějakým nekvalitním hrám (a 20% nezní jako moc kvalita). Hodnocení ovšem jen těžko může vycházet z porovnávání technických parametrů devět let staré hry s dnešními standardy. A jakže se tedy vlastně stalo, že skvělá hra Golden Axe dostala 20%? Pod článkem je podepsán jakýsi Robinson, který je v úvodníku na téže stránce představen coby talentovaný autor, kterého poznala redakce na ETCS. Zní to dost nepravděpodobně, místem setkání byla nejspíš školní družina, či místní centrum Drop In. Robinsonovi se nelíbí:
rozlišení 320x200 - ve své době běžný standard
myslí si, že postava umí vykonávat jen pět základních činností - chudák nepřišel ani na to jak házet protivníkem, používat magii, jezdit na potvorách...
jednoduchý příběh - přitom ani neví, jak se postavy jmenují, ostatně i v textu o 100 hrdinech se vyskytuje jen "Trpaslík z Golden Axe", a nikoliv správně jménem Gillius Thunderheat. Hlavní záporňák Death Adder, jediné jméne které autor zná, je zmíněn v úvodní větě na začátku hry, což je předpokládám jediný zdroj Robinsonových informací o hře. Proč mám pocit, že někdo napsal o hře, o které nic nevěděl, navíc zjevně neměl manuál? Čímž ovšem nijak nepolemizuji s tím, že příběh je prostý - k čemu je arkádě příběh?
otřesná hudba - PC verze podporuje jen speaker pro efekty a Adlib pro hudbu, která je na svou dobu opět dosti slušná
virus Lexa strojvůdce - těžko komentovat takové choré prepubertální výplody...
goldenaxepc.jpg (14745 bytes)obrázky ze hry - obrázky doprovázející text vůbec nejsou z PC verze Golden Axe. Nevím, jestli autor hru neměl, nebo jestli je tak blbý že neuměl típnout screenshot (tipnul bych že tohle bude ten důvod), ale každopádně všechny obrázky pocházejí pravděpodobně z arcade verze z nějakého emulátoru (System16 ?). Jak můžete vidět někde okolo, v PC verzi pochopitelně není nápis vybízející druhého hráče ke vhození mince... Jakou verzi hry to ten člověk vlastně popisuje?

Celá rubrika Klasika zatím vyznívá jako vtip. Nebo spíš rád bych věřil že je to vtip. Vtip hodně špatný, a ani za mák směšný. Zrušte to, idioti, dělá se mi zle... :-((

Dopisy čtenářů jsou poslední věcí, o které bych se rád zmínil. Ani ne tak kvůli obvyklé, nyní ještě rozšířené rubrice plné neuvěřitelných výplodů čtenářů, ale spíš kvůli tabulkám kolem. V malých oknech nazvaných Sklopený zrak se redaktoři přiznávají k různým drobným hříškům z minulého čísla, jen nechápu proč jsou okna tak malá, a ne celostránková - ale krok správným směrem to je. Další samostatné okno Kudly v zádech na straně 126 obsahuje útržky negativních ohlasů na Score z Magea a také úryvky poslední kritiky zde... Nutno podotknout, že vhodně oproštěné od mých nejhorších invektiv... ;-)

Závěr: kvalita Score je stále na sestupné dráze, a asi nelze doufat v nějaký obrat. Pokud jste ale četli poslední číslo GS/Levelu/PCG a ani jeden časopis se vám nelíbil, pravděpodobně bude Score to pravé pro vás... Verzi s CD kupovat jen v případě, že nemáte Wipeout, ani nevíte kde ho sehnat jinde. Za svoje peníze byste dostali zase jen vyripovaný kus software, který se od dva roky staré warez verze zase tak moc neliší...

 

  Score 69 - 26.8.1999
Cena: 60 Kč, 150 Kč (2 CD)
Náklad: 55179 kusů
Preview: Le Mans 24 Hours, Star Wars: Force Commander, Heavy Metal, Werewolf, MDK 2
Recenze: Drakan, C&C: Tiberian Sun, System Shock 2, Driver, FA Premier League Stars, Darkstone, Braveheart, X-Beyond the Frontier, Warhammer 40000: Rites of War, Fly!, Clans, Force 21
Návody: Darkstone, Dungeon Keeper 2
Articles: Deset her které bychom nikdy nechtěli hrát, Moderní technologie ve hrách, Playstation budoucnosti a jeho rivalové
CoverCD: plnou hrou na druhém CD je tentokráte Incubation. Skvostná volba, přesně takovéhle výborné, ale starší hry bych na cover CD rád viděl v každém čísle. Ostatně pro příště je slíben Wipeout 2097. K takovému výběru her není možné než uznale přikyvovat a pochvalně mručet.
Dokonce si tentokráte dal někdo práci, a pro Incubation zajistil na CD1 WEXovu češtinu, a také poslední patch na verzi 1.03. Bohužel, ten kdo CD připravoval (z dlouhodobé zkušenosti s cover CD Score myslím že jde o stále stejného idiota), se nenamáhal vyzkoušet si, cože to vlastně na CD dává. Přiložený soubor je pouze update 1.02E na 1.03E, tudíž patchů chtivý čtenář musí nejprve 1.02 pohledat sám (help: příslušný soubor se jmenuje INC_102E.*, 470kb, vyhledavače pomohou).
V obsahu adresáře /Incubation na CD by se také pěkně vyjímala řada free mission packů, vydaných Blue Byte před drahnou dobou - lennost, neschopnost, neznalost?

Největší kus místa na CD1 ukousla další "plná" hra - česká "fotokinetická" adventure Přítmí, tvořená na míru pro cover CD Score. Přiznám - byl jsem překvapen příjemně. Čekal jsem nějakou opravdovou hrůzu hroznou, a nalezl jsem celkem ucházající adventure bez obvyklého pubertálního humoru (téměř). Je sice trochu lehká, je tu trochu moc samoúčelové reklamy (což se ale u free projektu dá čekat), ale hraje se docela příjemně (obzvlášť když mám ještě v živé paměti Jakuba a Terezku z posledního GS). Asi nejslabší stránkou hry je dabing, který je tragický, a vybrané hlasy se většinou naprosto nehodí k dabované postavě (snad krom Adama). Ale hra je zadarmo, tak myslím lze leccos tolerovat.

Zbytek obsahu cover CD1 je hrozný jako obvykle. Ani tentokráte si nikdo nedal dost práce podívat se cože to vlastně mirroruje z gamesdomain.co.uk, a tak je adresář s návody/FAQ tradičně plný tipů pro 10 let staré SNES či coinop hry.
Statistika: celkem souborů - 36, PC hry - 13 (počítal jsem i německé texty a obrázky [grin]).
O moc lépe na tom není ani adresář /Cheaty. Protože ze všech warez scene souborů jsou důsledně vymazány jakékoliv autorské credits (stejně jako u GameStaru je tu jasná obava, že by se lidé dozvěděli, že všechny ty pěkné trainery vlastně vytvářejí zlí a nebezpeční warezáci), mnohdy lze jen težko určit na co ten který soubor slouží (není tu žádný popis jako u GS), navíc všechny soubory bez výjimky jsou přejmenovány na jakýsi LFN patvar. S největší pravděpodobností nejde o práci toho, kdo připravoval toto CD - tolik námahy by si s tím určitě nedal... [grin] Zvláštní je i skladba adresáře - drtivá většina souborů je neuvěřitelně stará. Ať už byl obsah adresáře získán mirrorem čehokoliv, imho by bylo načase tenhle zdroj vyměnit - přece jen v září 99 dát na cover CD UHS pro Monkey Island 3, mno... to už vyžaduje značnou otrlost.
Statistika: celkem souborů - 77, určené pro hry max. 4 měsíce staré - 16.

BTW malý češtinářský offtopic - i tentokrát už po vložení CD do mechaniky šokuje nepřipraveného uživatele neuvěřitelný patvar "aby jste si vybral". Když člověk rychle odklepne jednu z nabízených voleb, aby této hrůze unikl, hned druhá věta úvodníku ho dokonale uzemní: "CDčko B plně zaujímá superstrategická akce INCUBATION, alebrž zatím poslední díl série Battle Isle". Alebrž... wtf? Patrně chtěl autor vypadat chytře a vzdělaně (jako by to šlo, když vytrvale používá "aby jste" [grin]), a použít archaismus anébrž. Snad příště, hochu...
Ostatní: plakát Drakan / System Shock 2
Poznámky:
Po roztahaných obsazích CD/časopisu, reklamách na různé soutěže, celkem nezáživných preview a několika stránkách s obrázky, kompletně kopírujícími obsah cover CD v sekci novinky (BTW - taky máte pocit, že herní časopis složený jenom z obrázků by nebyl zas až tak marná věc?), začíná první článek hodný zmínky až na straně 36. Deset her, které bychom nikdy nechtěli hrát. Minirecenze na deset fiktivních her se snaží být velmi vtipné, a více či méně se jim to daří. Pochopitelně je k celému textu nutno přistupovat tak, že Score přece jen oslovuje především čtenáře do 15 let, a tak  se jim humor musí trochu přizpůsobit. Minimálně Mushroom Hunter, Čórkař: Žizkov a Theme Cemetery si ale můžete přečíst bez obav i máte-li pubertu už dávno za sebou. Každopádně ale - zabrat vtipem 6 stránek... no... to nám letos příprava na aprílové číslo začala pěkně brzo.
BTW - Theme Cemetery: Mass Graves vůbec, ale vůbec není špatný nápad, a MOC rád bych si to zahrál... :-))

Další "vtipnou" stranou asi má být strana 43, kde je celostránkový popis změn hodnocení her. Něco tak trapného se vidí opravdu jen ve Score. Možná je to teď styl i dalších dětských časopisů, příležitostně si musím nějaký koupit...

Po obměnách redakčního týmu v minulých týdnech na tom Score teď není právě dobře. Posledním zajímavě píšícím členem redakce (ač ho jinak nesnáším) je Honza Eisler - jeho recenze ostře kontrastují s ostatními neslaně-nemastnými výtvory zbylých nedouků (zbytkové texty M.Rybky jsou pochopitelně výjimkou, ale ty jsou tu patrně naposledy). Především recenze Darkstone je opravdu skvělá. Tiberian Sun a Drakan jsou skvělé hry, a tak se recenzují poměrně snadno - stačí sypat z rukávu superlativy, občas je proložit nějakým obrázkem, a úspěch je zaručen. Nedostatky a neznanosti nových redaktorů se proto projevují více u her ne úplně špičkových. Pěkným příkladem je na straně 66 recenze na FA Premier League Stars. Skoro polovinu textu zabírají smutné autobiografické střípky ze života Mikoláše Tučka. Ve chvíli, kdy dochází konečně na fakta (srovnání s FIFA99), dozvíme se že: ovládání je téměř identické, klasická tři tlačítka plus jedno na zrychlení. Zajímavé. Autor si buď myslí, že FIFA se ovládá třemi tlačítky (tj. hru nikdy nehrál), nebo ji opravdu ovládá třemi tlačítky (tj. hru hrál ale nepochopil), nebo neumí počítat. I zbytek recenze se nese na této vlně nepřesností, a o hře se toho dozvíte pramálo.

Podobně hrozná je třebas recenze Fly! - obzvlášť fakt, že recenzent neupozornil na chybné umístění letiště do Chotěboře. Žádné tu není. To jsou základní neznalosti! :-)

Zajímavostí je přítomnost recenze na Driver. Dovolil bych si vyjádřit ostrou pochybnost o finálnosti PC verze, ze které bylo recenzováno - ostatní redakce obdržely recenzovatelnou verzi teprve v těchto dnech, a nemyslím že zrovna Score by mělo nějakou exkluzivitu (ostatně ani se s ní nechlubí). Na druhou stranu - Driver byl recenzován z obrázků či PSX verze úplně všude, takže proč se nepřipojit.
K Driveru se ještě vztahuje drobná zprávička na straně 27, kde GTI tvrdí, že Driver v PSX verzi je s milionem prodaných kusů během prvního měsíce nejprodávanější hrou současnosti. Mno. Myslím že víc než GTI budu věřit nějakým oficiálnějším statistikám - Yugioh II Dark Duel Stories pro GBC se prodalo za poslední měsíc cca 1.1 milionu kusů jen v Japonsku, další tituly pro různé platformy jsou na tom jen o něco málo hůře, a to ještě neznám jejich prodej v USA (PC Data vydává free data s obrovským zpožděním). Takže, ač Driver nepochybně má velký úspěch, superlativy NEJ- bych přece jen trochu šetřil.

Rozsáhlý článek Moderní technologie ve hrách, začínající na straně 102, je IMHO velmi dobrý.

Ač se ve Score plýtvá až  nehorázně místem na všemožné nesmysly, nějak postrádám pokračování návodu na MM7 z minulého čísla. Andrej sice už v redakci není, ale článek je na webu vystaven už dávno...

Závěr: Vzhledem k nemožnosti koupit si CD2 s Incubation bez tištěného časopisu je nutné koupit si komplet. Co se dá dělat. Když už časopis máme, je škoda si ho nepřečíst. Před čtením ovšem pozor - je nutné bezpodmínečně se nejprve podívat kdo je pod textem podepsán. Zvelebil, Tuček, Bílek - pozor na ně. Rodinný podnik Score se tak (díky Zvelebil and his boys) kvalitou stále ani na dohled nepřibližuje dvojici Level/GameStar, ale s přehledem překonává Excalibur. Však to není tak těžké.

  Score 68
Cena: 60 Kč, 150 Kč (2 CD)
Preview: Final Fantasy VIII, Omicron, Driver
Recenze: Dungeon Keeper 2, Total Annihilation: Kingdoms, Sega Rally 2, Street Wars, Castrol Honda Superbike 2000, Civilization: The Test of Time, Unreal: Return to Na Pali, Respect Inc., MayDay, Roland Garros Tennis 99.
Návody: Incubation, Might & Magic VII, Shadowman, HOMM3
Articles: Lara Fandango
CoverCD: Plnou hrou na druhém CD jsou Sandwarriors. Mno. Co k tomu říci. Je to taková nemastná neslaná slátanina, nebyla dobrá když vyšla, a tím víc není dobrá teď. Takovéhle hry na cover CD nepatří. Ostatně jak se zdá, ani novému šéfredaktorovi se tento výběr příliš nepozdává, a na příště slibuje Incubation. Good choice this time!
První CD už po vložení šokuje prosbou "aby jste si vybral jednu z možností". Jen opravdový idiot, snažící se tvářit chytře, může použít do očí bijící tvar "aby jste". Ale pojďme spíše k obsahu. Stejně jako na Gamestaru, tady je plno warez scene trainerů, krom veškerých odstraněných credits (NFO/DIZ) jsou soubory navíc i přejmenové. U nonscene cheatů (kterých je tu většina) většinou doprovodný TXT zůstal, tudíž lze s úspěchem vyjádřit názor, že kdosi vymazal warez credits úmyslně a dobře věděl co dělá...
Zajímavý je i výběr FAQů a anglicky psaných návodů, některé nejsou pro PC hry, a tak to vypadá že jedinou práci, kterou si se sestavením výběru kdosi dal, bylo vytvoření adresáře a zmirrorování posledních přírůstků gamesdomain. Věřili byste, že za tohle je někdo placenej? [grin]
Ostatní: plakát Daikatana :-)
Poznámky:
Po výborných tipech pro plnou hru příštího čísla (to bude blamáž když to nevyjde...) Incubation následuje velmi rozsáhlá rubrika preview. Až moc rozsáhlá. Čtyřstránkové preview na FF8 je skvělé,
dvoustránkový Omicron ujde, ale šest stránek pro Driver??? WTF??!! Je s podivem, co všechno naše časopisy neudělají aby měli preview/recenzi o chvilku dříve než konkurence. Level zrecencoval PSX
verzi, ale recenzi zařadil nikoliv do rubriky konzolí, ale mezi ostatní PC stuff. Ostatně v úvodu článku ve Score je na to jasná narážka. Score ovšem takové věci nedělá, nenene, Score hraje vždy fair, a nikdy by nerecenzovalo z beta či jiné nefinalPC verze. Tyhle žvásty  naplňují celé první dva odstavce. A pak následují čtyři strany naprosto toho samého, co udělal Level - popisu PSX verze, doprovázenému
množstvím obrázků v drtivé většině také z PSX verze.

Na stranách 28-9 jsou především obrázky z Messiah, Gabriel Knight 3 a Age of Empire 2, s minimem textu. Přesto dle rubriky nahoře na stránce to jsou údajně recenze?? V obsahu jsou tyto hry označny
jako Hot Spot - takže patrně "překlep". Mimochodem, ještě s přihlédnutím k Driveru - právě Messiah takhle exkluzivně ve velikém preview popsalo Score už vloni v létě, a zatím kde nic tu nic, že?

Hrůza už má jméno. Přítmí. Hra, vytvořená speciálně pro cover CD Score (čti - normálně by se neprodala) je popisovaná na straně 32-3,  přičemž polovinu druhé strany zabírá rozhovor s producentem (čti - reklama). A o čem že to bude? Z obrázků na stránce to vypadá na amatérský interaktivní film, možná dokonce jen interaktivní slideshow. Ale buďme fair - dejme Přítmí šanci. Objevit by se mělo už na coverCD příštího čísla. Těšíte se? Já jo. Bude o čem psát... :-)

První původní article (tady se tomu říká Téma) je Lara Fandango, začínající na straně 44. Viděl jsem, že se mu dostalo poměrně ostré kritiky na webchatech i v některých webzinech - nicméně mě se líbí.
Hlavne fotky. :-) Téma to není zrovna aktuální, ale určitě lepší Lara, než mudrování nad tím, co budeme hrát v roce 2001.

Stejné internetové odsouzení, jaké potkalo Lara Fandango, jsem viděl kdesi i pro první dvě Eislerovy recenze v čísle - Dungeon Keeper 2 a TAK. Ani tady nechápu příliš proč, taky nemám moc rád Score, taky nemám rád Eislera a jeho podplacená hodnocení, ale zrovna tyhle dvě recenze jsou  imho velmi slušné. Snad jen u TAK je tu opět onen překvapivý jev, na který jsem upozornil u některého z předchozích Levelů - zničující recenze, která hru úplně strhá, autor na několika stránkách popisuje co to je za shit, a následuje hodnocení 7 či 8 z deseti. Žeby to bylo určené pro někoho, kdo sice neumí česky, ale 7/10 chápe?

Většina ostatních recenzí má finální hodnocení, se kterým lze s klidným srdcem souhlasit. Trochu jinak je to u minirecenzí na straně 80, samozřejmě je to můj osobní názor, ale zejména Arcade Pool 2 a Tarzan by si určitě vlastní stránku a lepší hodnocení zasloužily. Své kvality má i Chata Kocoura Leopolda, která dostala alespoň skoro férových 6/10.

Na straně 84 začíná nejlepší článek čísla. Andrew, možná trošku ve snaze odčinit příšernou Eislerovu recenzi (ja ho stejne žeru, kluka Eislerovýho, stačí mu pět obrázků, a klidně sfoukne několikastránkovou recenzi, to je pane investigativní novinařina), dal na šesti stránkách dohromady
opravdu kvalitní návod pro úvod do MM7. Určitě ZDALEKA nejlepší ze všech českých časopisů. Jsem jenom zvědav, nakolik se mu podaří udržet kvalitu v dalších číslech - přece jen se zdráhám uvěřit (i když by to bylo pěkné) v další pokračování návodu v tomto rozsahu.

Po MM7 stihnul Andrew sepsat i návod na Shadowman - tentokrát spíše formou divného FAQ. Těžko návod nějak hodnotit, v době jeho vzniku ovšem hra ani náhodou nebyla Gold, prodávat se začala v USA až tento týden (28.7.).


Závěr: po zemětřesení, při kterém minulý měsíc opět padnul Andrew a na místo šéfredaktora se dostal Tomík Zvelebil (známý z Mageo svým nepříliš vysokým IQ, po odfiltrování sprostých slov z jeho zpráv vždy zbydou jen předložky, spojky, zájmena a vykřičník) a slibuje "změny".
Tohle Score opravdu bylo jiné, IMHO mnohem kvalitnější než několik posledních čísel. Zvelebilova práce se rozhodně do kvality Score nemohla stihnout promítnout, takže uvidíme příště. Každopádně jedno
doporučení bych pro něj měl - novinářsky nesahá Andrejovi ani po kotníky, takže když ze Score vyháže svoje vlastní výtvory, může mu jen prospět.

 

  Score 66 (EmuCZ, 30.5.1999)

Po minulém příšerném čísle jsem nečekal, že by to mohlo být ještě horší, a má naivita byla tak opět konfrontována s krutou realitou.

Pojďme nejprve ke cover CD. V posledních několika číslech Score vždycky něco ukradlo, případně alespoň zničilo přiloženou full verzi hry vyripováním. Tentokrát je dominantou cover CD do češtiny přeložený Albion, jeden z nejlepších dungeonů minulých let. Je to zatím jasně nejlepší hra, jaká se zatím na českém cover CD objevila i když patrně ne na dlouho - v brzké době dostane těžkou konkurenci ve full verzi Falloutu na cover CD Levelu. Podle ohlasů uživatelů jsou s počeštěnou verzí trochu problémy, sem tam zamrzá, ale vzhledem k nízkému průměrnému IQ čtenářů Score bych tuto informaci nijak nepřeceňoval. Albionem výčet dnešních kladů pomalu končí, a dostáváme se k aktuálnímu zlodějskému kousku Score. Na druhém CD je totiž technology demo Quake 3. ID soft ale Q3TEST výslovně zakazuje šírit jinak, než na Internetu, o čemž ve Score pochopitelně vědí. O této neuvěritelně drzé krádeži, zdaleka významem přesahujícím předchozí warez Maupiti Island či vyripování Battle Isle 3, už jsem neprodleně mailem uvědomil ID, a pokud vím tak rozhodně nejsem sám. Doufejme že to k něčemu bude.
Dle informací na Mageu jsou v některých SCORE dvě stejná CD s Albionem, tj. CD č.1 chybí. Pokud máte smůlu - máte prostě smůlu.. :)

K samotnému časopisu.
Str.12 - na příštím cover CD by měla být kompletní trilogie Ishar. Nutno uznat, že jde o další chválihodný počin. Je ovšem záhodno podotknout, že chvástání nad tím, že Ishar bude na  CD najednou, ne po dílech, je poněkud účelové, neboť hry se prodávají v balíku už pěkných pár let.
Str. 14 - Pařba století. Přesně podle předpokladů jde o popis plný superlativů, doporučuji si znovu přečíst vylíčení akce z pohledu vítěze, jak to popsal vlastními slovy na Jaydee (link v archivu news). Srovnání s časopisovou verzí je pak opravdu srandovní. Pokusil jsem se na Mageu zjistit, jak že je to s tou "světovostí" rekordu (pořád tvrdím že o žádný světový rekord nejde a Score lže). Dostalo se mi odpovědi, že ve skutečnosti je to nějak tak, že jakási česká agentura zajistí zapsání výkonu do Guinessovy knihy, ovšem jelikož tato agentura obhospodařuje jen českou verzi, nemá naprosto žádný vliv na to, co z českých výkonů bude uznáno do světové verze... No co k tomu říct. Podvod.
Str. 18 - Pařanský Maxikvíz. Objektivně musím říct, že jde určitě o nejhodnotnější znalostní test v českém časopise. Oproti obvyklým reklamním otázkám JRC, navržených tak aby i největší debílek mohl vyhrát některou z jejich předražených her, je to jasný krok vpřed. Vyvolává vzpomínky na skvělý loňský 150+ otázek test na GameSpotu (nebo to bylo jinde??), či na pravidelné soutěže v polských časopisech Bajtek a Top Secret (v dobách kdy měly ještě jakousi úroveň). Jediným stínem kvízu tak zůstává obrázek vpravo nahoře s titulkem Pong, který mne opravdu sundal ze židle. Zobrazená hra se sice MOŽNÁ na nějaké platformě jmenuje Pong, ale opravdu nic  nemá společného s Pongem z otázek kvízu. Na stránku ho nejspíš připlácnul nějaký opravdový idiot.
Po celkem kvalitním přehledu novinek z E3 následuje na straně 39 Odchyt Duší, kde se jakousi náhodou ocitl můj známý z úterních pivoconů, MK. Zmiňuji se o tom jen proto, že ty divné barevné skvrny, jasně viditelné v obličeji na fotografii, v reálu opravdu nemá... :-))))
Str. 50 - recenze na Starwars 1: Racer. Ta hra je opravdový shit, a tento můj názor se v podstatě shoduje s názorem autora recenze. Přesto dostala hodnocení 7/10, což mi přijde opravdu zvláštní. Žeby se SCORE posílalo kamsi, kde nerozumí někdo česky, ale hodnocení chápe? [grin]
Str. 80 - Bomb Jack v sekci Klasika. Největší shit čísla. Idea "pronajmutí" této rubriky dobrovolníkům z řad čtenářů není možná tak špatná, bohužel výběr byl poněkud podivný (bylo-li vůbec z čeho vybírat). Autor recenze je už od pohledu (pokud je ta fotka jeho) trošku, jak to říci slušně... hmm, méně chytrý. Ostatně je to čtenář SCORE. Nechme stranou fakt, že popisuje hru pouze pro ZX Spectrum, bez zmínky o ostatních platformách. Nechme stranou výrok "hlavní hrdina dokáže skákat přes celou obrazovku, což činí hru velmi zábavnou a dynamickou", patrně vycházející z autorových zábav ve volném čase, hop hop hop. Nemohu ale opravdu přejít to, že autor článku NEVÍ, ba přímo naprosto NETUŠÍ jak se hra hraje. Vůbec nepostřehl, že bomby se sbírají v určitém pořadí, vždy nejprve ta u které hoří doutnák, což je potom i patřičně bodově ohodnoceno. Pochopitelně lze hrát hru i tak, jako on popisuje, ale to je přece NUDA. Právě v umění unikat potvorám aniž bych sebral bombu, která právě nehoří, je skryta ta neobvyklá porce zábavy Bomb Jacku. Potom tu máme popis příšery nazývané "fták". Ehm. Kecy o tom, jak kdesi hlídkuje, mi přijdou až neuvěřitelné, jeho algoritmus ho vede přímo k hráči, jeho pohyb je předvídatelný, a právě jeho postupným zrychlovaním, a pak přidáním druhé potvory stejného druhu se balancuje obtížnost hry ve vyšších levelech. V těch co je autor článku nikdy neviděl.
Str. 105 - úvaha nad konkurenčním objem časopisů, velmi zmatená, divná a o ničem. Specialitou je černá barva podkladu, která je lehce stíratelná (vyskytuje se na více místech časopisu).

Závěr: v každém případě se SCORE kupte, Albion za to stojí. Tištěnou přílohu Albionu ovšem můžete s klidným srdcem vyhodit.

 

  Pařba století, pořádaná redakcí SCORE
Soubor komentářů k této zvláštní akci, posbíraný na EmuCZ - nutno číst odzadu...

EmuCZ, 30.5.1999

Str. 14 - Pařba století. Přesně podle předpokladů jde o popis plný superlativů, doporučuji si znovu přečíst vylíčení akce z pohledu vítěze, jak to popsal vlastními slovy na Jaydee (link v archivu news). Srovnání s časopisovou verzí je pak opravdu srandovní. Pokusil jsem se na Mageu zjistit, jak že je to s tou "světovostí" rekordu (pořád tvrdím že o žádný světový rekord nejde a Score lže). Dostalo se mi odpovědi, že ve skutečnosti je to nějak tak, že jakási česká agentura zajistí zapsání výkonu do Guinessovy knihy, ovšem jelikož tato agentura obhospodařuje jen českou verzi, nemá naprosto žádný vliv na to, co z českých výkonů bude uznáno do světové verze... No co k tomu říct. Podvod.

EmuCZ, 14.5.1999
Ještě naposledy k tzv. pařbě století - vítěz celého klání shrnul své zážitky v celkem rozsáhlém vyprávění, publikovaném na jaydee stránce. Určitě si ho přečtěte, a nezapomeňte si to porovnat s tím, co se objeví v příštím SCORE... [grin]

EmuCZ, 6.5.1999
K trapnosti celé této akce, pořádané časopisem Score, jsem se tu myslím už vyjádřil dostatečně. 65 hodin, které vítěz vydržel nespat, je nakonec celkem slušný výkon. Nicméně zajímavé je, jak hodnotné ceny získal: ve dvou podáních, nejprve je níže citace z webu Score, a hned pod ní slova slova šťastného vítěze z guestbooku na Jaydee...

Absolutním překonáním světového rekordu skončila akce Pařba století. Martin Václavský dotáhl novou hodnotu na neuvěřitelných 65 hodin a právem získal počítač PIIs Rivou TNT věnovaný firmou Finet.

VaCi
Tak sem vyhral prarbu stoleti a ukazal tem supakum ze www.score.cz co je to parba! vitezovi slibily nadupany PII, vite jak vypada podle scoraku dabelsky PII??? - I333 Celeron, 64 RAM, nejmensi dostupny disk na trhu, zakladni deska s integrovanou sound card (ten shit ani nehraje jenom to prska do bednicek) akorat me tam dali TNTcko rivu, nic vic nic mene, podle nich je tohle nadupana PII :)!!! jedina pozitivni vec na cele akci byla ta, ze sem si neskutecne dobre zaparil AvP.


EmuCZ, 3.5.1999

Neuvěřitelně trapná akce Score, halasně ohlašovaná jako "Pařba tisíciletí", "nejdelší pařba pro Guinnessovu knihu rekordů" a jinými lživými hesly, se ukázala nebýt aprílovým žertíkem, a byla včera opravdu zahájena. Každou hodinu mají přestávky, a hrají se náročné hry typu Commandos a Bladur's Gate, které nedovolí hráči byť jen na chvíli odpoutat pozornost od obrazovky... [VERY big grin] Jinými slovy, jde o soutěž "jak dlouho vydžím nespat", která nemá s hraním her vůbec, ale vůbec nic společného.

EmuCZ, 27.3.1999
Na konec tu máme cosi, kde opravdu nejsem schopen rozlišit, jde-li o apríl nebo ne - Pařbu století na straně 16. Příklady pokusů o dosažení "rekordu" by jednoznačně nasvědčovaly tomu, že o vtip jde, nicméně další informace (i na webu) vypadají věrohodněji. Pokud to vtip je - dostali jste mě. Nicméně pokud by náhodou o vtip nešlo, preventivně tuto akci trošku zkritizuju. :-) Tak za prvné - silně pochybuji, že Guiness Book of Records uznává ještě v dnešní době vytrvalostní rekordy. Za druhé - co to proboha je, jenom vydržet hrát BEZ nutnosti dosáhnout nějakého výsledku, navíc s desetiminutovými přestávkami???? To je zase nějaká úlitba tomu, aby se mohli soutěže zúčastnit náhodně vybraní blbečci z řad čtenárů Score? Můj osobní rekord je něco kolem 60 hodin (CIV1 v roce 1991), a i v současnosti se o víkendech běžně dostanu na 40 hodin vždy, když vyjde něco opravdu zajímavého, ale vůbec si nemyslím, že jsem nějak dobrej. Jediný smyslupný rekord může vzniknout hraním arkád na jeden život, jeden čtvrťák, bůra - prostě jedna hra, když umřu, pokus končí. Cokoliv jiného je lameřina pro malé děti, aneb v podstatě soutěž jak dlouho vydržím nespat. A že i při takovýchto pokusech se dá dosáhnout výkonů, o nichž se účastníkům Score akce může jen zdát se lze snadno přesvědčit zalistováním v historii videoher:
Asteroids coinop (na jeden čtvrťák)
5.9.1982, Lonnie J. Cancienne z Lousiany - 30,000,000 za 52 hodin a dvě minuty
23.10.1982, Dennis Hernandez z New Yorku - 30,100,000 za 50 hodin a 12 minut
13.11.1982, Scott Safran z Pennsylvanie, 16 let - 40,336,440 bodů za 53 hodiny a čtyři minuty
Missile Command coinop (na jeden čtvrťák)
4.4.1982, Walt Stewart z Californie - 52,454,815 za 40 hodin a 12 minut
20.6.1982, Ron Kussman z Californie, 20 let - 63,983,475 za 45 hodin a 30 minut
23.12.1982, Victor Ali z Californie, 19 let - 80,364,995 za rovných 48 hodin

 

  Score 65 (EmuCZ, 1.5.1999)

Tentokrát to celkově se Score nedopadlo zas tak špatně. Pořád je to nejhorší časopis (snad s výjimkou občasníku Excalibur), ale většina článků mi přišla celkem čtivých a objektivních. Úlety se ovšem našly:

str. 56 - Lands of Lore 3. Naprostý vrchol čísla. No budiž, GameStar měl LOL3 excluzivně, tak holt v obou konkurenčních časopisech ji trochu zdrbli. Ono, po pravdě řečeno, LOL3 není žádný zázrak, v žádném případě není lepší než první díl. Přece jen ale způsob, jakým Anastasov popisuje třeba docela zajímavý system guild, jak vynechal (záměrně, nebo to  snad vůbec nehrál?) existenci pomocníků, a jak shazuje hru celou je opravdu značně přehnaný.  Při pohledu na výčet ve sloupci mínusy nemohu nevzpomenout na megashit české výroby - Brány Skeldalu. Cokoliv z uvedených minusů (krom šunky a žonglování s CD) se dá říci i o Bránách, a přesto tato hra ve Score (a nejen tam) dostala
velmi slušné hodnocení, ač je kvalit spíše sharewarových. Co proboha mají Brány Skeldalu co LOL3 nemá? Krom čestiny a pochybné možnosti si namísto originálního dobrodružství nevalné kvality vytvořit vlastní, ještě horší...

str. 75 - skvělý Lire Wire, hra vycházející s prastaré idei Qix, dostal 3/10. Arkády nemají ve Score na růžích ustláno...

str. 88 - GODS jsou hrou, kterou má cenu prohnat emulátorem. Ehm ehm.  Pročpak asi? PC verze je úplně stejná jako amigácká.

str. 92 - návod na AvP. Jedna z těch opravdu humorných exclusivit, tak typická pro poslední čísla Score. AvP ještě nevyšel, a i kdyby se Eisler třeba na hlavu stavěl, měl k dispozici jen novinářskou beta verzi.  Patrně proto si netroufl zvěřejnit opravdový návod - přece jen i ti nejtupější  čtenáři by si mohli všimnout značných rozdílů, které se ve final verzi hry s největší pravděpodobností objeví - a tak zaplácnul dvě stránky nesmyslnými kydy o ničem. Po mnoha recenzích z warez/press/beta verzí tu tedy poprvé máme ze stejného zdroje rovnou "návod". Bravo!

 

  Score 64 (EmuCZ, 27.3.1999)

Po minulém příšerném čísle "nejprodávanějšího českého časopisu" jsem si říkal, že teď už není co zkazit. Omyl. Toto číslo je ještě mnohem horší. Těžko říci, na kolik kvalitu ovlivnilo to, že jde o aprílové číslo, tradičně spojené ve Score s tzv. vtipy. Na první pohled tu do této kategorie spadá recenze na Dungeon Master 3, reprint recenze na Red Hell (ač je opravdu skvělá), a anketa "Jak hodnotit hry" na straně 14. Zde obzvláště zaujal výrok Jan Eislera (známého tím že když se mu zaplatí, hitem čísla se stane cokoliv): "Nedávat se při hodnocení ovlivnit čímkoliv je výsadou slabých nebo podplácených". Jak pravdivé, obzvláště při pohledu na jeho recenzi na Wages of SiN na straně 80. V tomto případě patrně spíše než nějaké finanční tlaky zapracovalo jeho ego, kdy datadisk který je MNOHEM lepší než původní SiN prostě asi nemohl dostat dobré ohodnocení, když kritika SiNu je ve Score podávána jako důkaz objektivnosti recenzentů... Škoda, možná by recenze měl psát někdo, kdo ty hry opravdu hraje.
Dalším patrně aprílovým pokusem je recenze (??) na Hidden & Dangerous na straně 62. Těžko ji nějak komentovat, to se opravdu musí přečíst. Autoři hry jsou za tuto reklamu jistě vděční.
Následuje recenze na HOMM3 na straně 70. Je skoro neuvěřitelné, že ve Score klidně otisknou 4stránkovou recenzi na hru, co vyjde až za půl roku, a na pecku co se už prodává pouze tuhle dvoustránkovou SLÁTANINU. Recenze působí dojmem překladu z nějakého reklamního materiálu, naprosto tam nejsou zmíněna nová báječná vylepšení... Autor prostě tu hru VUBEC NEHRÁL, což se zjevně ukazuje na výroku: "Draci jsou báječní jako v předchoyíchh dílech. Dokonce jim zůstala absolutní imunita proti magii" provázející obrázek červených draků. Boha jeho takovýhle nesmysl přece nemůže napsat někdo, kdo hru hrál aspoň hodinu, a tudíž ví že červení draci jsou imunní jen proti kouzlům do třetí úrovně. Pravda, kdo hru nehrál, neví ani že nějaké úrovně kouzel existují...
Na konec tu máme cosi, kde opravdu nejsem schopen rozlišit, jde-li o apríl nebo ne - Pařbu století na straně 16. Příklady pokusů o dosažení "rekordu" by jednoznačně nasvědšovaly tomu, že o vtip jde, nicméně další informace (i na webu) vypadají věrohodněji. Pokud to vtip je - dostali jste mě. Nicméně pokud by náhodou o vtip nešlo, preventivně tuto akci trošku zkritizuju. :-) Tak za prvné - silně pochybuji, že Guiness Book of Records uznává ještě v dnešní době vytrvalostní rekordy. Za druhé - co to proboha je, jenom vydržet hrát BEZ nutnosti dosáhnout nějakého výsledku, navíc s desetiminutovými přestávkami???? To je zase nějaká úlitba tomu, aby se mohli soutěže zúčastnit náhodně vybraní blbečci z řad čtenárů Score? Můj osobní rekord je něco kolem 60 hodin (CIV1 v roce 1991), a i v současnosti se o víkendech běžně dostanu na 40 hodin vždy, když vyjde něco opravdu zajímavého, ale vůbec si nemyslím, že jsem nějak dobrej. Jediný smyslupný rekord může vzniknout hraním arkád na jeden život, jeden čtvrťák, bůra - prostě jedna hra, když umřu, pokus končí. Cokoliv jiného je lameřina pro malé děti, aneb v podstatě soutěž jak dlouho vydržím nespat. A že i při takovýchto pokusech se dá dosáhnout výkonů, o nichž se účastníkům Score akce může jen zdát se lze snadno přesvědčit zalistováním v historii videoher:
Asteroids coinop (na jeden čtvrťák)
5.9.1982, Lonnie J. Cancienne z Lousiany - 30,000,000 za 52 hodin a dvě minuty
23.10.1982, Dennis Hernandez z New Yorku - 30,100,000 za 50 hodin a 12 minut
13.11.1982, Scott Safran z Pennsylvanie, 16 let - 40,336,440 bodů za 53 hodiny a čtyři minuty
Missile Command coinop (na jeden čtvrťák)
4.4.1982, Walt Stewart z Californie - 52,454,815 za 40 hodin a 12 minut
20.6.1982, Ron Kussman z Californie, 20 let - 63,983,475 za 45 hodin a 30 minut
23.12.1982, Victor Ali z Californie, 19 let - 80,364,995 za rovných 48 hodin

Celkově v tomto Score má smysl čísto pouze to, co psal Rybka nebo (překvapivě) Andrew (plusové body získává za recenzi na Landera). Jelikož Rybka už ve Score není, opravdu nevím co přijde v přístím čísle, kdy navíc nebude možné se vymlouvat na apríl...??! Možná Score-Speciál, kde budou jenom dopisy nadšených čtenářů... [grin]

 

  Score 63 o emulátorech (EmuCZ, 7.3.1999)

Opomněl jsem zmínit, že v posledním čísle Score se nachází na stránkách 120-1 článek s titulem Emulátory na webu. Nějak blíže hodnotit kvalitu článku lze opravdu jen těžce, neb jde v podstatě jen komentovaný výpis URL. Článek je věnován ZX Spectrum, Atari XL/XE a C64. V případě C64 je kvalita URL uspokojivá, u ZX/Atari je výběr programů poněkud zvláštní - nejlepší emulátory, X128 a A800 zcela chybí. U českého A800 to zvláště překvapí, jelikož jde o emulátor s převažující prací českého autora. I v ZX části by se jistě mohlo objevit několik velmi kvalitních českých URL. Součástí článku je i adresář na cover CD, šel jsem tam najistotu pro cracklou verzi CCS64, překvapivě tam ale není takže na tomhle CD snad Score nic neukradlo. Nebo jsem to neobjevil.

 

  Zloději ze Score II (EmuCZ, 1.3.1999)

Když jsem v příspěvku, popisujícím jak redaktoří Score ukradli freeware češtiny pro svoje cover CD k číslu 62, použil větu "Kurva chlapi, tak proč nejsou na cover cd i full warez verze her, však je to TOTÉŽ, ne?", ani jsem netušil, že jsem trefil do černého. Score na tomto cover CD totiž s velkým halasem přineslo dvě plné verze her z roku 1992 - Maupiti Island a Dungeon Master. Leč ouhla - Maupiti Island je vlastnictvím dnes již neexistující firmy... kdepak tedy asi vzalo Score práva k distribuci hry na cover CD? Nu, při bližším pohledu na distribuční balík je vidno, že jde o warez release TDT z roku 1992! Nemám žádné zkušeností s tím, v jakém formátu firmy povolují distribuci svých děl na cover CD, ale velmi silně pochybuji že by preferovali tento... [grin] Pojďme k Dungeon Master. Hnán podezřením vyhrabal jsem ze streameru warez verzi, kterou v roce 1992 releasli FLT. Jelikož originál hry neměl žádnou ochranu, kterou by bylo třeba cracknout, nelze bohužel nijak dokázat, že i v tomto případě Score použilo warez verzi. Lze jen spekulovat, proč je zeditovaný spoušťecí BAT soubor - který se od warez liší chybějícím řádkem TYPE FLT.NFO / MORE. No, asi ho někdo jen tak náhodou uložil... [evil grin] Mimochodem perlička na závěr - ač originál ochranu neměl, DM.EXE na Score CD už cosi směšného má... :-)) Na shledanou u dalšího cover CD.


  Score 62 (EmuCZ, 24.2.1999)

Co všechno se nám vyrojilo v novém čísle zlodějského časopisu SCORE

SCORE si již několik posledních čísel nekupuji - po návratu dua Andrew/ICE do redakce šla kvalita prudce dolů, a časopis dnes oslovuje především náctileté venkovské prosťáčky, reagujicí na kouzelný příkaz "utikejterychledoobchoduaťvámtonevyprodaj". Na občanské upozornění anonymního dobrodince (hele vole to kup, budeš čumět) jsem ovšem u čísla 62 udělal výjimku a zakoupil jeden exemplář včetně CD. Nu, zklamán jsem tedy opravdu nebyl - na cover CD jsem nalezl to, co jsem hledal - adresář s češtinami do cca 40 her, mimo jiné také UKRADENÉ VŠECHNY MOJE ČEŠTINY (přesněji řečeno vytvořené ve spolupráci s DOGSOFTem).  Krom toho jsou v adresáři i všechny čestiny vytvořené Kybsem, který výslovně v archivech uvádí že NEsouhlasí s takovýmto způsobem šíření svého díla. Tato krádež je v časopise prezentována v úsměvném tónu, spolu s poděkováním "českým nadšencům" za jejich snahu, míněna je patrně snaha podpořit prodej jejich mizerného plátku, a to poměrně vydatným způsobem - cena SCORE cover CD je 90 Kč.
Bohužel, české překlady jsou defacto hackem originálních her, tudíž neexistuje právní prostředek umožňující SCORE za krádež postihnout. Nicméně člověk se nepřestává divit, co všechno jsou ti lameři ochotní podstoupit aby si trochu zvýšili prodej - hacky her, warez scene trainery, recenze z piratských verzí her... Kurva chlapi, tak proč nejsou na cover cd i full warez verze her, však je to TOTÉŽ, ne?
Pokud nesouhlasíte s tím, aby SCORE kradlo české amatérské překlady her, zašlete prosím protestní email na adresu , vítány jsou také bitmapy zobrazující co pěkného byste přáli redaktorům časopisu.